2562
Sök

Köpråd! BMW 316 -1993

62 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#1
Tjena har suttit och kollat omkring på blocket efter en förstabil och hittade en BMW 316 från 1993 för 5500kr.
Det finns lite grejer att göra tex fixa rost spänna handbromsen och byta ett hjullager men det får man ju förvänta sig för den prissumman och man vet ju aldrig hur illa rosten är.

Hade tänkt fara och kolla på den nån dag men när jag snackar med polarna så tycker dom att det låter lite väl billigt för en BMW vad tror ni får man bara ett repobjekt för dom pengarna eller får man en bil i hyfsat skick?

(länk till annonsen)
http://www.blocket.se/kalix/Bmw_316_Hel … _7&w=0

Ungdoms Räser
425 Inlägg
30 juni 2012
#3
Du har ju skatt på 1682 + eventuellt tillägg om du får underkänt på besiktning.
så räkna med minst 2000kr till utöver dessa 5500kr.
Sedan har den haft 9 ägare och rullat 25882 mil vid senaste besiktning.

Kort och gott : Som dannesundin säger. Den bilen har nog körts rätt hårt!
Bättre att hitta en annan.


3 371 Inlägg
30 juni 2012
#4
Hitta någon annan skulle jag säga :p bmw i den pris klassen är nog inte det smartaste.


5 111 Inlägg
30 juni 2012
#5
Att man får en toppfräsch bil kan man glömma till de pengarna, ja.
Å andra sidan så är frågan hur fel det egentligen kan bli för 5500 kr? Det är ju inga pengar i dagens läge.
Kan ju mycket väl hända att du med lite fix har en bil som trots allt fungerar ett par år, och då har du ju haft hyfsat billiga mil även om den skulle vara färdig för skroten inom ett par år.
Bäst är ju att du åker och kollar på bilen själv och ser om den verkar värd pengarna, är den ett totalvrak så är ju till och med 5500 kr för dyrt. tongue


Evildan
30 juni 2012
#6
Hör med säljaren vad "rost finns" innabär, är det kosmetiskt eller är den upprutten undertill?
Det är även kamrem på dessa små BMWfyror så den bör väl bytas =extrakostnad om det inte finns papper på när det är gjort om du inte chansar och kör bilen vid ev köp tills den rasar.
Spänna handbroms, är bromsbackar/vajer slut så det blir reservdelar?
Ring först och ställ lite frågor, verkar det fortfarande intressant tycker även jag att du ska åka och titta på den, kan vara en bra bil för liten peng.
Pruta stenhårt, avställd och med körförbud på söndag.

Att en bil har 9ägare spelar ingen roll alls, finns mängder med få/enägarbilar som är totalt misskötta.
Att det är fler ägare kan istället vara positivt, de flesta är ju som mest roade av sin bil när dom rätt nyligen köpt den och kanske underhåller den bättre då?
En mängd medlemmar på detta forum har säkerligen sina bilar kortare än 1år utan att det är en massa fel på bilen, alltid kul att få ngt "nytt" att glida med.

1 412 Inlägg
30 juni 2012
#7
Sen det här med antal ägare är ju ibland lite kul, t.ex så var jag på pappret den 6:e ägaren på min Focus -06 som jag pinsamt nog hade för ett par år sedan.

Men i verkligheten så var jag andra ägaren.  smile

Evildan
30 juni 2012
#8
OpelP1 skrev:
Sen det här med antal ägare är ju ibland lite kul, t.ex så var jag på pappret den 6:e ägaren på min Focus -06 som jag pinsamt nog hade för ett par år sedan.

Men i verkligheten så var jag andra ägaren.  smile

Firma, leasing, privatperson, firma (som inte vill ta i den och skickar den vidare till), firma, privatperson.
En ganska vanlig väg för en nyare bil att gå.
Jag förstår inte denna ägareantalhysteri, nyinköpt bil: kul att städa och tvätta sin "nya pärla.
När man däremot haft samma bil i några år kan det istället bli tråkigt att underhålla den gamla drögen längre.

Du inser givetvis att vi kommer att hålla ditt Focusinnehav emot dig nu så fort tillfälle ges cool
Senast redigerat av Evildan (30 juni 2012)

1 412 Inlägg
30 juni 2012
#9
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Sen det här med antal ägare är ju ibland lite kul, t.ex så var jag på pappret den 6:e ägaren på min Focus -06 som jag pinsamt nog hade för ett par år sedan.

Men i verkligheten så var jag andra ägaren.  smile

Firma, leasing, privatperson, firma (som inte vill ta i den och skickar den vidare till), firma, privatperson.
En ganska vanlig väg för en nyare bil att gå.
Jag förstår inte denna ägareantalhysteri, nyinköpt bil: kul att städa och tvätta sin "nya pärla.
När man däremot haft samma bil i några år kan det istället bli tråkigt att underhålla den gamla drögen längre.

Du inser givetvis att vi kommer att hålla ditt Focusinnehav emot dig nu så fort tillfälle ges cool

Jo precis det var i detta fall bilhandlare och leasingbolag som var bl.a.

Attans, jag borde hållit tyst.
Inte nog att jag ägde en svenssonbil tillverkad på fel sida 70-talet, det var dessutom en Focus flexifuel kombi model pensionärsljusblå! yikes  Körde den dock bara ett par månader innan jag tröttnade och ställde undan den i ett halvår innan den såldes. big_smile


Sorry för OT, men jag misstänker att en BMW 316 kanske inte inbjuder till lika hård körning som en 325 t.ex.
Senast redigerat av OpelP1 (30 juni 2012)

Evildan
30 juni 2012
#10
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Sen det här med antal ägare är ju ibland lite kul, t.ex så var jag på pappret den 6:e ägaren på min Focus -06 som jag pinsamt nog hade för ett par år sedan.

Men i verkligheten så var jag andra ägaren.  smile

Firma, leasing, privatperson, firma (som inte vill ta i den och skickar den vidare till), firma, privatperson.
En ganska vanlig väg för en nyare bil att gå.
Jag förstår inte denna ägareantalhysteri, nyinköpt bil: kul att städa och tvätta sin "nya pärla.
När man däremot haft samma bil i några år kan det istället bli tråkigt att underhålla den gamla drögen längre.

Du inser givetvis att vi kommer att hålla ditt Focusinnehav emot dig nu så fort tillfälle ges cool

Jo precis det var i detta fall bilhandlare och leasingbolag som var bl.a.

Attans, jag borde hållit tyst.
Inte nog att jag ägde en svenssonbil tillverkad på fel sida 70-talet, det var dessutom en Focus flexifuel kombi model pensionärsljusblå! yikes  Körde den dock bara ett par månader innan jag tröttnade och ställde undan den i ett halvår innan den såldes. big_smile


Sorry för OT, men jag misstänker att en BMW 316 kanske inte inbjuder till lika hård körning som en 325 t.ex.

SpritFocus...hee du måste känt dig som en kommunanställd hemtjänsthandläggare på väg till ett möte.

BMW 316 99hk 0-100 13.1s, det är inte någon bil man köper om man ämnar att köra hårt nej.
Gillar dock balansen bättre i de 4cylindriga modellerna, känns mera 50/50 än de med en tung 6a stickandes ut längre i fronten (så som BMWfolket brukar gnälla på att AUDI är byggda.)

1 412 Inlägg
30 juni 2012
#11
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:
Firma, leasing, privatperson, firma (som inte vill ta i den och skickar den vidare till), firma, privatperson.
En ganska vanlig väg för en nyare bil att gå.
Jag förstår inte denna ägareantalhysteri, nyinköpt bil: kul att städa och tvätta sin "nya pärla.
När man däremot haft samma bil i några år kan det istället bli tråkigt att underhålla den gamla drögen längre.

Du inser givetvis att vi kommer att hålla ditt Focusinnehav emot dig nu så fort tillfälle ges cool

Jo precis det var i detta fall bilhandlare och leasingbolag som var bl.a.

Attans, jag borde hållit tyst.
Inte nog att jag ägde en svenssonbil tillverkad på fel sida 70-talet, det var dessutom en Focus flexifuel kombi model pensionärsljusblå! yikes  Körde den dock bara ett par månader innan jag tröttnade och ställde undan den i ett halvår innan den såldes. big_smile


Sorry för OT, men jag misstänker att en BMW 316 kanske inte inbjuder till lika hård körning som en 325 t.ex.

SpritFocus...hee du måste känt dig som en kommunanställd hemtjänsthandläggare på väg till ett möte.

BMW 316 99hk 0-100 13.1s, det är inte någon bil man köper om man ämnar att köra hårt nej.
Gillar dock balansen bättre i de 4cylindriga modellerna, känns mera 50/50 än de med en tung 6a stickandes ut längre i fronten (så som BMWfolket brukar gnälla på att AUDI är byggda.)

Första ägaren på min focus var Årjängs kommun. big_smile



Nja, jag har en pervers dragning för raka sexor så om jag hade en sån BMW så skulle jag nog gasa lite mer om det är en sexa som susar än en fyra som "morrar". smile
Senast redigerat av OpelP1 (30 juni 2012)

Ungdoms Räser
425 Inlägg
30 juni 2012
#12
Verkar som att de flesta syftar på mig om "ägarhysterin"? tongue Var mera lite "allmän fakta" för TS smile


62 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#13
Jag har inte tänkt köra rally med den direkt utan tänkte så jag har en bil som fungerar när man vill ta sig från punkt a till punkt b fast som samtidigt erbjuder lite när man trycker ner gaspedalen jag har en ganska liten summa att lägga på en bil den får för tillfället kosta som högst 10.000kr.

Någon här som har något annat bra alternativ jag hade annars tänkt fara och kolla på nån 240 eller kanske nån golf gti?

240
http://www.blocket.se/lulea/Volvo_240_4 … _9&w=0

golf
http://www.blocket.se/overkalix/Golf_GT … _7&w=3

Evildan
30 juni 2012
#14
Leta förslagsvis efter en corolla 1.6 eller carina 2.0 , bägge är driftsäkrare och piggare än en 316 samt drar mindre bensin.

Evildan
30 juni 2012
#15
Isaksson5 skrev:
Verkar som att de flesta syftar på mig om "ägarhysterin"? tongue Var mera lite "allmän fakta" för TS smile

nejdå.
ville visa att ett högt ägareantal inte gör bilen sämre utan även tvärtom och skall inte ses som ett hinder vid köp.
bra med info såklart, 316 är ju även avställd. var även jag och gluttade uppgifterna, mkt bra att göra vid bilköp.

Evildan
30 juni 2012
#16
Nissan Sunny.
Mazda 323.
Mits colt/lancer.
Den otippade tyska doldisen om du inte gillar riskokare: Opel astra, piggare/snålare/bekvämare än en golf.

682 Inlägg
30 juni 2012
#17
Är skitkass på bmwmodeller, men är inte den där bakhjulsdriven? Bakhjulsdriven bil + trasig handbroms = ajajaj. Kan man få en container på 1.6 ton att släppa på asfalt (GL, 114hk 8v) med 235/75-15 däck kan man nog få en 99hk att släppa också! (Min ford escort på 90hk framhjulsdrift släpper med lite vilja på gasen) 

Har en kompis som har någon BMW, bakhjulsdriven BMW iallafall. med en fyra i, trycker på rätt bra på asfalt! Inga problem att göra ringar med iallafall.


3 371 Inlägg
30 juni 2012
#18
DanneSundin skrev:
Är skitkass på bmwmodeller, men är inte den där bakhjulsdriven? Bakhjulsdriven bil + trasig handbroms = ajajaj. Kan man få en container på 1.6 ton att släppa på asfalt (GL, 114hk 8v) med 235/75-15 däck kan man nog få en 99hk att släppa också! (Min ford escort på 90hk framhjulsdrift släpper med lite vilja på gasen) 

Har en kompis som har någon BMW, bakhjulsdriven BMW iallafall. med en fyra i, trycker på rätt bra på asfalt! Inga problem att göra ringar med iallafall.

bmw har bara bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet? lollollol:


682 Inlägg
30 juni 2012
#19
Low skrev:
DanneSundin skrev:
Är skitkass på bmwmodeller, men är inte den där bakhjulsdriven? Bakhjulsdriven bil + trasig handbroms = ajajaj. Kan man få en container på 1.6 ton att släppa på asfalt (GL, 114hk 8v) med 235/75-15 däck kan man nog få en 99hk att släppa också! (Min ford escort på 90hk framhjulsdrift släpper med lite vilja på gasen) 

Har en kompis som har någon BMW, bakhjulsdriven BMW iallafall. med en fyra i, trycker på rätt bra på asfalt! Inga problem att göra ringar med iallafall.

bmw har bara bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet? lollollol:

Säker då fick man veta något nytt då... Skyller på att som jag sa är jag skitkass på bmwmodeller.. roll


3 371 Inlägg
30 juni 2012
#20
DanneSundin skrev:
Low skrev:
DanneSundin skrev:
Är skitkass på bmwmodeller, men är inte den där bakhjulsdriven? Bakhjulsdriven bil + trasig handbroms = ajajaj. Kan man få en container på 1.6 ton att släppa på asfalt (GL, 114hk 8v) med 235/75-15 däck kan man nog få en 99hk att släppa också! (Min ford escort på 90hk framhjulsdrift släpper med lite vilja på gasen) 

Har en kompis som har någon BMW, bakhjulsdriven BMW iallafall. med en fyra i, trycker på rätt bra på asfalt! Inga problem att göra ringar med iallafall.

bmw har bara bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet? lollollol:

Säker då fick man veta något nytt då... Skyller på att som jag sa är jag skitkass på bmwmodeller.. roll

Du missar mycket tro mig ;-)



Sök