Mitt namn är Andreas. Bor i orsa och är 21år. och detta är väl tänkt att bli kul projekt tråd med ombyggnationer av bilar och vad nu allt heter.
Först lär jag ju fundera ut om jag ska tacka eller avsky sin bror för att han dragit in mig i det här förbaskade motor träsket? vet inte jag. Blandade känslor fram och tillbaka angående det haha.
Hela intresset för motorer/fordon börja väl komma så snart som brorsan Flexbert på garaget köpte sig en e30 turbo med närmare 600kusar och bjöd på flera åkturer. Känslan när man sitter klistrad i sätet och det bara vrålar ur avgasröret är inget man bara kan strunta i och inte bli intresserad av..
Köpte mig min första e30 2011.02-23 som jag fixade med ganska rejält. m20b20 motorn fick anse sig pensionerad och fick ge plats för en m50b25 motor. renoverade bak/framvagn. blästrade och målade om bakvagn. fjäderben och hela bilen fick sig delrinbussningar. Dock av någon anledning så bytte jag bort den mot en e36a som jag ångrar bittert än idag. Mer info om byggnationen http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop … mp;t=57644 dock så gjorde jag aldrig klar tråden.
Började i april att köpa mig grejer för ett nytt m50b25 bygge. Inkasserade. motor. koppling svänghjul låda så det nästintill bara var att hänga i en kaross igen. Var ju bara karossen som saknades. Men eftersom att folk tycker att rostiga e30 lik är mer värt en guld så fick jag aldrig tag på någon kaross. tänker inte betala 15 - 25k för något som ser ut att legat på havsbotten i några år haha
Dock så ändrades planerna angående motor val då det kom upp en tråd på ppf med komplett motor kitt till e30. M60b40 v8 med 6 petad m5 e39 låda. allt färdigt att bara sätta i kaross. slog till och köpte detta för en slant och nu har det legat i garaget sen i slutet av maj i väntan på kaross.
Kom i kontakt med en som hade en e30 318is 1990 med 23k mil på mätaren som ägaren trodde motorn rasat pga tappat oljetryck. köpte den för en struntsumma och rev ner tråg för att kolla om det var nå metallspån eller dylikt. Förvånad blev jag då när jag tog ner tråget. Låg stora plats/metall bitar stora som 5 kronor i hela tråget och tänkte vafan är detta? efter lite samtalande med min bror så började vi skruva lös in till kamkedjan och där fann vi också stora liknande bitar. som satt här och där. Kedjan var så slak den kunde bli och vi konstaterade snabbt att det var en glidskena för kamkedjan som pajat. även detta som orsakade tappat oljetryck. En bit hade hamnat i oljepickupen och låg för hålet:P Bytte glidskenan och skruvade ihop och vred på nyckeln och den startade direkt. Till min förvåning så satt det även lamell diff på den:)
nybesiktigad 12-07-09
Nåja nog med historik och onödigt tjaffs.
Detta är då den absolut billigaste och mest prisvärda e30 som jag någonsin kommer över då jag gav 4000 för den. skicket tycker jag är väldigt bra förutom ytrost lite här och där.
specifikation på vad som ska bytas eller göras om.
# Rensa bilen på onödig el. Högtalar kablar och sånt tjafs.
# Rensa motorutrymme på allt. El ska snyggas till och kontakter och säkrings låda ska flyttas till handsfacket.
# E36 styrväxel med servo är prio då jag tror styrväxeln som sitter på är paj. tungstyrd som tusan.
# Hänga i M60b40 tillsammans med m5 e39 växellådan
# Då jag är helt såld på Yrondell 58 fälgar på e30 så kommer jag byta till E36 fjäderben fram och e36 Compact bärarmar bak. e36 bromsar runtom. "Vinter projekt"
# Rostlagning. omlackering och toning av rutor (Inte helt undra på detta)
# Fullbur (Alla säger åt mig att det är något jag BÖR ha)
allt kommer inte hända i ordning. tar saker till och från när jag känner för det. Prio är ju att få igång den och köra haha
Först lär jag ju fundera ut om jag ska tacka eller avsky sin bror för att han dragit in mig i det här förbaskade motor träsket? vet inte jag. Blandade känslor fram och tillbaka angående det haha.
Hela intresset för motorer/fordon börja väl komma så snart som brorsan Flexbert på garaget köpte sig en e30 turbo med närmare 600kusar och bjöd på flera åkturer. Känslan när man sitter klistrad i sätet och det bara vrålar ur avgasröret är inget man bara kan strunta i och inte bli intresserad av..
Köpte mig min första e30 2011.02-23 som jag fixade med ganska rejält. m20b20 motorn fick anse sig pensionerad och fick ge plats för en m50b25 motor. renoverade bak/framvagn. blästrade och målade om bakvagn. fjäderben och hela bilen fick sig delrinbussningar. Dock av någon anledning så bytte jag bort den mot en e36a som jag ångrar bittert än idag. Mer info om byggnationen http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop … mp;t=57644 dock så gjorde jag aldrig klar tråden.
Började i april att köpa mig grejer för ett nytt m50b25 bygge. Inkasserade. motor. koppling svänghjul låda så det nästintill bara var att hänga i en kaross igen. Var ju bara karossen som saknades. Men eftersom att folk tycker att rostiga e30 lik är mer värt en guld så fick jag aldrig tag på någon kaross. tänker inte betala 15 - 25k för något som ser ut att legat på havsbotten i några år haha
Dock så ändrades planerna angående motor val då det kom upp en tråd på ppf med komplett motor kitt till e30. M60b40 v8 med 6 petad m5 e39 låda. allt färdigt att bara sätta i kaross. slog till och köpte detta för en slant och nu har det legat i garaget sen i slutet av maj i väntan på kaross.
Kom i kontakt med en som hade en e30 318is 1990 med 23k mil på mätaren som ägaren trodde motorn rasat pga tappat oljetryck. köpte den för en struntsumma och rev ner tråg för att kolla om det var nå metallspån eller dylikt. Förvånad blev jag då när jag tog ner tråget. Låg stora plats/metall bitar stora som 5 kronor i hela tråget och tänkte vafan är detta? efter lite samtalande med min bror så började vi skruva lös in till kamkedjan och där fann vi också stora liknande bitar. som satt här och där. Kedjan var så slak den kunde bli och vi konstaterade snabbt att det var en glidskena för kamkedjan som pajat. även detta som orsakade tappat oljetryck. En bit hade hamnat i oljepickupen och låg för hålet:P Bytte glidskenan och skruvade ihop och vred på nyckeln och den startade direkt. Till min förvåning så satt det även lamell diff på den:)
nybesiktigad 12-07-09
Nåja nog med historik och onödigt tjaffs.
Detta är då den absolut billigaste och mest prisvärda e30 som jag någonsin kommer över då jag gav 4000 för den. skicket tycker jag är väldigt bra förutom ytrost lite här och där.
specifikation på vad som ska bytas eller göras om.
# Rensa bilen på onödig el. Högtalar kablar och sånt tjafs.
# Rensa motorutrymme på allt. El ska snyggas till och kontakter och säkrings låda ska flyttas till handsfacket.
# E36 styrväxel med servo är prio då jag tror styrväxeln som sitter på är paj. tungstyrd som tusan.
# Hänga i M60b40 tillsammans med m5 e39 växellådan
# Då jag är helt såld på Yrondell 58 fälgar på e30 så kommer jag byta till E36 fjäderben fram och e36 Compact bärarmar bak. e36 bromsar runtom. "Vinter projekt"
# Rostlagning. omlackering och toning av rutor (Inte helt undra på detta)
# Fullbur (Alla säger åt mig att det är något jag BÖR ha)
allt kommer inte hända i ordning. tar saker till och från när jag känner för det. Prio är ju att få igång den och köra haha
Senast redigerat av spetsen (24 juli 2012)
0
0
0
0