3856
Sök

Köpråd: bra första bil??.*240,740,940,

Skåneland
103 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#61
IceEyes skrev:
mackan663 skrev:
steifan skrev:

Inte många rätt där inte wink

Din förklaring till det är ?yikes.. Om folk ska börja agumentera eller vad det heter ,Förläng svaren isåfall.

Vilken bil som tilltalar mest ur estetiskt perspektiv ligger i betraktarens ögon. Du kanske anser att E30:n är en vackrare skapelse, men det är dock din personliga åsikt som sannolikt inte delas av alla.

740 har visat sig vara en oerhört hållbar och pålitlig konstruktion med vidunderlig slitstyrka. Minst lika hållbar som E30, om inte bättre. Dock instämmer jag i att E30 är snålare och besitter en behagligare fjädringskomfort.

Fast å andra sidan är 740 betydligt rymligare, mer praktisk, billigare i inköp, och har enligt mitt tycke bekvämare sittkomfort. Urvalet är också betydligt större vilket underlättar om man vill hitta ett exemplar som matchar ens kriterier (färg, utrustning osv.)

Tycker Bmw är snyggare/sportigare än volvo 740, vad jag vet så har jag inte åkt i nån av den sortes bilar, bara nyare volvo eller äldre*vad jag kan komma på*. Vet inte om jag behöver rymlighet om man säger så eftersom bagaget kommer ändå tas upp av baslåda.Sen så har jag svårt att hitta någon fin 740 i min mera favo färg *svart,silver,blå*.. Kan inte så mycket om utrustning?!. Om jag väljer volvo så blir det kanske en 240 eftersom jag gillar själva formen.

Annars så är jag lite kär i dom här två : http://www.blocket.se/malmo/GSI_16V_chi … _3&w=1 och http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_5 … _3&w=1 

Problemet med Nr 1 är att den är framhjulsdriven...


Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
18 juli 2012
#62
Jag tycker du ska satsa på en 740 eller en 940. båda är hyffsat billiga och det finns mycke reservdelar. Dom är inte heller omöjliga att mecka med. smile

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

Skåneland
103 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#63
Bonden_91 skrev:
Jag tycker du ska satsa på en 740 eller en 940. båda är hyffsat billiga och det finns mycke reservdelar. Dom är inte heller omöjliga att mecka med. smile

sant men finns inte så många fina 740/940s, hittade denna fast det är ju två fel, vet inte om det är nåt att börja mecka direkt på ?. http://www.blocket.se/hassleholm/Stylad … _3&w=1


Evildan
18 juli 2012
#64
Om du nu promt bara vill åka Volvo:
Som förstabil skulle jag avråda dig från en Volvo 240.
Det börjar bli ont om fina exemplar
(jag är skamligt nog väldigt medskyldig till detta då jag är av 240generationen) så att sätta ett nyblivet körkort i den är lite synd om det skulle ske ett misstag och du skrotar den.

Köp dig istället en småhinkig Volvo 740 och krama livet ur den, när du sedan lekt av dig lite och dräpt din förstabil kanske det är dags att satsa lite pengar på en "bättre" bil att lägga tid och pengar på.

Förstabilen "ska" vara en inte allt för fräsch bil som det inte gör något om du "justerar" lite mot någon stubbe eller sten.

Annars finns det en uppsjö av alternativ för den pengen som är både snålare, driftsäkrare och har en lägre totalkostnad.

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
18 juli 2012
#65
Jag håller helt ochj hållet med Evildan. men om du vill ha en bensin snålare bil men ändå bakhjulsdriven så är bmw 316-318 ditt alternativ smile

Den volvon du visade var det ju inga större fel på. det är ju bara att köpa och köra skiten ur! smile

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

Skåneland
103 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#66
Evildan skrev:
Om du nu promt bara vill åka Volvo:
Som förstabil skulle jag avråda dig från en Volvo 240.
Det börjar bli ont om fina exemplar
(jag är skamligt nog väldigt medskyldig till detta då jag är av 240generationen) så att sätta ett nyblivet körkort i den är lite synd om det skulle ske ett misstag och du skrotar den.

Köp dig istället en småhinkig Volvo 740 och krama livet ur den, när du sedan lekt av dig lite och dräpt din förstabil kanske det är dags att satsa lite pengar på en "bättre" bil att lägga tid och pengar på.

Förstabilen "ska" vara en inte allt för fräsch bil som det inte gör något om du "justerar" lite mot någon stubbe eller sten.

Annars finns det en uppsjö av alternativ för den pengen som är både snålare, driftsäkrare och har en lägre totalkostnad.

Det är det, Jag vet inte riktigt om jag vill lägga lite pengar på min första bil eller köra sönder den...Just nu tänker jag lite på bensin pengar vilket jag vet kommer gå åt..


Skåneland
103 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#67
Bonden_91 skrev:
Jag håller helt ochj hållet med Evildan. men om du vill ha en bensin snålare bil men ändå bakhjulsdriven så är bmw 316-318 ditt alternativ smile

Den volvon du visade var det ju inga större fel på. det är ju bara att köpa och köra skiten ur! smile

Hur är det med den Bmw jag visade längre upp??.. Det jag undrar med volvon är ju om det är enkelt att laga dom felen som är det när man är grön på bilar?, Har inte mycket till verktyg heller.


Evildan
18 juli 2012
#68
Eller köp en -95/-97 C-klass, 180/200 då har du en bekväm bakhjulsdriven bil som är hållbar och snålare än en Volvo 740/ BMW 320.
Jag har åkt mkt MB och BMW i stor mängd av äldre årgångar och anser att MB är överlägsen gällande driftsäkerhet, bränsleekonomi, bekvämlighet, ljudnivå, bägge rostar dock duktigt som dom flesta äldre bilar gör.
BMW känns vassare väghållningsmässigt men jag vågar påstå att det går att köra minst lika fort med en MB genom samma kurva, dessutom sitter inte ratten snett monterad i en MB på det viset som den gör i en E30, den centrerar inte med stolscentrum, precis som i E36, jag anser det är ruskigt dåligt byggt av ett såkallat premiummärke som påstår sig vara "förarens bil", snett kan man sitta i gamla SAABar då känns det okej, det är en del av charmen med en veteranbil.

Opel Omega 2.0, en doldis med hög komfort och även den RWD samt även den bekvämare och snålare än en 740.
FORD Scorpio, bekväm, inte fullt så driftsäker enligt undersökningar, småfel. Skön att köra och känns stabila och fina, bra långfärdslok med en tyst kupe.

Evildan
18 juli 2012
#69
mackan663 skrev:
Bonden_91 skrev:
Jag håller helt ochj hållet med Evildan. men om du vill ha en bensin snålare bil men ändå bakhjulsdriven så är bmw 316-318 ditt alternativ smile

Den volvon du visade var det ju inga större fel på. det är ju bara att köpa och köra skiten ur! smile

Hur är det med den Bmw jag visade längre upp??.. Det jag undrar med volvon är ju om det är enkelt att laga dom felen som är det när man är grön på bilar?, Har inte mycket till verktyg heller.

Tripmätare och bränslemätare är "standardfel" på 700/900. lättfixat, sök inom forumet så hittar du en mängd tips och råd ang dessa fel, vilket jag anser är ngt man får räkna med på en bil för dessa pengar.

huh?
10 427 Inlägg
18 juli 2012
#70
mackan663 skrev:
steifan skrev:
Alex-s skrev:
en 320 eller 318is går mycket bättre än en sleten 740. dessutom är dom snyggare, hållbarare, mer välbyggda, bekvämare, tystare och snålare.

Inte många rätt där inte wink

Din förklaring till det är ?yikes.. Om folk ska börja agumentera eller vad det heter ,Förläng svaren isåfall.

Hållbarare = knappast, sämre rostskydd på BMW och i övrigt är det väl ungefär samma tyska bråte i båda bilarna.

Mer välbyggda = knappast, engångsplastbitar överallt i båda bilarna (jämför med E46 nu tongue). Kabeldragningar ser för j*vliga ut i alla BMW-bilar, men det kanske bara jag tycker. Riktigt less att se de där fula tejplindade kablarna överallt.

Tystare = Ungefär samma skulle jag nog påstå, Volvo 740 är ganska tysta bilar (om man inte gjort något otyg med avgassystemet dvs)

Snålare = Tveksamt om en BMW är snålare. Min BMW är exempelvis ungefär 2cl snålare per mil än Volvo 740n på lika sträckor (och då ska min 740 ändå ha törstigaste sugisfyran). Tex Falun-Insjön-Leksand-Falun 0,74-0,75 med Volvon och 0,73 med BMWn. 3-serien och 740 väger ungefär lika mycket trots allt. Lite större förbrukningsskillnad om man ligger och pressar i 140km/h dock. Då räknar jag lite med att en E46 är snålare än en E36 pga dubbelvanos osv.

Sen kan jag hålla med Alex-s om att 320 och 318is förmodligen är snabbare än de flesta 740, möjligen snyggare och bekvämare främst pga bakaxeln. Riktigt skönt att slippa rycken i sidled som man får med stel bakaxel. Så ska man åka offroad eller ut på åkern är det egentligen BMW som gäller komfortmässigt* wink

* utan hänsyn till chassisättning


679 Inlägg
18 juli 2012
#71
Jävla paj kastning det blev, låt han köpa vilken bil han vill! Jag rekomenderar att köpa dig en 940! jag föredrar helst 240 men som tidigare skrev så börjar det bli ont av fina exemplar

Påstängd
1 197 Inlägg
18 juli 2012
#72
mackan663 skrev:
Evildan skrev:
Om du nu promt bara vill åka Volvo:
Som förstabil skulle jag avråda dig från en Volvo 240.
Det börjar bli ont om fina exemplar
(jag är skamligt nog väldigt medskyldig till detta då jag är av 240generationen) så att sätta ett nyblivet körkort i den är lite synd om det skulle ske ett misstag och du skrotar den.

Köp dig istället en småhinkig Volvo 740 och krama livet ur den, när du sedan lekt av dig lite och dräpt din förstabil kanske det är dags att satsa lite pengar på en "bättre" bil att lägga tid och pengar på.

Förstabilen "ska" vara en inte allt för fräsch bil som det inte gör något om du "justerar" lite mot någon stubbe eller sten.

Annars finns det en uppsjö av alternativ för den pengen som är både snålare, driftsäkrare och har en lägre totalkostnad.

Det är det, Jag vet inte riktigt om jag vill lägga lite pengar på min första bil eller köra sönder den...Just nu tänker jag lite på bensin pengar vilket jag vet kommer gå åt..

Köp en nybesiktad bil och ta livet av den sakta men säkert första året med körkort!
Det kvittar egentligen vad det är för bil, men bakhjulsdrivet är ju såklart roligare när man precis fått körkort!


huh?
10 427 Inlägg
18 juli 2012
#73
siiimooon skrev:
men bakhjulsdrivet är ju såklart roligare när man precis fått körkort!

Bästa träningen för ett säkert framtida liv i trafiken om inte annat smile
Förutsatt att man inte kör åt skogen direkt dvs.


70 Inlägg
18 juli 2012
#74
Ja tycker TS ska skaffa en Subaru Legacy 91-94 enbart för det är en underskattad bil men kan få tag på en fräsh som är skattad o besiktigad för 5000 spänn och kommer inte tappa nåt i värde efter vintern förutsatt den går igenom besiktiningen

Varför ? Rolig lekbil .4wd känns som en bil från sent 90tal, oftast landsvägskörda och inte sönderkörda av ungdomar

Annars skulle ja säga om du MÅSTE ha Volvo en 745 GLT då den har mer tyngd i röven än en 740 och man kan få plats med stor bas och man kan faktiskt åka o handla me den då ja antar du ska ha dubbla 12or i den

BMW är helt ok men varför följa strömmen ? visst BMW 325,525 är riktigt roliga bilar vintertid men

Du kan även få en Audi 100 med 6a med 18" fälgar för 10k  om inte billigare

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 juli 2012
#75
en volvo är ju ändå att följa strömmen smile

legacy är fränt!, hade själv velat ha en om de inte var så fula.. nyare karossen är snyggare (sent 90-tal) men kostar desto mer.
annars finns det en del impreza gl för runt 10


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2012
#76
mackan663 skrev:
Rquired skrev:
Jag är också av åsikten att BMW är klart bättre bilar än Volvo men dom kostar också därefter, och att köpa en BMW för "Volvo-pengar" är ingen bra idé då chansen att man hittar ett frisk exemplar är liten.

För 5-10.000:- upplever jag att det är Volvo eller Mercedes som gäller om man vill ha en bakhjulsdriven bil, och av dem tycker jag Mercedes är den klart bästa bilen. Mercedes brukar också generellt kosta mer än Volvo men jag tror man vågar köpa en billig Mercedes eftersom de ofta varit lugnt körda.

Sedan finns det andra alternativ i den prisklassen, SAAB eller något japansk till exempel. En gammal Nissan Primera är en modern bil för pengarna och ger mycket körglädje, men visst de senaste exemplen driver inte bak.

Är bakhjulsdrift önskvärt hade jag siktat på en Mercedes W201 eller W124 om jag varit trådskaparen.

Okej, kommer inte ens tänka på att äga en Mercedes, Lite för väl rikemans smak för mig tongue, men vad säger du om den här Bmw:n??:http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_520i_150hk_40694204.htm?ca=23_3&w=1

eller den här?:http://www.blocket.se/hoor/BMW_530i_V8_41473665.htm?ca=23_3&w=1

Jag är tråkig och håller kvar vid det jag skrev tidigare, det kan låta hur bra som helst i annonsen men generellt får man vara beredd att lägga mer om man skall ha en fin BMW.

Den 530i du länkar till lockar inte, säljaren påstår att "det mesta" har åtgärdats men nämner inga exempel, bilen säljs som GDS och den är inte besiktigad. Med tanke på hur folk brukar kunna påstå både det ena och det andra i en annons utan att kunna visa kvitto när man är på plats hade jag förutsatt att där är mycket jobb som återstår på den bilen innan den rullar lagligt på allmän väg igen. Och om du räknar springer kostnaden snabbt iväg, du får upp med 3000:- innan den är skattad och besiktigad ens förutsatt att den går igenom utan anmärkning, jag tror fortfarande det är bättre att köpa ett fint exemplar för cirka 20.000:- med en gång istället. För de pengarna kan du nog till och med hitta en piggare 540i.

Då ser Pelle´s 520i klart bättre ut, mycket slitdelar är bytt (Förutsatt att han kan visa kvitto!) och bilen ser ok ut bortsett från att den är skadad vänster fram (Avåkning?) samt att det ser ut som om stereo och färddator saknas.
Den verkar som om någon lagat rost på den med, titta på exempelvis HF dörr, kring tanklocket och i bakkant av VB skärm, kanske inte snyggt men i mina ögon tyder det på att tidigare ägare prioriterat funktion (Att den inte skall rosta väck) före utseende och tagit hand om bilen. Det är nog en fördel.

Om den är ok har jag ingen aning om men finns bilen i närheten av dig kan det vara värt att ta en titt kanske?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

70 Inlägg
18 juli 2012
#77
Alex-s skrev:
en volvo är ju ändå att följa strömmen smile

legacy är fränt!, hade själv velat ha en om de inte var så fula.. nyare karossen är snyggare (sent 90-tal) men kostar desto mer.
annars finns det en del impreza gl för runt 10

http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_L … =9&w=3

Visst inte skitsnygg men bra arbetshästar o lär kunna få ner den till 7000 kr inom kort

Ja va nära på köpa en Impreza förra året när de va som mest snö och hitta en med lite småfel för 5500 tror det var en 97a efter ja kollat under va den inte särskilt fin och tyvärr ungdomskörd . Nu mera köper ja bara bilar med automatlåda smile

Eller en 850 t5a får man med för 10k inte så snygga men 225-300 hk smile

huh?
10 427 Inlägg
18 juli 2012
#78
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_740_ … =6&w=3

Skaplig bil för 10k om trådskaparen vill lägga 10 laxar så långt norrut som i Småland wink

Alternativt denna i Blekinge:
http://www.blocket.se/blekinge/Volvo_74 … =6&w=3 (automat kanske inte är optimalt dock)

Edit: Och gillar man förgasare kanske denna kan vara något:
http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo … amp;last=1
Såg ju onekligen oerhört fräsch ut.
Senast redigerat av steifan (18 juli 2012)


huh?
10 427 Inlägg
18 juli 2012
#79
Andra eventuellt/förmodligen vettiga Volvo 940-alternativ i nordligaste Dan,.. sydligaste Sverige smile

940 SE med automatlåda och lättrycksturbomotorn B230FK i Lund:
http://www.blocket.se/lund/Volvo_940SE_ … =6&w=3

940 GL med B230FB-motorn (ca 130hk) i Karlshamn
http://www.blocket.se/blekinge/Volvo_94 … =6&w=3
Trist med "850-rost" på bakluckan dock.


Skåneland
103 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#80
okej ,tackar för svaren, Vissa länkar var utanför skåne tongue.Jag satt o redigt kollade igenom bilarna idag, både dom ni har skrivit om och dom jag kan tänka mig köpa.
Dom flesta ni skrev om fanns inga här i skåne på blocket, Inte i min prisklass*10k*..

http://www.blocket.se/kristianstad/Volv … _3&w=1 - kan vara nåt om inte min kompis kanske köper den.
http://www.blocket.se/hassleholm/Stylad … _3&w=1 - gillar denna ändå faktiskt, men vet inte om jag vågar ge mig in på att fixa felet:S.
http://www.blocket.se/hassleholm/Volvo_ … _3&w=1
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_5 … w=1-Gillar den men som du sa , verkar som det fattas saker samt det verkar som det är en spricka i fronten.
http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … _3&w=1


Det jag sitter o funderar på är om jag kanske ska fixa nån billig volvo,bmw etc. o slänga in ett större musiksystem direkt o köra till bilen pajar eller om jag ska köpa en *lite*dyrare o försöka överleva med bilen?,men då får jag troligen vänta med musiksystemet :S..



Sök