Bästa träningsformen?

Malmoe SSS -12
25 september 2006 · 3 217 Inlägg

Hejsan!

Nu har man suttit för länge på garaget.org och fetnat till lite, dags att göra sig av med det överdrivna.

Vad tycker ni att man ska satsa på, ett gymkort eller ett kombokort där man kan syssla med spinning, bodypump, etc.

Vill gärna bygga upp jämna men inte stora muskler samtidigt som man får kondition... Bodypump bör väl vara den bästa kuren?

Ps. vet att det redan finns en existerande "Bästa stryketräningen?", men jag vill träna mer än så!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Dj_funky
25 september 2006 · 121 Inlägg

Ödsla inte pengar på detta... Läg om din kost och ut å spring med dig

ARPAnet
25 september 2006 · 151 Inlägg

Word up Dj_funky...!

FreddeK
25 september 2006 ·

eller tjacka en mtb och cykla i skogen....grymt jobbigt!

Tega Yrkesförare
25 september 2006 · 1 073 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=24649

Läs lite här. Finns rätt mycke tips:)

Sharky
25 september 2006 · 10 287 Inlägg

Kombokort. Men för att kunna blanda kondition / styrka.

Bodypump ger resultat fort och det är därför den har blivit så populär.

Tyvärr finns det i alla fall fem stora problem med Bodypump:

Tempot: Träning med vikter skall ske i kroppseget tempo så att muskeln får "kontakt" i varje repitition och med ordentlig sträckning och kontraktion. Detta är inte fallet med förkoreograferad träning i fast tempo.

Utförande: Utförandet på Bodypumpklasser brukar tyvärr ofta vara uselt. Även om instruktören har goda kunskaper och intentioner så har man inte en chans att korrigera alla misstag.

Slitaget: Ok att träna Bodypump tidvis, men många tränar mer eller mindre kontinuerligt Bodypump med trasiga axlar som följd hos en hel del ( jag har många sådana rehab-patienter på mina "normala" styrkepass)

Tre-månaderskonceptet: Man behåller samma övningar / program i tre månader och sedan kommer ett nytt program. Dels så forcerar man dom som tränar att köra samma övningar i tre månader trots att det skulle vara bra för kroppen att växla ibland när man känner själv att man behöver dels byter man ofta till rätt suspekta övningar.

Balans: Jag har i princip aldrig sett ett Bodypump-program där man lägger in vettig träning för Hamstring eller Vastus Medialis.

/Göran

Fuckface skrev:
Hejsan!

Nu har man suttit för länge på garaget.org och fetnat till lite, dags att göra sig av med det överdrivna.

Vad tycker ni att man ska satsa på, ett gymkort eller ett kombokort där man kan syssla med spinning, bodypump, etc.

Vill gärna bygga upp jämna men inte stora muskler samtidigt som man får kondition... Bodypump bör väl vara den bästa kuren?

Ps. vet att det redan finns en existerande "Bästa stryketräningen?", men jag vill träna mer än så!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Holme
25 september 2006 · 1 417 Inlägg

jag tycker du ska köra kombo. Kolla med din lokala brottarklubb och du kan få vara med där och rulla runt lite. Bättre träning har jag ALDRIG varit med om.
Du kommer märka skillnad mellan varje gång du går dit. Man tränar med sin egen och andras kroppar som vikter/motstånd och du blir smidigt och få upp flåset samtidigt.
Annars är det bra med simmning också, eller cykling?

Och förresten så är du inte fet heller wink

Phaetoon
25 september 2006 · 8 156 Inlägg

Fuckface, jag skulle rekommendera att du börjar med lite regelbunden simning innan du börjar med någon annan träning. Först och främst så sliter det inte speciellt mycket på kroppen, man får bra kondition och det förbränner fett.
Efter ett par månader så är du väl förberedd för att ge dig in på lite tyngre träning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Malmoe SSS -12
26 september 2006 · 3 217 Inlägg

Jag är f.d fotboll och innebandyspelare, kroppen kan inte må sämre än den gör nu... Man börjar fetna till lite som tidigare nämnt... Ligger visserligen på 187 cm och 105 kg, tjock benstomme wink

Men jag vill ha jämna muskler, som håller för långt arbete... Inte nödvändigtvis jättetungt! Men jag menar lite på att variera, bodypump ibland och spinning ibland...

Urvalet ser ut följande: BodyPump, BodyBalance, BodyCombat, BodyJam, Core samt PowerYoga. Att kombinera dessa i ett/två veckors program... Bör man bli en sundare människa då?

Edit: Vet knappt vad hälften går ut på, om någon vet så berätta gärna!

Senast redigerat av Fuckface (26 september 2006)

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
psittacus
26 september 2006 · 533 Inlägg

Keep it simple...
Du behöver inte djupdyka i kunskapspoolen vare sig det gäller träning eller kost, åtminstone inte i ett inledningsskede!

Häng på de klasser som dit gym tillhandahåller och blanda det med egen träning i gymmet.

Variera din träning på samma sätt som du varierar din kost så kommer du långt!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
Masaru hater
26 september 2006 · 656 Inlägg

Vadå, det räcker ju att gå till gymmet 4ggr/vecka i 2 månader så ser du stora resultat. Dessutom kan man ju använda Kreatin, går så jävla mkt snabbare.

Bara att göra upp ett schema för hur du ska träna dina muskler eller fråga någon bodybuilder om han kan göra d åt dig big_smile.

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
sveddan
26 september 2006 · 1 453 Inlägg

Fuckface skrev:
Urvalet ser ut följande: BodyPump, BodyBalance, BodyCombat, BodyJam, Core samt PowerYoga. Att kombinera dessa i ett/två veckors program... Bör man bli en sundare människa då?

Edit: Vet knappt vad hälften går ut på, om någon vet så berätta gärna!

Kan rekommendera boxercise som konditionsökande träning, det är grymt effektivt och du lär känna dig ordentligt nöjd efter varje pass eftersom hela kroppen tränas. Hur jobbigt det är bestämmer man själv och om man vill så kan det vara riktigt svettigt, speciellt om man sparrar mot någon som är större än du själv.

Poweryoga har jag aldrig provat själv men har bara hört gott om. Det går ut på att "sträcka" kroppen i jobbiga ställningar vilken tränar segstyrka och balans enormt bra.

Gammalt hederligt gymmande är annars att rekommendera om du vill bygga muskler. Gör upp ett träningsschema som täcker armar, bröst, mage, rygg, axlar och ben. Proteinpulver är aldrig fel att dricka i samband med träning (utöver vanlig mat) för att öka proteinintaget.

Malmoe SSS -12
26 september 2006 · 3 217 Inlägg

Men jag är som sagt inte ute efter att bygga muskler, inte som huvudsyfte... Att gå till gymmet är helt uteslutet! Jag vill kunna använda mina muskler, bli smidig. Inte råstark...

Bygga några muskler är verkligen inte aktuellt, jag vill inte se ut som en pingvin när jag stapplar mig fram. Smidighet och uthållighet är mitt mål... Samt ett par kilogram fattigare!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
sveddan
26 september 2006 · 1 453 Inlägg

Fuckface skrev:
Men jag är som sagt inte ute efter att bygga muskler, inte som huvudsyfte... Att gå till gymmet är helt uteslutet! Jag vill kunna använda mina muskler, bli smidig. Inte råstark...

Bygga några muskler är verkligen inte aktuellt, jag vill inte se ut som en pingvin när jag stapplar mig fram. Smidighet och uthållighet är mitt mål... Samt ett par kilogram fattigare!

Jo men du vet, det hänger ihop! Muskelträning är ganska nödvändigt om du vill bli smidig och uthållig, däremot behöver du ju inte lyfta skrot hela tiden men det är en bra träningsform att varva med.

Jag skulle rekommendera mycket konditionsträning som löpning och simning (om man gillar det). För min del är löpning att föredra eftersom det är bra på flera plan - man får bättre kondis, bränner fett samt att det finns inget som är mer ångestdämpande fenomen wink Att springa 25-30 min 2-3 gånger i veckan kommer ge fina resultat.

Halva grejen är dock att äta rätt i kombination med träning. En person som tränar behöver äta mycket mer än en soffpotatis och bra mat är bla pasta, kött, kyckling, fisk, nötter, grönsaker. Tänk på att kroppen behöver fett för att kunna bränna fett så att dra in helt på fett i maten kommer få dåliga konsekvenser.
Rätt träning + rätt kost + rätt vila är vad som gäller om du vill uppnå resultat.

Phaetoon
26 september 2006 · 8 156 Inlägg

Fuckface skrev:
Men jag är som sagt inte ute efter att bygga muskler, inte som huvudsyfte... Att gå till gymmet är helt uteslutet! Jag vill kunna använda mina muskler, bli smidig. Inte råstark...

Bygga några muskler är verkligen inte aktuellt, jag vill inte se ut som en pingvin när jag stapplar mig fram. Smidighet och uthållighet är mitt mål... Samt ett par kilogram fattigare!

Då ska du träna kampsport och simma. (Löpning är visserligen också bra, men du får tillräckligt med benträning på kampsporten om vi säger så...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Malmoe SSS -12
26 september 2006 · 3 217 Inlägg

OKEJ... Rakt svar! Är bodypump och spinning bra eller är det dåligt? Några andra alternativ står jag inte och väger mellan...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
prellen
26 september 2006 · 26 Inlägg

bodypump å spinnging är kanon. i bodypump blir då både smidig och väldigt ansträngd = bra för kondition å koordination. spinning är bra för kondisen. prova även på nått som heter powerbar - en väldigt bra träningsform där man använder en lätt skivstång med lätta eller lite tyngre vikter och utför massa olika sorters övningar till musik.
gick på det för ett par år sedan i samband med min hockey. utmärkt.
Kickboxning och lättare tahiboxning är också väldigt underskattat.

Pröva gärna

M.v.h

Senast redigerat av prellen (26 september 2006)

Sharky
26 september 2006 · 10 287 Inlägg

Som jag skrev tidigare i tråden om Bodypump. Fast du kanske vill ha (kvalificerade) svar även från andra.

Att Bodypump kan / är "kanon" under kortare tid kan vara sant (om vi bortser från att man tyvärr sällan får lära sig ett vettigt utförande) men jag får tyvärr stå på "andra sidan" och ta hand om rehab-träning för dom som kört sönder sig på långvarigt (miss)bruk av Bodypump.

Än har ingen argumenterat emot dom fem saker jag hade emot Bodypump.

Två talande exempel: Hur kör utföråkningslandslaget sin grundträning? Jo på klassiskt sätt med skivstång i gym, inga finesser. Före förra OS visade TV reportage från friidrottens basträning (bla Christian Olsson) - gissa vad han körde. (jo knäböj med skivstång).
Funnes det något effektivare så skulle nog landslagen använda det.

/Göran

Fuckface skrev:
OKEJ... Rakt svar! Är bodypump och spinning bra eller är det dåligt? Några andra alternativ står jag inte och väger mellan...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Phaetoon
26 september 2006 · 8 156 Inlägg

Sharky, Christian Ohlsson och utföråkningslandslaget måste ju träna benen... wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Sharky
27 september 2006 · 10 287 Inlägg

Inte bara dom. Det som lägger ner först när man blir äldre är ben och benstyrka. Det som jag lär ut som grundläggande är ben och ryggträning. Armar, bröst etc är mindre viktigt ur ett hälsoperspektiv. (Magträning behövs i princip inte om man kör ordentliga ben)

/Göran

Phaetoon skrev:
Sharky, Christian Ohlsson och utföråkningslandslaget måste ju träna benen... wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang