2767
Sök

Mekonomen, varför finns dom?

10 Inlägg
20 juli 2012
#121
Jag upplever att Mekonomen har en bra service nivå och får hem grejerna snabbt. Vist, har man otur är personen bakom disken inte allt för kunnig. Handlar själv till 90% hos en MECA handlare men sista gångerna jag kollat priset verkar det som att deras priser justerats uppåt och det skiljer inte alls så mycket som det gjorde förut. För oss konsumenter var Mekonomens uppköp inget positivt! Som om ICA skulle köpa COOP ungefär.
Kvalitén hos MECA och Mekonomen har jag aldrig haft problem med. Sen är det som många säger ibland billigare med originaldelar, problemet är att man ofta måste ringa eller åka dit för att få pris.
Men jag vill inte jämföra vare sig Mekonomen eller MECA med "strulat.se" på samma dag.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
20 juli 2012
#122
mekonomen, ja varför finns dom.. Jäklgt bra fråga.. För att gel folk och sedans e till att de anställda går in i väggen kanske? Har jobbat på mekonomen som alltiallo.. Egentligen så sökte jag tjänst som mekaniker. Fick lön som mekaniker, men skulle ändå angera mek, reservdelsman och kundmottagare , hoppa in som akutmek till taxibilar + svara i jour telefon för akuta saker. Allt detta skulle göras på en 8 timmars dag samtidigt som man skruvade 8 timmar, det går INTE! Är glad att jag inte är kvar där, och min erästtare är inte heller kvar där, och nä'stan alla som jobbade där samtidigt som mig har också gått vidare. Det tycker jag säger en hel del om hur Meknaomen behandlar sina anställda.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Muttley
20 juli 2012
#123
Tobbetdi skrev:
mekonomen, ja varför finns dom.. Jäklgt bra fråga.. För att gel folk och sedans e till att de anställda går in i väggen kanske? Har jobbat på mekonomen som alltiallo.. Egentligen så sökte jag tjänst som mekaniker. Fick lön som mekaniker, men skulle ändå angera mek, reservdelsman och kundmottagare , hoppa in som akutmek till taxibilar + svara i jour telefon för akuta saker. Allt detta skulle göras på en 8 timmars dag samtidigt som man skruvade 8 timmar, det går INTE! Är glad att jag inte är kvar där, och min erästtare är inte heller kvar där, och nä'stan alla som jobbade där samtidigt som mig har också gått vidare. Det tycker jag säger en hel del om hur Meknaomen behandlar sina anställda.

Fast när de är så, så har man sina val. Antingen säger man till chefen på skarpen ordentligt. Eller så går man som du gjorde.
Ingen på någon arbetsplats ska köra så med någon. Arbetsgivare har försökt här men har blivit rasande när de tror man är en slav.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
20 juli 2012
#124
Ska jag vara ärlig så fick jag sparken för att jag jobbade för "sakta" då jag inte hann med mina 8 timmar jobb. Nä, men det är ju konstigt smile Sa vad jag tyckte och tänkte, och ökade takten (läs slet ihjäl) den sista veckan så ahn ångrade sig. Hur som helst så är jag glad över att jag obbar på en verkstad som har hand om ETT märke och jag är BARA mekaniker, och tjänar dessutom mer smile
Det är bättre för kunden att gå till en märkesverkstad där kund får proffesionell hjälp istället.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Muttley
20 juli 2012
#125
Tobbetdi skrev:
Ska jag vara ärlig så fick jag sparken för att jag jobbade för "sakta" då jag inte hann med mina 8 timmar jobb. Nä, men det är ju konstigt smile Sa vad jag tyckte och tänkte, och ökade takten (läs slet ihjäl) den sista veckan så ahn ångrade sig. Hur som helst så är jag glad över att jag obbar på en verkstad som har hand om ETT märke och jag är BARA mekaniker, och tjänar dessutom mer smile
Det är bättre för kunden att gå till en märkesverkstad där kund får proffesionell hjälp istället.

Tur är ju nog då att alla mekonomen inte kör på detta viset. Hässleholm är de iallafall så att de som jobbar i butiken jobbar med butiken och kanske samlar ihop till olika verkstäder. De skruvar inte på bilar samtidigt.

Använder mig bara av de när de är dags för olja och småting som inte är lönt att frakta från tyskland anser jag smile

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
20 juli 2012
#126
För mig är det aldrig lönt med mekonomen/meca osv. Jag får bättre inköpspris på jobbet än på skruvat's ut-till-kund-pris, även fast skruvats priser är bra och deras service är bra, dock inte kvalitet på del. När det gäller rena oljebyten så är mekonmen inte ens värt det. Servar min bil själv med olja från biltema (4L/148kr) och original oljefilter = ca 270kr 3-4 gånger/år + kupefilter 2gånger/år.. Ja, jag kör mycket (1500mils intervall)
Senast redigerat av Tobbetdi (20 juli 2012)

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
21 juli 2012
#127
Ja man kan ju undra hur du blev anställd.
Vilken butik var det ?

Oftast är verkstad och butik olika bolag.

Sen att ta in biltemas olja i jämförelse är bara dumt.
Tror du ärligt att det är samma kvalitet på Castrol och Biltema ?

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
21 juli 2012
#128
Tobbetdi skrev:
Det är bättre för kunden att gå till en märkesverkstad där kund får proffesionell hjälp istället.

Ja, alla märkesverkstäder är verkligen proffessionella och strular aldrig?! Normalt är dom dessutom dyrare, ofta på delar och nästan alltid på jobbet.

Själv hämtade jag min TT på en märkesverkstad efter att ha fått byta all 4 tändspolarna vilket dom felsökte och löste snabbt (men såklart dyrt).
Dagen efter när jag ska köra till jobb så kommer jag på påfarten till motorvägen och hör en smäll i vindrutan. Tänker inte mer på det men kollar när jag kommer fram om det blev något. Jodå, en spricka i rutan. Och anledningen var än värre. Ena torkararmen var avbruten precis invid infästningen. Det är inte direkt på det svagaste stället den gått av. Antagligen så har verkstan öppnat huven med torkararmarna uppe av någon anledning och råkat knäcka dom. Utan att rätta till eller erkänna något lägger man bara tillbaks dom snyggt och hoppas på solsken några veckor?! (nä, jag har inga bevis, men..)
Slutade med att jag fick byta vindruta och köpa nya torkararmar på egen bekostnad.

Föredrar att lämna iväg bilen till folk jag känner och litar på snarare än större verkstäder. Därför har jag aldrig provat Mekonomen som verkstad heller. Men delarna köper jag gärna där såvida dom inte är för dyra.

/Mattias

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
21 juli 2012
#129
Surt ang tändspolarna, då det finns en aktion på dessa och då byts de ut gratis om artnr inte stämmer överens, gäller så klart bara original spolar. Jag har inte påstått att en märkesverkstad inte strular.. Min verkstad får ganska ofta in bilar som har varit på tex Solna Bilteknik och mekonomen där man får göra om och göra rätt...

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Team Breehäng
1 623 Inlägg
21 juli 2012
#130
tkd_rille skrev:
Tobbetdi skrev:
Ska jag vara ärlig så fick jag sparken för att jag jobbade för "sakta" då jag inte hann med mina 8 timmar jobb. Nä, men det är ju konstigt smile Sa vad jag tyckte och tänkte, och ökade takten (läs slet ihjäl) den sista veckan så ahn ångrade sig. Hur som helst så är jag glad över att jag obbar på en verkstad som har hand om ETT märke och jag är BARA mekaniker, och tjänar dessutom mer smile
Det är bättre för kunden att gå till en märkesverkstad där kund får proffesionell hjälp istället.

Tur är ju nog då att alla mekonomen inte kör på detta viset. Hässleholm är de iallafall så att de som jobbar i butiken jobbar med butiken och kanske samlar ihop till olika verkstäder. De skruvar inte på bilar samtidigt.

Använder mig bara av de när de är dags för olja och småting som inte är lönt att frakta från tyskland anser jag smile

Likadant här i Sollefteå, och här ligger inte ens Mekonomen verkstan på samma ställe som butiken smile Och för övrigt tycker jag de är trevligt folk som jobbar där smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

1 067 Inlägg
21 juli 2012
#131
är väl inte konstigare än att mekonomen är ett franchise företag? 

håller de inte måttet så skruvas mekonomenskylten ned..


Olika
907 Inlägg
21 juli 2012
#132
Tobbetdi skrev:
Surt ang tändspolarna, då det finns en aktion på dessa och då byts de ut gratis om artnr inte stämmer överens, gäller så klart bara original spolar. Jag har inte påstått att en märkesverkstad inte strular.. Min verkstad får ganska ofta in bilar som har varit på tex Solna Bilteknik och mekonomen där man får göra om och göra rätt...

Nu är det ju inte så lätt för dej att veta kanske men Mattias hade en TT Mk1 och på dem är det ju de gamla spolarna med extern tändmodul och dem finns ingen aktion på vad jag vet?

Men det kvittar ju om han fått spolarna gratis eller fått betala för dom, de har ju ändå gjort sönder vindrutan för honom...
Senast redigerat av fredriq (21 juli 2012)

Mvh
Fredrik

5 131 Inlägg
21 juli 2012
#133
Bildelar och så vidare försöker jag handla så mycket orginal till mercan. Mest för att det är bra pris gämfört med tex mekonomen.  vist orginal kanske är någon hundring dyrare i bland. Ibland till och med billigare. Men det är en orginal del. Tycker inte att det är värt att  betala mindre när man inte vet kvalite eller pasform osv. Sen är det alltid rätt delar och där får man peka ut vilken del man vill ha osv. Sen finns det delar det inte spelar någon roll vilket ställe man handlar på som lampor osv. Men skiljer det för mycket i pris mellan orginal och pirat så väljer jag det som blir billigast i längden.
Tycker det är bra att det går att välja vart man vill köpa sina delar och serva sin bil. Men tyvärr så händer det att folk bara stirrar sig blind på pris och inte kompetens och kvalite på arbeten. Har hänt mer än en gång att vi på jobbet fått ta reda på tex mekonomens fel och misstag. Det händer även att dom skickar bilarna till oss på felsökning som dom inte klarar av.

Vi har även en annan ganska stor reservdels kedia här i trakten och det roliga är att vi servar deras caddys på jobbet för att dom vill ha stämpel från oss i baken. Men dom använder deras egna delar. Tex olja och filter. Men när det kommer till kuggremmar och andra vitalare delar så använder dom vw orginal. Ger inget stort förtroende för deras delar om dom inte ens vill använda dom i dina egna bilar

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

15 Inlägg
22 juli 2012
#134
Jämför inte Mekonomen bilverkstad och Mekonomen eftersom det är helt olika saker Mekonomen bilverkstad är egna företag som har avtal med en Mekonomen butik. I ditt fall som jobbade på bilverkstad verkar det som du hade en kass arbetsgivare och det har inget med Mekonomen att göra


Evildan
22 juli 2012
#135
mb_pucken skrev:
Bildelar och så vidare försöker jag handla så mycket orginal till mercan. Mest för att det är bra pris gämfört med tex mekonomen.  vist orginal kanske är någon hundring dyrare i bland. Ibland till och med billigare. Men det är en orginal del. Tycker inte att det är värt att  betala mindre när man inte vet kvalite eller pasform osv. Sen är det alltid rätt delar och där får man peka ut vilken del man vill ha osv. Sen finns det delar det inte spelar någon roll vilket ställe man handlar på som lampor osv. Men skiljer det för mycket i pris mellan orginal och pirat så väljer jag det som blir billigast i längden.
Tycker det är bra att det går att välja vart man vill köpa sina delar och serva sin bil. Men tyvärr så händer det att folk bara stirrar sig blind på pris och inte kompetens och kvalite på arbeten. Har hänt mer än en gång att vi på jobbet fått ta reda på tex mekonomens fel och misstag. Det händer även att dom skickar bilarna till oss på felsökning som dom inte klarar av.

Vi har även en annan ganska stor reservdels kedia här i trakten och det roliga är att vi servar deras caddys på jobbet för att dom vill ha stämpel från oss i baken. Men dom använder deras egna delar. Tex olja och filter. Men när det kommer till kuggremmar och andra vitalare delar så använder dom vw orginal. Ger inget stort förtroende för deras delar om dom inte ens vill använda dom i dina egna bilar

Så erat Caddyfolk i Hedemora har lite speciella udda önskemål med vars dom vill ha stämpeln?


Sorry, lite kul felskrivning av dig i ett annars bra inlägg.

5 131 Inlägg
23 juli 2012
#136
Haha såg de nu ja å :-P skrivet på min telefon som lever lite eget liv:-P huvudsaken man kan lista ut vad det ska stå:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 067 Inlägg
23 juli 2012
#137
Väl inte så konstigt..   Nya företagsbilar har man ofta serviceavtal och sådant på ..   

Sedan om du är en butik.. Ska du skicka ut folk på gården och skruva i grejerna?   

Sedan så kör man firmabilar i ett par år och kursar sedan iväg dem..   Då är det bra med stämplar, kan även vara leasingbilar.  Då ska det servas på riktigt.. 

När ICA handlaren går på puben.. Inte fasen har han med sig en påse köttbullar han vill ha uppstekta ^^


57 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#138
Det har varit kul att följa tråden. Med undantag från några som är (eller har varit) anställda av Mekonomen tycks det vara få som ser några poänger med att handla på Mekonomen. Det har i tråden framkommit att prissättningen är generellt är hög, ofta dyrare eller i samma härad som hos märkeshandlaren som får anses vara den med bäst kompetens för bilen.  Konkurrensfördelen som mekonomen har i förhållande till märkeshandlaren verkar vara bättre öppettider. För oss som bor i litet större städer är detta inte någon större fördel dels eftersom märkeshandlaren har hyfsade öppettider, dels därför att mekonomen sällan har delen i lager. Då kan man lika väl köpa samma piratdel hos en näthandlare, gärna utomlands till kraftigt reducerat pris.

Ett företag har som bekant olika intressentgrupper (exempelvis investerare, kunder, leverantörer etc.). Om affärsmodellen ska vara långsiktigt hållbar måste alla intressentgrupper uppleva nytta av affären annars faller affärsmodellen på sikt. Kortsiktigt kan olika intressentgrupper sko sig på övriga gruppers bekostnad, men troligen inte på lång sikt. Mekonomens ägare har gjort stora vinster de sista åren samtidigt som kundnyttan (ej att sammanblanda med upplevda kundnyttan) minskat då priserna ökat. Detta har inte kunderna ännu uppmärksammat men övertid gör de det och då krävs troligen prisjusteringar för att mekonomen skall finnas kvar. Någon har sagt att om man upplyser mekonomen om att originaldelen är billigare hos märkeshandlaren så sänker mekonomen priset. Detta typ av bazarhandel tycker iaf inte jag vara värdigt vårt utvecklade samhälle.

De sista dagarna har tråden dött. Egentligen är trådfrågan alldeles för stängd för att inbjuda till vidare diskussioner. I andra trådar får vi i framtiden diskutera varför reservdelspriserna i Sverige är så höga, relativt övriga europa/världen och vad som bör göras åt det. Jag tror att det finns mycket att göra för att det ska bli lika naturligt för bilkonsumenter att köpa reservdelar på nätet som det är för elektronikkonsumenter eller klädkonsumenter eller varför inte bingospelare. För noviser är det fortfarande ganska omständligt att jämföra priser mellan olika sidor/tillverkare och detta måste förändras för att konkurrensen ska bli bättre. Men detta får avhandlas i andra trådar.

15 Inlägg
23 juli 2012
#139
En forum tråd är väl till för att diskuteras och det är väl kul att få vinklar från alla håll annars tror jag den tråd hade vart rätt tråkig och det bara hade suttit massa Mekonomen hatade och gnällt så jag tycker att det blir roligare och mer intressant att läsa vad folk tycker oavsett om dom jobbar på Mekonomen eller original för del delen.

Sen kan du väl inte på allvar tro att kedjor som Mekonomen/meca/autoexperten mm mm komme att försvinna från den svenska marknaden??

Anledningen till till som du kallar det bazar handel är att det är väldigt svårt att hänga med alla original handlares prisändringar och då tycker iallafall jag att det måste väl vara toppen för kunden att få priset justerat.

Som sagt jag driver en Mekonomen butik så jag är väl knappast opartisk men jag håller mina sinnen öppna och tycker det är väldigt intressant att höra folks syn på Mekonomen.

Tack för tråden prajator den har vart intressant att följa


57 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#140
Ligist skrev:
En forum tråd är väl till för att diskuteras och det är väl kul att få vinklar från alla håll annars tror jag den tråd hade vart rätt tråkig och det bara hade suttit massa Mekonomen hatade och gnällt så jag tycker att det blir roligare och mer intressant att läsa vad folk tycker oavsett om dom jobbar på Mekonomen eller original för del delen. Jag håller med

Sen kan du väl inte på allvar tro att kedjor som Mekonomen/meca/autoexperten mm mm komme att försvinna från den svenska marknaden?? Nej, inte på kort sikt men förhoppningsvis sjunker reservdelspriserna i framtiden eller så säljer mekonomen färre reservdelar och mer av andra produkter där de prismässigt kan vara konkurrenskraftiga

Anledningen till till som du kallar det bazar handel är att det är väldigt svårt att hänga med alla original handlares prisändringar och då tycker iallafall jag att det måste väl vara toppen för kunden att få priset justerat. Om handlaren istället hade tillämpat en kostnadsbaserad prissättning (procentpåslag på tillverkningskostnad) istället för att fundera över vad konkurrenten tar uppstår inte situationen. Som de flesta marknadsförare ställer sig mekonomen frågan "hur mycket kan vi ta betalt (dvs maximalt pris)", det hade varit intressant om man ibland istället ställde frågan "hur mycket måste vi ta betalt för att kunna tillhandahålla produkten (dvs minimalt pris)?" Då behövs ingen bazarhandel.

Som sagt jag driver en Mekonomen butik så jag är väl knappast opartisk men jag håller mina sinnen öppna och tycker det är väldigt intressant att höra folks syn på Mekonomen. Kul att också du läst tråden

Tack för tråden prajator den har vart intressant att följa


Sök