Hej! Välkommen till mitt projekt! Bilen är en Chevrolet Camaro från 1967. Den är svensksåld med 396 bigblock och manuell växellåda och kördes framtill 1978 då den krockades lite lätt vänster bak. Därefter har ett 15 tal olika... Visa mer
Välkommen till mitt projekt! Bilen är en Chevrolet Camaro från 1967. Den är svensksåld och kördes fram till 1978 då den krockades vänster bak. Därefter har ett 15 tal olika ägare försökt få ut den på vägarna men ingen har hittills lyckats tråkigt nog! Det tänkte jag försöka ändra på. Jag köpte bilen vintern 2011-2012.
- Corvette skivor och bromsok fram och ford explorer ibak.
- Boss 18" - 8.5" i fram och 18" 9.5" ibak.
- Coilovers fram och bak.
- Org inredning men med Corvette ratt.
- Solid röd lack, Svart under och invändigt.
- Painless wiring elsystem.
Framtidsplaner: - LM7 5.3L V8 gjutjärnsblock från 2001 Silverado.
- GT47 turbo.
- Haltech PS1000 sprut.
- 875cc spridare.
- TH350 förstärkt samt manuellt ventilhus.
- Svea bil kardanaxel.
- Robbz grenrör och anslutningsrör.
Så här såg bilen ut vid inköpt, Framvagnen var då nyrenoverad med nya bussningar och stag. Den är även målad och klar. Bilen saknade golv från förarsätena och bakåt. Någon tidigare ägare hade svetsat i en Compitition bakram då bilen var tänkt att gå på strippen. Bilen saknade alltså bakvagn och golv helt och hållet. Det satt även FÖR stora CE hjulhus som endast var punktade i bakskärmarna.
Arbetet med bilen tog sedan fart direkt. Jag började med att kapa ur hjulhusen och den dragracing inspirerade bakramen.
Jag bestämde mig rätt tidigt i projektets skede att jag ville ha en lite modernare bakvagn, Parallell fyrlänk i all ära men den tar tyvärr rätt mycket plats i dessa bilar. Vilket gör att baksätet blir svårt att bruka. Jag bestämde mig därför att bygga en triangulär fyrlänk, Även kallad K-länk. Bakvagnen fungerar som så att man har två parallella stag från bakaxeln till karossen, Oftast placerade under bakaxeln längst ut. Sedan har man två diagonala stag från bakaxelklumpen och snett framåt. Dessa förhindrar att bakaxeln flyttar sig i sidled. Man slipper även det femte staget, parallellstaget som vanligtvis förhindrar att bakaxeln flyttar sig i sidled på den traditionella fyrlänken.
Nya ramskenor tillverkade, samt nya mindre hjulhus. Köpte yttre delen och gjorde den inre själv.
När bakvagnen väl var klar så började jag bygga golv och skiljevägg, I köpet fick jag med ett nytt skuffgolv vilket förenklade det hela!
tjena.. ser bra ut och jag tror att ägare nr 16 kommer att få ut camaron på vägarna.. en fråga när du bygger k-link hur får man ut graderna på dom övre fästerna har det nån betydelse hur eller vart dom pekar??
tjena.. ser bra ut och jag tror att ägare nr 16 kommer att få ut camaron på vägarna.. en fråga när du bygger k-link hur får man ut graderna på dom övre fästena har det nån betydelse hur eller vart dom pekar??
Hehe vi får hoppas på det! Det går sakta men säkert framåt och man börjar se ljuset i slutet av tunneln
Nu har jag byggt med dom övre stagen triangulära och dom undre raka, man kan även göra tvärt om men detta passade bäst i min bil. Har man en Hotrod ram eller liknande kan det vara bättre att göra tvärtom.
Fästena ska vara vinklade 40 grader eller mer. Har en centrumlinje i bilen och satt bakaxel banjon i jigg i ramen. Sedan är det viktigt att stagen har en viss längd samt vinkel vågrätt så att säga. Övre stagen får gärna vara kortare än dom undre samt luta aningen uppåt när bilen står fjädrad.
Byggde bärarmar av 34mm *2mm rör, Svarvade till urethan bussningar till dessa och lät en svetsfirma svetsa ihop dom. Tyvärr briste det i kommunikationen så dom mig svetsade dom istället för tig. Men det blir nog fint med lite svart färg endå.
Hjälpte en kompis att byta motor för någon månad sedan och fick en fin present efteråt. En helt ny 750 Har planer på LS motor och sprut i framtiden men denna duger fint tills dess
Just nu sitter karossen i vagga för återstående plåtarbete undertill, närmast på listan står tillverkning av stötdämpartorn. Längtar tills jag sprutar på ca primern och börjar kitta här under!
Letar även baksäte som en tok, ingen som har ett till övers? Kommer att köra med org inredning så gott det går. Dock annan ratt och framstolar. Vill gärna hitta ett org säte eller ett liknande från annan jänk. Kommer att få bygga om bakdelen iallafall för att passa mot nya hjulhusen så skick spelar mindre roll.
Letar även baksäte som en tok, ingen som har ett till övers? Kommer att köra med org inredning så gott det går. Dock annan ratt och framstolar. Vill gärna hitta ett org säte eller ett liknande från annan jänk. Kommer att få bygga om bakdelen iallafall för att passa mot nya hjulhusen så skick spelar mindre roll.
Jag har ett baksäte över, ska ju ha hundbur bak i min Trans-Am. Vet ju inte hur mycket det skiljer mellan Gen 1. kontra Gen 2. karosserna men du lär få massera baksätet rejält ändå med all ny plåt. Det enda du ska tänka på är att orginalstommarna är med fjädrar, kanske mer lönt arbetsmässigt att hitta ett baksäte som är uppbyggt av skumgummi från en modernare bil. Annars som sagt har jag ett över.
Hehe har sneglat på gen 2 baksäten men eftersom kardantunneln skiljer sitt delen så blir det rätt mycket arbete. Så det är som du säger, mer lönt att leta efter ett nyare säte gjort av skum och sedan klä detta. Har fått nys om att Volvo 240 baksäte från sedaner ska passa storleksmässigt.
Tackar Det har varit rätt dött i garaget under sommaren tyvärr. Jag jobbar deltid som racingmekaniker och i år har jag varit fullt upptagen med att tävla i STCC. Finalen gick föregående helg på Solvalla och vi lyckades vinna STCC Semcon Cup, dvs privatklassen med en Seat Leon FSI S2000 så nu kan man äntligen börja mecka med Camaron igen!
Har dock lyckats skaka fram lite delar nu under sommaren, Jag har köpt ett original baksäte till camaron som var i helt okej skick. Sedan har jag beställt alla resterande delar som behövs för att sätta ihop bilen. Har säkert glömt något men det visar sig i vår/sommar.
Bjuder på en bild från Sturup Raceway när vår förare Niclas Olsson jagar spanjoren Jordi Gené.