2680
Sök

Avgöra avgasstorlek utifrån

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
Tjenare!

Jag har en 850 som någon har småtrimmat lite genom att sätta i ett steg1 som ska ge 270hk.

Jag blev nyfiken på vad det satt för avgassystem i, men jag har inte möjlighet att skruva av systemet. Jag mätte diametern på röret mellan katt och ljuddämpare och mätte upp nästan exakt 2,5", kan det vara så att detta system då är ett 2,5" system eller är kanterna så tjocka att det är "original" 2,25"? (ändröret är nån specialare som inte går att mäta på)

Stort tack för alla svar!

MVH
//Filip

Forummoderator
26 349 Inlägg
21 juli 2012
Ser det ut att vara originalavgassystem eller utbytt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

126 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
Det ser ut att sitta som en smäck. Ändröret är inte original, så det finns väl en visst chans att man bytte hela systemet i samma veva. Finns det något speciellt man bör hålla utkik efter? Såsom kantiga svetsar, istötande eller sträckta upphängningar för att avgöra om det är original eller inte.

Forummoderator
26 349 Inlägg
22 juli 2012
tju2an skrev:
Det ser ut att sitta som en smäck. Ändröret är inte original, så det finns väl en visst chans att man bytte hela systemet i samma veva. Finns det något speciellt man bör hålla utkik efter? Såsom kantiga svetsar, istötande eller sträckta upphängningar för att avgöra om det är original eller inte.

Ändröret är det ju många som byter men behåller avgassystemet i övrigt.
Ser det väl använt ut - rostigt, repigt, använder det alla upphängningar? -  eller ser det ut att vara bytt någon gång?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

126 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
Det ser ju ut att vara ganska gammalt, helt klart, men sist jag kollade kunde jag inte se några rostangrepp(förutom på slangklämman till ändröret)på någon del alls(kanske tyder på rostfritt system, vilket inte är original?). Jag har väldigt svårt att tro att det är samma system som satt på när bilen lämnade bandet, men det är just innerdiametern jag är så nyfiken på.

Kan tillägga att dit jag vill komma är att jag vill trycka i ett steg3 chip. I just nu sitter ett steg1 vilket jag hört att original 2.25" räcker till.

Team Breehäng
1 623 Inlägg
22 juli 2012
Lägg gärna upp en bild på de smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

8 250 Inlägg
22 juli 2012
Enklaste sättet är att kolla om man har enorm ljuddämpare under baksätet = original avgassystem. Alla 2,5" system har mindre och ofta 2 dämpare medans original har en stor rektangulär rackare under baksätet.

126 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
Jag skall ta kort på det snarast!

Tack för tipset marl, skall kolla efter så fort jag når en lyft!

Inte för att det behöver betyda något, men bilen är en R. Kanske kan det innebära annorlunda avgassystem gentemot en vanlig?
Senast redigerat av tju2an (22 juli 2012)

126 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
-BASmannen- skrev:
Lägg gärna upp en bild på de smile

Marlboroman skrev:
Enklaste sättet är att kolla om man har enorm ljuddämpare under baksätet = original avgassystem. Alla 2,5" system har mindre och ofta 2 dämpare medans original har en stor rektangulär rackare under baksätet.

http://i.imgur.com/VuGSG.jpg

Rektangulär är den väl inte direkt, me under baksätet sitter den!(var annars?) wink

Kunde inte se två dämpare nu faktiskt, dock välddigt slarvigt kollat. Eventuellt om nån har bakaat in en ljudddämpare i det något klumpiga ändröret!(bild nedan)
http://i.imgur.com/zrvOD.jpg

126 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
Glömde ställa frågan; kan detta vara original eller finns möjligheten att det faktiskt är ett 2,5"?wink

EDIT:

Var ute igen och kollade, och mycket riktigt sitter en dämpare precis innan slutröret. Jag jag då dra slutsatsen att det är ett 2,5" som sitter på?
Senast redigerat av tju2an (23 juli 2012)

Sök