3150
Sök

E30 m60b40 V8

E30 v8 projekt med syfte att drifta och lägga feta burnout vid korvmojen!

150 783 Visningar
Projektet avslutat 14 november 2013
168 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#201
Christian_N skrev:
Okej då är jag med! Körde Z3 lamelldiff förut men föredrar faktiskt svetsad diff när det gäller att åka brett smile

Så nu kör jag med diff från E34 525 TDS, 2.65 utvxl och svetsad! Orginal E30 320 drivaxlar som fortfarande hänger med utan problem trots att jag börnat med start på 5ans växel större delen av förra sommaren smile

Skönt nu och kunna dra ut på växlarna, pendla mellan 2 växlar när man leker, ha humant varvtal på motorvägen och en teoretisk toppfart på 300km/h smile

Sen om bilen orkar det eller inte har jag ännu inte testat haha

Passar diffen från 525 rätt i 188huset eller har du byggt om och satt upp hela klumpen från 525?smile Kan ju vara ett alternativ och prova.


663 Inlägg
25 mars 2013
#202
Byt diffkåpan så passar den rakt upp bolt on! smile


spetsen skrev:
Christian_N skrev:
Okej då är jag med! Körde Z3 lamelldiff förut men föredrar faktiskt svetsad diff när det gäller att åka brett smile

Så nu kör jag med diff från E34 525 TDS, 2.65 utvxl och svetsad! Orginal E30 320 drivaxlar som fortfarande hänger med utan problem trots att jag börnat med start på 5ans växel större delen av förra sommaren smile

Skönt nu och kunna dra ut på växlarna, pendla mellan 2 växlar när man leker, ha humant varvtal på motorvägen och en teoretisk toppfart på 300km/h smile

Sen om bilen orkar det eller inte har jag ännu inte testat haha

Passar diffen från 525 rätt i 188huset eller har du byggt om och satt upp hela klumpen från 525?smile Kan ju vara ett alternativ och prova.


168 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#203
Christian_N skrev:
Byt diffkåpan så passar den rakt upp bolt on! smile


spetsen skrev:
Christian_N skrev:
Okej då är jag med! Körde Z3 lamelldiff förut men föredrar faktiskt svetsad diff när det gäller att åka brett smile

Så nu kör jag med diff från E34 525 TDS, 2.65 utvxl och svetsad! Orginal E30 320 drivaxlar som fortfarande hänger med utan problem trots att jag börnat med start på 5ans växel större delen av förra sommaren smile

Skönt nu och kunna dra ut på växlarna, pendla mellan 2 växlar när man leker, ha humant varvtal på motorvägen och en teoretisk toppfart på 300km/h smile

Sen om bilen orkar det eller inte har jag ännu inte testat haha

Passar diffen från 525 rätt i 188huset eller har du byggt om och satt upp hela klumpen från 525?smile Kan ju vara ett alternativ och prova.


Jaha ja. det var så enkelt! då ska jag ta och söka tag på en sådan istället och prova. Fan att brorsan(flexbert) sålde den från sin reservdelsbil sad


663 Inlägg
25 mars 2013
#204
Ja jag är asnöjd än så länge med utväxlingen smile

Har dock ej testat fullt ut än då jag böt den mot slutet av förra säsongen.. Men av det som jag sladdat efter att jag böt diffen så blev det en helt annan bil smile


spetsen skrev:
Christian_N skrev:
Byt diffkåpan så passar den rakt upp bolt on! smile


spetsen skrev:

Passar diffen från 525 rätt i 188huset eller har du byggt om och satt upp hela klumpen från 525?smile Kan ju vara ett alternativ och prova.


Jaha ja. det var så enkelt! då ska jag ta och söka tag på en sådan istället och prova. Fan att brorsan(flexbert) sålde den från sin reservdelsbil sad


168 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#205
Känner att det är dax att riva igång tråden nu igen. inte hänt så mycket på senaste månaderna under vintern hehe.
Har sparat på mig delar för hel renovering av chassi och fått tag på en vettig garage plats som jag flyttade in i fredags cool

Fick sig en rejäl tvättomgång inför flytten till nya garaget smile Måste ju vara fin när den ska på garage dejt med en 740 turbo cool
(BILDEN LJUGER) den är verkligen inte så fin som den ser ut hehe! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-5557e1dee067de3c63e524c90d93f335.jpg

Precis blivit inputtad i garaget bredvids Perras 740 16V turbo big_smile Spana in den en sväng http://www.garaget.org/racing245  Lämna en kommentar på någon bild och peppa på honom lite så han får ut bilen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-253d487bbe6cbef19c566da880d5103d.jpg

Så här såg den ut på lördag morgon 08.00
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-6901ffe04a53acb6b61e5326b6e3806c.jpg

Dunderklumpen på väg ur. Jäkla grismotor till att vara stor
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-c6873d1b674e872a982491bebc136b1d.jpg

Ungefär 8 timmar effektiv arbets tid senare så såg den ut så här. ska absolut inte glömma bort att tacka Magnus ( http://www.garaget.org/Magnus87 ) för sällskap och hjälp roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-28c31e20bc14955193ddca9ff16ee7ce.jpg

Idag 2013-04-15 så har jag lämnat bakvagn brygga och bärarmar samt framvagns balk på blästring hos Mora Blästring. Efter det så ska det hem och förstärkas i bärarmarna bak. svetsa dit camber toein/out brickor i bakvagnsbalken. även Framvagnsbalken ska heltsvetsas på en del ställen. efter det så åker grejerna till Ingvars lack i mora för pulverlackering big_smile

Sen återstår det väl att få ett stort paket från schemidemann med hjullager och en jäkla massa delar som behövs för att sätta ihop ekipaget igen smile

Saker som ligger och väntar på montering.
# Strongflex bussningar
# ställbara gula koni
# HR fjädrar
# nya topplagringar
# nya bärarmar fram

Sen kan jag slänga upp denna bilden. Förklaring följer, full patte ur en korsning på 2an och sopade i trean så rasslade det till ganska rejält i de bakre regionerna! Suktar efter att få i en m535 diff med sviktsaxlar och hela den biten:) effekten räcker ju inte så lika bra att bygga rejält för framtida planeringar big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-bf22a5b631cc704f3a631d39c82c180a.jpg
Senast redigerat av spetsen (15 april 2013)


4 146 Inlägg
15 april 2013
#206
Skönt att det var bakaxeln och inte växellådan som gick sönder iaf:)


168 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#207
zemet skrev:
Skönt att det var bakaxeln och inte växellådan som gick sönder iaf:)

Växellådan är det nog ingen fara med. Den är ganska stöddig big_smile


MR Andersson
1 229 Inlägg
15 april 2013
#208
Är de en 188 diff dedär?

Känns som ett klokt val av mig o bygga min med 210 diff smile


663 Inlägg
15 april 2013
#209
spetsen skrev:
zemet skrev:
Skönt att det var bakaxeln och inte växellådan som gick sönder iaf:)

Växellådan är det nog ingen fara med. Den är ganska stöddig big_smile

Jag körde min bil i 2 månader sen skulle jag byta olja i växellådan eftersom den ven litegran.. Den var snustorr haha.. Funkar fortfarande skitfint så stöddiga lådor är det allt haha..


168 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#210
TheMan89 skrev:
Är de en 188 diff dedär?

Känns som ett klokt val av mig o bygga min med 210 diff smile

Stämmer bra det! Tror iskörningen tog förbaskat hårt på diff/drivaxlar. 4 dagar på is så började grejerna glappa och låta illa :S


168 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#211
Christian_N skrev:
spetsen skrev:
zemet skrev:
Skönt att det var bakaxeln och inte växellådan som gick sönder iaf:)

Växellådan är det nog ingen fara med. Den är ganska stöddig big_smile

Jag körde min bil i 2 månader sen skulle jag byta olja i växellådan eftersom den ven litegran.. Den var snustorr haha.. Funkar fortfarande skitfint så stöddiga lådor är det allt haha..

Synd bara att syncringarna är lite taskiga i min. Är ju inte så bara att slanta 10-15k för en bättre begagnad heller sad


168 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#212
Fått tillbaka grejerna från blästring och under lördagen så fortsatte arbete med chassi delarna. cool
Lika bra att göra det riktigt från början nu när jag har det nere. Bilen ska ju köras hårt när den är igång så lika bra att förstärka upp och styva till big_smile

Förstärkning av bärarmarna bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-4f1c03c07126adc2327884070e1d7b03.jpg

Då jag kört sönder krägninghämar fästet på ena sidan samt att fästet där motorkudden står hade spruckit och var på väg av så tog jag och förstärkte upp och helsvetsade fästet för motorkudden på insida och utsida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-51716385254041e8878a35dd929fe3f9.jpg

Passade även på att svetsa dit Camber justerings brickor så man kan räta upp hjulvinklarna lite cool

Använde en gängstång för att få allt i en rät linje. kan ju bli en satans brytning om man bara justerar inre fästet på höjden och yttre fästet framåt eller bakåt.
Läst att man ska höja brickan 5-6mm! Jag valde att köra på 4mm höjning. Sen bygger brickan 3mm på lägsta. och så har jag möjlighet att räta upp 3mm till.
så ungefär 10mm höjning bör ju rätta till hjulvinklarna bak ganska rejält big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-9ca556f472794db19ad247e9abe754c8.jpg

Här ser ni hur höjningen ser ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-b6b3e235a4c394714830ab9c282203d1.jpg

Imorgon så lämnas allt på pulverlack. inte riktigt bestämt mig om det ska bli svart eller silver. återstår att se smile

Nu åter står bara att köpa grövre diff och drivaxlar. Man kan ju bara att hoppas Brosan "flexbert" köper M535 diff och sviktstålsaxlar med knutar och allt till mig i födelsedags present! lol
Senast redigerat av spetsen (21 april 2013)


4 Inlägg
21 april 2013
#213
Du kan ju börja med att betala skatt/försäkring/hyra för min bil som du snott innan du börjar drömma om födelsedagspresenter roll

Ser bra ut!

Fotograf
1 319 Inlägg
22 april 2013
#214
flexbert skrev:
Du kan ju börja med att betala skatt/försäkring/hyra för min bil som du snott innan du börjar drömma om födelsedagspresenter roll

Ser bra ut!

hahaha lollollol

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

168 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#215
^https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-15c91fcd044e1274598a2291d9722ec5.jpg
Fick tillbaka chassi delarna från pulverlacken i torsdags. Grymt nöjd med resultatet smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-f01c8f9b78354aca0ceada0ac7cd8a25.jpg
Tur brorsan har press på jobbet sitt så man relativt enkelt kunde byta bussningar


Dock så ska jag starkt rekommendera er alla att inte köpa strongflex. vilket jävla skit.
Fel storlek på bussningarna. fick lov att sätta vinkelharry i alla krängningstags bussningar. bärarms bussningarna gick inte att pressa i utan att dom gled ur igen.
Främre bärarms bussningen var för stor så man kunde inte skruva upp ögglan i golvet. Fick lov att slipa bort 2 cm material på bärarmarna så man kunde trä på dom 2cm längre :S Var så förbannad när jag monterade grejerna på bilen i lördags så fyfan.mad

Och JA jag har beställt rätt bussningar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-102e323f34d184cc3a1a08fc4da1c758.jpg
Hur som helst efter mycket om och men med modifieringar av bussningar och infästingar så fick jag upp grejerna.
Ja styrväxeln är skitig men inte den som ska användas efter besiktning smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-cd2fa33ee4952e6d5e80f804f7862ac8.jpg
Monterat och klart. Gula koni ställda på hårdast med HR fjädrar. Får väl se hur det går smile annars får jag väl justera mig fram tills jag är nöjd smile

Väntar på bromsledningar och lite smått och gått från schmidemann så kan jag bulta upp bakvagn och ställa ner bilen på backen smile
Senast redigerat av spetsen (29 april 2013)


4 146 Inlägg
30 april 2013
#217
Tråkigt när man betalar dyra pengar och skiten inte passar:(


168 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#218
zemet skrev:
Tråkigt när man betalar dyra pengar och skiten inte passar:(

Jävligt tråkigt sad får väl hoppas det håller ett tag iallafall.


93 Inlägg
1 juni 2013
#219
läst igenom o ser bra ut! måste följas! smile


19 Inlägg
2 juni 2013
#220
Du ska inte satsa på en Quaife diff direkt big_smile? hört/läst att de ska vara näst intill odödliga!?



Sök