2477
Sök

Camaro 67 - Protouring "LS 5.3 GT47"

Hej! Välkommen till mitt projekt! Bilen är en Chevrolet Camaro från 1967. Den är svensksåld med 396 bigblock och manuell växellåda och kördes framtill 1978 då den krockades lite lätt vänster bak. Därefter har ett 15 tal olika... Visa mer

81 640 Visningar
Projektet avslutat 7 januari 2016
16 Inlägg
26 september 2012
#21
Låter som du haft en trevlig sommar även utan camaro smile Upphängningen du byggt till bakaxlen funkar den bra när det svänger också? Funderade på wattlänk till min men ju fler jag pratar med desto mer tveksam blir jag.


234 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#22
Jo det har varit trevligt men slitsamt! wink

K-länken är ett bättre alternativ än 4-länk om bilen skall köras på gatan och svänga runt en bana tex. Skulle jag bygga om en Camaro med org bakvagn skulle jag satsa på att bygga en sådan här bakvagn. De finns att köpa bolt on av tex TCI chassis och av Prodigy G bars. Annars är det ju inte omöjligt att göra delarna själv.

Här visas Prodigy G bar.
http://i328.photobucket.com/albums/l346 … ion035.jpg


234 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#23
Dags för en uppdatering med lite bilder, Har ägnat några timmar åt golvet och det blir mindre och mindre kvar att göra, väntar på två balkar till bagagegolvet  samt plåten som håller bagageluckelåset och en ny "bakplåt" då tidigare ägare har lyft karossen med band i denna så den är helt krokig och bulig tyvärr.. Sedan kan man börja kitta och grunda undertill big_smile

Tidigare ägare har även lyckats bula till golvet rätt bra samt svetsat halvdåligt så jag kapade ur lite och gjorde två nya plåtar.

Före.
http://i47.tinypic.com/v4ntrc.jpg

Efter.
http://i50.tinypic.com/34febf6.jpg

Sedan kapade jag till två bromsokshållare till Audi A6 bromsoken. Skivorna är Ford Explorer 298mm.

http://i46.tinypic.com/j7ymax.jpg

Morgondagens projekt blir att bygga fästen till bromsslangarna samt klura ut hur man ska para ihop camaro främre handbromswiren och bakre A6 wirarna. Återkommer med resultat smile


30 Inlägg
23 oktober 2012
#24
Så nice bygge,,,,väntar att få måla henne ;-)


234 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#25
Låter bra det Mange smile Fick svar från Classic industries idag angående balkarna till skuffgolvet och de andra plåtarna, de hade "tappat bort" min order!!... Nu är dom dock på väg iallafall så om 2-3 veckor kan du få lacka golvet och torpeden. wink

@Topic: Efter ca 1 års letande efter baksäte och framstolar så dök det helt plötsligt upp båda delarna på blocket, från olika säljare i var ände av Sverige. Köpte även en Griffin Alu kylare av den ena grabben.

I väntan på delar från Usa har jag under senaste veckan ägnat lite tid åt motorn, Det är en 350 från 1972 som satt i en Camaro. Två bultade vevlageröverfall och de små vevtapparna. Topparna är såkallade "Musse pig" toppar. 291or med 2.02" insugsventiler och 1.64" avgasventiler. 65cc förbränningsrum. Kammen blir: DURATION: 306°/306° LYFT: .447/.447 även kallad "350 hk kammen" Nya hydrallyftare, ventilfjädrar och stötstänger. Bottendelen har fått nya lager, kolvringar, oljepump och packningar. Insuget blir ett Offenhauser dubbelport med en Edelbrock 750 förgasare.

Det får duga en sommar eller tre, sedan är planen att det ska i en nyare LS motor med sprut eller alt en storkubikare. Tänkte även passa på att bygga om framvagnen i den vevan med tubbärarmar, kuggstångsstyrning och en ny subframe.

http://i47.tinypic.com/30kzw4l.jpg
http://i49.tinypic.com/t6xxdx.jpg

Med förarstolen på plats så var det en härlig känsla att provsitta en första gång! passande till stunden donerade min farsan en Corvette 69 ratt!
http://i48.tinypic.com/8vyaol.jpg


234 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#26
I går kom äntligen de efterlängtade fälgarna! Det blir boss 338 18" - 8.5" i fram och 18" - 9.5" ibak. Lite höjdjustering samt en tunn spacer ibak så blir det nog perfekt! Tusen tack till Jagge för frakt och Kenny för montering av gummi!

Tankarna om lacken har börjat svacka, från att vara helt inställd på att den ska bli solid röd så är jag inte längre helt säker. Funderar på blank svart eller en mörk grå metallic vore även tufft.

Vad tycker ni? tips mottager jag mer än gärna!

http://i48.tinypic.com/300fl94.jpg


16 Inlägg
26 oktober 2012
#27
Alltid snyggt med svart eller som jag funderar på att lacka min i en mörkt grafitgå med svarta stripes


1 697 Inlägg
26 oktober 2012
#28
Mörkblå skulle nog kunna vara snyggt, eller kanske lite halvmatt grå. Mycket fint bygge förresten smile


886 Inlägg
27 oktober 2012
#29
Grått och svart är ju väldigt vanligt... Av en anledning, det är snyggt. smile

Rött är också snyggt, men mer ovanligt. Just saying.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

234 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
#30
snake4toy: Jo svart ju så satans snyggt, har du sett Rob Dyrdeks nya lack på sin 69a? Den är ju grafitgrå med svarta stripes. Dock har han DC shoes loggor i stripsen.

Juvakka: Tack tack wink Har även varit över på blått ett tag. Det finns en riktigt snygg 67a i Usa som har samma fälgar som jag har köpt. http://external.ak.fbcdn.net/safe_image.php?d=AQD5-ePVQoeRlBDZ&url=http%3A%2F%2Fimg685.imageshack.us%2Fimg685%2F3192%2Fboss338.jpg

Wicca: Det är ju det, Har alltid gillat riktigt röda bilar som har fin lyster i lacken. Passar bra på Camaros också..

Tycker att den denna är riktigt fin, skulle dock kunna vara mörkare också.
http://images.4myride.com/H4c/1968-chevrolet-camaro--gray-ebceiBa4H4c-l.jpg

Idag får jag de resterande delarna till motorn, Oljesticka, Block plate för bränslepumpen, Termostathus, Tempgivare, Oljetrycksgivare, lite pluggar till insuget, Kylarlock och kylarslangar. Det är alltid kul när det kommer nya delar! smile


16 Inlägg
27 oktober 2012
#31
Minilite fälgar står också högt på önskelistan smile Ja Rob Dyrdeks lack är grymt snygg men denna har lite mer attityd http://www.youtube.com/watch?v=bbglAZ6NmkE wink


209 Inlägg
7 november 2012
#32
Snygga fälgar!smile

234 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#33
Oldchevysneverdie skrev:
Snygga fälgar!smile

Tackar! smile Är mycket nöjd!

@topic: Har spenderat senaste tiden med att få alla bärarmarna att passa ordenligt, hade stödhylsor mellan fästöronen när jag svetsade för att de skulle dra sig så lite som möjligt. Dock fick jag ta av lite på bussningshylsorna för att det skulle bli perfekt iallafall. Så nu kan man måla bakaxeln!

Motorn är mer eller mindre klar också, måste justera in ministartern men det tar jag när det är dags för i montering av drivlinan i vår wink

Har funderat mycket över om jag ska köra med spoiler i fram och vinge på bakluckan, dvs org delarna eller om jag ska köra utan. Det är ju snyggt både med och utan! vad tycker ni?


528 Inlägg
7 november 2012
#34
älskar såna här bilar smile lycka till med bilen smile


52 Inlägg
7 november 2012
#35
Skall följas! grymt jobbat hittils


slappt&fint
376 Inlägg
7 november 2012
#36
Vinge o spoiler!


Retarded or just Overjoyed
353 Inlägg
7 november 2012
#37
Spoilern fram är ett måste!


234 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#38
Tackar allihopa! smile

Blir nog att montera både och, är inte helt säker på vingen men i värsta fall får man väll skaffa en till baklucka. Vingen kräver ju hål för montering vilket är lite tråkigt.

Idag lyckades jag snubbla över en komplett LS1 motor från en C5 corvette. Samt en Tremec T56 växellåda för en vettig peng. Blir nog affär på dom, men för att det ska finnas något hopp om att få bilen på rull i slutet av kommande sommar så blir det att åka med 350n och th700 lådan till att börja med.


___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
27 november 2012
#39
cool  Fränt ....

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Avstängd
1 714 Inlägg
27 november 2012
#40
Trevlig bil, kommer nog bli bra smile

Gunmetal är en skön färg och passar allt, inte minst denna skulle jag tro, om jag får välja!



Sök