Luftade du kylsystemet ordentligt efteråt? BMW är känsliga mot luft i systemet samtidigt som det räcker med en liten spricka för att kylsystemet skall läcka (lite) vatten och dra in luft, vilket ger en instabil motortemperatur. Eftersom kylsystemet på bl.a E36 har många komponenter gjorda i plast är inte heller en liten spricka ovanligt eller osannolikt när bilarna blir till åren.
Pröva att lufta bilen ordentligt med värmen på max och om du kan stå gärna i en backe så att fronten hamnar högre, när det endast kommer vatten så lägg motorn på lite högre varv (2-3000rpm?) och gör om momentet och kontrollera att det fortsatt endast kommer vatten. Ta gärna hjälp av en bekant som dels kan hålla koll på temperaturmätaren så bilen inte kokar under tiden, och som sedan kan hålla varvet uppe med gaspedalen. Om du har antispinn/ASC kan vajern till det systemet hoppa loss om du varvar med hjälp av spjället vid motorn.
Senast redigerat av Rquired (22 juli 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.