3080
Sök

Gängad stång som hjulbultar

172 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
Hallå!

Har precis kommit över ett par fälgar där materialet är väldigt tjockt där bultarna sitter så mina original inte räcker till, så jag var iväg på biltema och köpte ett par nya som inte heller räcker till, och det bör tilläggas att det var dom längsta dom hade. Har även varit på bilskroten och letat.

Nu till frågan, funkar det bra att använda gängad stång, ev förstärkt stål att ha till pinnbultar? Har inte ekonomi för dyra pinnbultar för flera hundra kronor.

Bultarna på biltema var M12 x 1,50    28 mm    Kulformad/rund och behövs ungefär en centimeter längre bultar.

Några tips?

Mvh
Anton

8 252 Inlägg
24 juli 2012
Tänk bara på att gängstång ofta håller låg kvalitet vilket bör undvikas om man vill hålla fast fälgar. Men använder man stång av bra kvalitet och ser till att pinnbultarna inte kan röra sig så lär det ju funka.

172 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
Det var lite min tanke, hade förmodligen satsat isåfall på en förstärkt stång av något slag.

Tack för svar!

Sothora <3
1 201 Inlägg
24 juli 2012
köp en 12.9 gängstång.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

16 197 Inlägg
24 juli 2012
köp riktiga hjulbultar istället.    finns ju i massor med olika längder.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

172 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Mercedesturbodiesel skrev:
köp en 12.9 gängstång.

Får kanske bli så! Eller ebay smile

evilaudio skrev:
köp riktiga hjulbultar istället.    finns ju i massor med olika längder.

Ja, finns i massor av längder, men ingen längd som passar mina fälgar. Har kollat på biltema, mekonomen, två bilskrotar samt en däckverkstad utan resultat.
Behöver M12 x 1,50 rund kona och 40-45mm lång.
Har kollat lite på ebay så får nog bli en beställning där ifrån!

Tack smile

242 Inlägg
25 juli 2012
tror dom längsta vi har på lager är 45-47mm långa, så testa en annan däckverkstad

Sök