2135
Sök

Saab 9-3 -99 hur länge håller motorerna?

342 Inlägg
26 juli 2012
#21
Loven skrev:
CHEEVA skrev:
Loven skrev:

Korrekt. Men Saab har i vissa fall oförtjänt dåligt rykte för sina motorer.
lätta att trimma iaf smile
Javisst. cool

Men då får man räkna med att byta turbo och koppling, i alla fall om det nya vridmomentet används ofta och hårt.
Turbo bytas ju när man kliver över steg 3, i stort sätt som på alla andra bilar.

Jag har kört steg 4, över 400Nm nu i mer än 2000 mil och kör fortfarande med originalkoppling, och min bil går verkligen inte snällt.

Proffa
282 Inlägg
26 juli 2012
#22
Som många tidigare nämn så helt fast i skötsel. Min ligger nu på ca 35000 mil med helt orginal bottendel och närapå dubblad effekt wink Däremot har lådan fått uppdateras i flera omgångar big_smile
Senast redigerat av thePaavo (26 juli 2012)


Ubåtsingenjör
7 283 Inlägg
26 juli 2012
#23
Loven skrev:
CHEEVA skrev:
Loven skrev:

Korrekt. Men Saab har i vissa fall oförtjänt dåligt rykte för sina motorer.
lätta att trimma iaf smile
Javisst. cool

Men då får man räkna med att byta turbo och koppling, i alla fall om det nya vridmomentet används ofta och hårt.
jepp smile men de är väl inga probs !


56 Inlägg
26 juli 2012
#24
Den håller tills den rasar:)


766 Inlägg
27 juli 2012
#25
CHEEVA skrev:
Loven skrev:
CHEEVA skrev:

lätta att trimma iaf smile
Javisst. cool

Men då får man räkna med att byta turbo och koppling, i alla fall om det nya vridmomentet används ofta och hårt.
jepp smile men de är väl inga probs !
har man pulver får man räkna med att kopplingar och växellådor går som glass i solsken:)
man lär ha ett lager tillslut går det snabbt att byta och är inte så jobbigt:)

1 930 Inlägg
27 juli 2012
#26
cpu1337 skrev:
har man pulver får man räkna med att kopplingar och växellådor går som glass i solsken:)
man lär ha ett lager tillslut går det snabbt att byta och är inte så jobbigt:)
Skaffar man sig en koppling som klara det vridmomentet man har så skall den hålla ett tag. Växellådan så är det nästan alltid att diffen tittar ut genom växellådshuset. Eller så är det att man rensar 3:ans drev. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Sportcar for Life
315 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#27
tack för alla svar, och just att jag nämde b230 i exempel är väl mer att det är det jag kört med mest tidigare...

1 020 Inlägg
16 augusti 2012
#28
min gamla med t5 motorn hade gått 48 tusen mil. Killen som köpte bilen sen skulle ha motorn i annan bil.
Problemet var aldrig motorn,karossen var slut..
Min nuvarande t7 motorn har rullat 30000,har själv kört 6000 utav dom . turbobyte gjordes vid köp i övrigt inget under dessa år.
Polaren har ägt 2 st t7 på 3 mån.
Båda sprytar numera olja ur påfyllningsröret = skrot.
så ja sköt service o kör normalt så håller dom..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Smålänning
7 882 Inlägg
16 augusti 2012
#29
En släktings 9-5 2,0 har gått 42000 mil. Hans Aero 35...

T7 är bra om man sköter servicen och inte kör longlife.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök