3165
Sök

E30 m60b40 V8

E30 v8 projekt med syfte att drifta och lägga feta burnout vid korvmojen!

150 736 Visningar
Projektet avslutat 14 november 2013
168 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#1
Mitt namn är Andreas. Bor i orsa och är 21år. och detta är väl tänkt att bli kul projekt tråd med ombyggnationer av bilar och vad nu allt heter.

Först lär jag ju fundera ut om jag ska tacka eller avsky sin bror för att han dragit in mig i det här förbaskade motor träsket? vet inte jag. Blandade känslor fram och tillbaka angående det haha.

Hela intresset för motorer/fordon börja väl komma så snart som brorsan Flexbert på garaget köpte sig en e30 turbo med närmare 600kusar och bjöd på flera åkturer. Känslan när man sitter klistrad i sätet och det bara vrålar ur avgasröret är inget man bara kan strunta i och inte bli intresserad av..

Köpte mig min första e30 2011.02-23 som jag fixade med ganska rejält. m20b20 motorn fick anse sig pensionerad och fick ge plats för en m50b25 motor. renoverade bak/framvagn. blästrade och målade om bakvagn. fjäderben och hela bilen fick sig delrinbussningar. Dock av någon anledning så bytte jag bort den mot en e36a som jag ångrar bittert än idag. Mer info om byggnationen http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop … mp;t=57644 dock så gjorde jag aldrig klar tråden.


Började i april att köpa mig grejer för ett nytt m50b25 bygge. Inkasserade. motor. koppling svänghjul låda så det nästintill bara var att hänga i en kaross igen. Var ju bara karossen som saknades. Men eftersom att folk tycker att rostiga e30 lik är mer värt en guld så fick jag aldrig tag på någon kaross. tänker inte betala 15 - 25k för något som ser ut att legat på havsbotten i några år haha tongue

Dock så ändrades planerna angående motor val då det kom upp en tråd på ppf med komplett motor kitt till e30. M60b40 v8 med 6 petad m5 e39 låda. allt färdigt att bara sätta i kaross. slog till och köpte detta för en slant och nu har det legat i garaget sen i slutet av maj i väntan på kaross.

Kom i kontakt med en som hade en e30 318is 1990 med 23k mil på mätaren som ägaren trodde motorn rasat pga tappat oljetryck. köpte den för en struntsumma och rev ner tråg för att kolla om det var nå metallspån eller dylikt. Förvånad blev jag då när jag tog ner tråget. Låg stora plats/metall bitar stora som 5 kronor i hela tråget och tänkte vafan är detta? efter lite samtalande med min bror så började vi skruva lös in till kamkedjan och där fann vi också stora liknande bitar. som satt här och där. Kedjan var så slak den kunde bli och vi konstaterade snabbt att det var en glidskena för kamkedjan som pajat. även detta som orsakade tappat oljetryck. En bit hade hamnat i oljepickupen och låg för hålet:P Bytte glidskenan och skruvade ihop och vred på nyckeln och den startade direkt. Till min förvåning så satt det även lamell diff på den:)
nybesiktigad 12-07-09 big_smile

Nåja nog med historik och onödigt tjaffs.

Detta är då den absolut billigaste och mest prisvärda e30 som jag någonsin kommer över då jag gav 4000 för den. skicket tycker jag är väldigt bra förutom ytrost lite här och där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-de4f299295a722bbdb6b09b011b93bd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-a9fbfaef75eadddf1e0f8cec1734e5d3.jpg


specifikation på vad som ska bytas eller göras om.
# Rensa bilen på onödig el. Högtalar kablar och sånt tjafs.
# Rensa motorutrymme på allt. El ska snyggas till och kontakter och säkrings låda ska flyttas till handsfacket.
# E36 styrväxel med servo är prio då jag tror styrväxeln som sitter på är paj. tungstyrd som tusan.
# Hänga i M60b40 tillsammans med m5 e39 växellådan
# Då jag är helt såld på Yrondell 58 fälgar på e30 så kommer jag byta till E36 fjäderben fram och e36 Compact bärarmar bak. e36 bromsar runtom. "Vinter projekt"
# Rostlagning. omlackering och toning av rutor (Inte helt undra på detta)
# Fullbur (Alla säger åt mig att det är något jag BÖR ha) big_smile

allt kommer inte hända i ordning. tar saker till och från när jag känner för det. Prio är ju att få igång den och köra haha smile
Senast redigerat av spetsen (24 juli 2012)


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 juli 2012
#2
Trevligt projekt! kommer att följa den.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

168 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#3
alain skrev:
Trevligt projekt! kommer att följa den.wink

Trevligt. alltid kul med folk som läser smile


144 Inlägg
10 juli 2012
#4
jäkla långt intro wink tongue


lycka till


193 Inlägg
10 juli 2012
#5
fan vad najs big_smile detta ska följas!

48 Inlägg
10 juli 2012
#6
har alltid gillat m60 motorerna haft en b30 och en b40 så smile) och e30 är ju underbart så prem lagd!

168 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#7
Jaa dom är jäkla goa både motorerna och e30is. Sitter och väntar på slant från skatteverket.. dom vill tydligen hålla hårt i mina pengar sad Sen blir det och riva igång smile


Darkus
10 juli 2012
#8
Måst följas

231 Inlägg
10 juli 2012
#9
Detta ska följas! Kul! smile


MR Andersson
1 229 Inlägg
10 juli 2012
#10
Kul projekt smile Kommer bli kanon busbil med M60 motor smile

Har vart när o halka in på de spåret själv men ska ha ihop mitt m30 bygge först.


168 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#11
Idag har jag varit och slagits med rogerH 's E36a på sollerön. Fick då med mig det jag skulle ha från bilen.


E36 styrväxel komplett med alla slangar. behållare. och servopump.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-8c7855c98c1535bfd852356833d1c581.jpg

Imorgon kommer jag svarva distanser till styrväxeln och riva ur motor och förhoppningsvis montera dit den:)
Senast redigerat av spetsen (11 juli 2012)


Fotograf
1 319 Inlägg
www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 juli 2012
#13
Det går framåt verkar det som.cool

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

168 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#14
Tänkte jag skulle ta en bild på kärran i garaget innan jag började plocka isär men ni tror att man kom ihåg det? Ivrig som tusan på att göra plats för V8an haha big_smile
Nåja. Idag har jag fått en del gjort.. Tänkte jag skulle hinna med och göra distanser till styrväxeln men tiden sprang iväg som vanligt:) Motorn är urlyft och rensat bort onödig el för spolarvätskan och motorvärmar kablar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-d685cd2efbe63c0a73411adaf3922480.jpg

Motorlyft är fan i mig överskattat. Som bönder ute i skogen så tar man till med det ultimata verktyget. "Traktorn"lollol Volvo BM levererar!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-2082435b2de4166b7b02906515ff72cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-1c340858e577efc97375576d50997c3f.jpg
Avslutade dagen så här. Imorgon är då planen att styrväxeln ska på plats. Kommer försöka mig på att göra ett hemmabygge av originala rattaxelknuten kombinerat med e36 rattaxelknuten. Den korta rattaxelknuten som enligt fakta ska passa som handen i handsken verkar svårt att få tag på för en rimlig peng. kostar närmare 2000kr på Bmw!!!yikesyikesyikes
Senast redigerat av spetsen (12 juli 2012)


231 Inlägg
12 juli 2012
#15
Haha, bondestyle är standard här ute också! Hjullastaren funkar fin fint vid motorbyte!


168 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#16
KEKlr skrev:
Haha, bondestyle är standard här ute också! Hjullastaren funkar fin fint vid motorbyte!

Funkade kanon bra. Bm's bästa kommer nog få leverera i fler inlägg wink


168 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#17
Idag så har jag fortsatt med att få till styrväxeln samt lösa problemet med den för långa rattaxelknuten.

Tog till latsidan istället för att svarva distanser på 13mm så tog jag istället lämplig mutter och en bricka som blev exakt 13mm tongue Hört att man kan köra allt mellan 13 - 20mm så det väljer man själv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-f15e980a1cc9aa9486f4a0b317fc8c87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-ec18cc41ab7de76a4f22abe0853cc919.jpg

Att köpa Nedre e30 rattaxelknut för servo som passar perfekt för 2680kr på bmw kändes inte som ett alternativ. (Humant pris eller?)yikes

Tog istället övre delen från e30 rattaxelknuten och så använda jag övre delen av e36 rattaxelknuten och kapade i någorlunda korrekt längd. Tog en rörbit som jag fick lov att knacka i båda rattaxelknutarna i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-0539faad6f1c7ede48a7b2252e429aa2.jpg

När e36 styrlederna är monterade och hjulen står rakt och ratten är i rättläge så kommer jag borra två hål och dra en lämplig bult genom så att det sitter ihop:)
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-fc07e7d2a99be2ddc85591046318e6f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-96722dc63e249edde37c0e3e0d7c72e8.jpg
Tycker det ser ut att passa förbaskat bra. Imorgon så sitter allt på plats så det går att prova ratta lite med e36 styrväxeln cool


144 Inlägg
14 juli 2012
#18
tur att vi är å hjälper dig wink


168 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#19
racing245 skrev:
tur att vi är å hjälper dig wink

Behövde bara lite expertis över min ide wink


144 Inlägg
14 juli 2012
#20
ja men det där blev väl bra ? borra och bultade du igår också?



Sök