2254
Sök

Köpråd! BMW 316 -1993

62 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#21
Low skrev:
DanneSundin skrev:
Low skrev:

bmw har bara bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet? lollollol:

Säker då fick man veta något nytt då... Skyller på att som jag sa är jag skitkass på bmwmodeller.. roll

Du missar mycket tro mig ;-)

enligt en polare så finns det nån framhjulsdriven bmw men kom inte ihåg riktigt vilken modell det var hmm

6 630 Inlägg
30 juni 2012
#22
finabilar skrev:
Low skrev:
DanneSundin skrev:

Säker då fick man veta något nytt då... Skyller på att som jag sa är jag skitkass på bmwmodeller.. roll

Du missar mycket tro mig ;-)

enligt en polare så finns det nån framhjulsdriven bmw men kom inte ihåg riktigt vilken modell det var hmm

1-serien tros vara framhjulsdriven utav okunniga :>

De/Dem

1 435 Inlägg
30 juni 2012
#23
DanneSundin skrev:
Är skitkass på bmwmodeller, men är inte den där bakhjulsdriven? Bakhjulsdriven bil + trasig handbroms = ajajaj. Kan man få en container på 1.6 ton att släppa på asfalt (GL, 114hk 8v) med 235/75-15 däck kan man nog få en 99hk att släppa också! (Min ford escort på 90hk framhjulsdrift släpper med lite vilja på gasen) 

Har en kompis som har någon BMW, bakhjulsdriven BMW iallafall. med en fyra i, trycker på rätt bra på asfalt! Inga problem att göra ringar med iallafall.

Det är väl inte krångligare att fixa handbroms på en bakhjulsdriven bil än en framhjulsdriven bil? smile

En E36 i den prisklassen är nog ganska sleten men om du har tur kan du hitta en i hyfsat skick. Kompisen sålde nyss sin för liknande pengar och den var mindre rostig än den du länkade.


682 Inlägg
30 juni 2012
#24
Alpinabiturbo skrev:
DanneSundin skrev:
Är skitkass på bmwmodeller, men är inte den där bakhjulsdriven? Bakhjulsdriven bil + trasig handbroms = ajajaj. Kan man få en container på 1.6 ton att släppa på asfalt (GL, 114hk 8v) med 235/75-15 däck kan man nog få en 99hk att släppa också! (Min ford escort på 90hk framhjulsdrift släpper med lite vilja på gasen) 

Har en kompis som har någon BMW, bakhjulsdriven BMW iallafall. med en fyra i, trycker på rätt bra på asfalt! Inga problem att göra ringar med iallafall.

Det är väl inte krångligare att fixa handbroms på en bakhjulsdriven bil än en framhjulsdriven bil? smile

En E36 i den prisklassen är nog ganska sleten men om du har tur kan du hitta en i hyfsat skick. Kompisen sålde nyss sin för liknande pengar och den var mindre rostig än den du länkade.

Det jag menar är att det är någon som antagligen kört och ryckt i kryckan en del.  = Hårt körd.   

Dock finns det ju bilar den kärvar på för att den står utan att användas, då får man spänna den.   

Alla jag känner (inkl. jag) med bakhjulsdrivna bilar har väldigt taskiga handbromsar. roll


5 111 Inlägg
30 juni 2012
#25
Öhm......varför skulle man rycka mer i kryckan med bakhjulsdrift än med framhjulsdrift? :o


682 Inlägg
30 juni 2012
#26
Volvo544special65 skrev:
Öhm......varför skulle man rycka mer i kryckan med bakhjulsdrift än med framhjulsdrift? :o

Därför att bakhjulsdrift är 10ggr lättare att plocka upp, och därmed kan dra i kryckan på fler ställen? Iallafall för mig.


1 435 Inlägg
30 juni 2012
#27
Jag drar aldrig i kryckan när jag sladdar med min e34, behövs väl inte om man har hyfsat med effekt?
Senast redigerat av Alpinabiturbo (30 juni 2012)


3 371 Inlägg
30 juni 2012
#28
Alpinabiturbo skrev:
Jag drar aldrig i kryckan när jag sladdar med min e34, behövs väl inte om man har hyfsat med effekt?

Min e36 320i är automat, behöver aldrig dra i "kryckan", går hur bra som helst. smile


Forummoderator
17 996 Inlägg
30 juni 2012
#29
Bjud 3 papp och ta eventuella defekter med plånboken. Se bara till att den inte kan koka på tomgång med avstängd värme i bilen. Kolla vätskor så de har rätt färg. Givetvis är den säkert hårt körd. Men den kanske har överlevt? En lekbil för kaffepengar. Är man tveksam köper man en Volvo 740 eller en Japsburk om man vill vara på den riktigt säkra sidan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 Inlägg
30 juni 2012
#30
Malheus skrev:
finabilar skrev:
Low skrev:
Du missar mycket tro mig ;-)

enligt en polare så finns det nån framhjulsdriven bmw men kom inte ihåg riktigt vilken modell det var hmm

1-serien tros vara framhjulsdriven utav okunniga :>

Den ska ju bli framhjulsdriven inom en snar framtid! hmm
http://www.vibilagare.se/nyheter/framhj … r-bmw-1232
Senast redigerat av Ankan123 (30 juni 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juli 2012
#31
Ankan123 skrev:
Malheus skrev:
finabilar skrev:

enligt en polare så finns det nån framhjulsdriven bmw men kom inte ihåg riktigt vilken modell det var hmm

1-serien tros vara framhjulsdriven utav okunniga :>

Den ska ju bli framhjulsdriven inom en snar framtid! hmm
http://www.vibilagare.se/nyheter/framhj … r-bmw-1232

Dom är mycket knappa med informationen i den artikeln, den har kommit tydligare uttalanden från BMW i frågan. Den modell som vi idag känner som BMW 1-serie kommer fortsatt att driva bak. Om denna sedan döps om till 2-serie och en ny ännu mindre framhjulsdriven modell ärver namnet 1-serie, eller om ett rymligare femte karossalternativ med namnet 1-serie (1-serie GT?) blir framhjulsdriven spekuleras det dock om. Större modeller från BMW skall fortsatt driva på bakhjulen eller alla fyra, likt förr.

För att återgå till ämnet, jag ser inga problem med att köpa en sliten BMW. Det är precis lika stryktåliga bilar som en gammal Volvo eller Mercedes, klart ett sådant exemplar inte är någon "Driver´s car" längre men en mysig och pålitlig bruksbil är det oavsett.

En 316i 1993 har 100hk (Blocket drar av en hästkraft i sina annonser av någon anledning) och den i BMW-kretsar kända M40 under huven. En motor som har en benägenhet att råka ut för slitna kamaxlar på grund av att konstruktionen blev fel så att kamaxeln utsätts för högre belastning än den var tänkt för, av samma anledning skall bytet av kamremmen ske med med 4000mils intervall.

En sliten motor missar man inte, den tickar kraftigt och klart märkbart. Men även om en M40 börjat ticka finns det oftast potential att rulla många tusen mil till innan funktionen sakta börjar bli påverkad i värsta fall. Service är självklart viktigt, det finns M40 med över 30.000mil på mätaren som låter ok och M40 med under 20.000mil på mätaren som låter som om dom skall skära vilken minut som helst.

Är bilen i annons ok maskinellt (Mer kan man inte förvänta sig av en bil för dom pengarna) ser jag ingen anledning till varför du inte skall köpa den, E36 är en rejäl och trevlig kamrat som bruksbil och även ett riktigt slitet exemplar sitter fortfarande på sin beskärda del av den körglädje folk brukar uppleva i BMW´s modeller.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök