2677
Sök

Hur länge får jag köra efter besiktningen?

JFfoto
24 juli 2012
Trådstartare
Ska in på Fredag och besikta, men vill veta nu hur länge jag får köra, jag vet att den inte kommer gå igenom, men om det är 1 vecka eller 1 hel månad?

2011-06-06 gjorde jag en full kontrollbesiktning, gick ej igenom.
2011-06-10 vart det efterkontroll, gick ej igenom då heller.

Och efter detta ställde jag av bilen och den fick körförbud, nu 2012 ska jag besikta igen som sagt,  besiktningsperioden börjar i Augusti.

Edit: Och inge tjafs om vart/när/hur man får köra lagligt när den ej gått igenom. Är bara ute efter hur länge jag "får" köra.
Senast redigerat av Kalltkaffe (24 juli 2012)

8 883 Inlägg
24 juli 2012
Eftersom det blir 3e gången så får du köra 1vecka om den blir underkänd.
http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … D20033B693

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

JFfoto
24 juli 2012
Trådstartare
Hamilton skrev:
Eftersom det blir 3e gången så får du köra 1vecka om den blir underkänd.
http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … D20033B693

Mvh
Hamilton

Okej, tackar, det visste jag redan efter 3e blir det 1 vecka, men tänkte på att det var så länge sen? och att den har varit avställd, att det kanske nollas på något sätt?

Vad händer om jag skulle besikta i besiktningsperioden då? fortfarande bara 1 vecka? menar, då borde det ju börja om på nytt? eftersom det är en ny besiktningsperiod?

JFfoto
24 juli 2012
Trådstartare
Om ditt fordon inte har besiktats eller intygats av en ackrediterad verkstad inom angiven tid inträder körförbud. Normalt inträder detta efter en månad, men om ditt fordon underkänns för tredje gången i rad har du bara en vecka på dig att åtgärda felen. Vid detta körförbud får du köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besiktningsföretag för besiktning.

Hur menar dom här?

Under den veckan, får jag inte använda bilen mer än nödvändigt för att reparera felen? eller menar dom att man får körförbud den veckan och man måste köra kortast lämpliga väg till verkstad?

Det är ju skillnad, mer än nödvändigt, då kan man åka och köpa bildelar t.ex. för det är nödvändigt.
Senast redigerat av Kalltkaffe (24 juli 2012)

JFfoto
24 juli 2012
Trådstartare
Svårt att tolka mitt senaste inlägg kanske, men det jag menar är, om jag blir underkänd nu för 3e gången, så får jag en vecka, kommer det då stå körförbud om jag kollar upp det? eller får jag köra, fast inte mer än nödvändigt?
Eller blir det körförbud och kortast lämpliga väg  till verkstad endast?

16 197 Inlägg
25 juli 2012
varför fixar du inte felen istället?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

JFfoto
25 juli 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
varför fixar du inte felen istället?

Jag bokade en bra tid, och skulle efteråt nu åka till Nissanåterförsäljare och köpa en lambdasond, eftersom min är trasig, antog att dom hade en hemma, men de hade dom inte. Så kommer inte hinna få  den till på Fredag, och jag vill inte boka om en ny tid, för då får jag en mycket senare tid.

Så om jag åker in och besiktar nu, får nedslag på avgasvärderna pågrund av lambdasonden, och sedan åker in på efterkontroll med nya lambdasonden sen när jag fått den, eftersom man inte behöver boka tid för efterkontroll.

Och det är inte förens då med nya lambdasonden jag vet om det är fel på bilen eller inte, måste besikta först för att se om det fortfarande är fel på avgasvärderna.

Och är nu bara nyfiken på hur jag får åka med bilen, om det blir körförbud och jag får köra kortast lämpliga väg till verkstad på den veckan jag får, eller om det inte blir körförbud fast jag inte får åka mer än nödvändigt.

16 197 Inlägg
25 juli 2012
kortast möjliga väg gäller alltid-.

JFfoto
25 juli 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
kortast möjliga väg gäller alltid-.

Det står ju två olika saker, båda betyder ju inte samma sak.

"körförbud får du köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besiktningsföretag för besiktning."
Det vid körförbud, sen om man får nedslag på besiktningen fast INTE körförbud så står det ju:

"När ditt fordon blivit underkänt med krav på efterkontroll bör du åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll. Denna måste ske senast det datum som angivits i rutan för besiktningsresultatet. Innan fordonet har blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat."

16 197 Inlägg
25 juli 2012
exakt.. du får inte köra mer än du behöver för att köra till eller ifrån verkstad.

Muttley
25 juli 2012
Trådstartare
Du skriver allt snurrigt. De är körförbud. Men som du själv citera så är de verkstad eller besiktning.

JFfoto
25 juli 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Du skriver allt snurrigt. De är körförbud. Men som du själv citera så är de verkstad eller besiktning.

Jag vet, svårt att förklara hur jag menar.

Så det blir körförbud direkt jag lämnar besiktningen på Fredag, okej.

Muttley
25 juli 2012
Trådstartare
Kalltkaffe skrev:
tkd_rille skrev:

Ja blir den inte godkänd så är de kortast väg hem. Och till verkstad sen till besiktning. De gäller efter exakt varenda gång du får underkänt och ska på återbesök.

Många tror att de är fritt fram att bruka fordonet precis som vanligt. Och visst kanske man inte får böter eller tillsägelse för det heller.
Men stöter du på fel polis så får du böter eller någon sorts av varning.

Gjorde nämligen det en gång och en lastbil som var mer prioriterad i deras flygande rädda mig från det såklart. Fick arga blicken och skulle kortaste vägen hem.

Och det står mycket tydligt på besiktningspapprets baksida.

JFfoto
25 juli 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Kalltkaffe skrev:
tkd_rille skrev:

Ja blir den inte godkänd så är de kortast väg hem. Och till verkstad sen till besiktning. De gäller efter exakt varenda gång du får underkänt och ska på återbesök.

Många tror att de är fritt fram att bruka fordonet precis som vanligt. Och visst kanske man inte får böter eller tillsägelse för det heller.
Men stöter du på fel polis så får du böter eller någon sorts av varning.

Gjorde nämligen det en gång och en lastbil som var mer prioriterad i deras flygande rädda mig från det såklart. Fick arga blicken och skulle kortaste vägen hem.

Och det står mycket tydligt på besiktningspapprets baksida.

Du misstolkar mig.

Låt säga att jag besiktar en bil, får den godkänd, sen besiktar jag igen, men får underkänt och får en månad på mig att fixa felen. Åker hem och kollar på www.bilprovningen.se om statusen på min bil, där står det "körförbud -NEJ"

När jag får underkänt och en månad på mig så står det "Körförbud - NEJ" tills den månaden har gått ut.
"Körförbud inträder om inte ny kontroll utförs senast ***"

Och om jag låter månaden gå ut och inte ha besiktat, så kommer det stå på bilprovningen.se "Körförbud - JA"

Så nu undrar jag om det kommer stå på bilprovningen.se "Körförbud - JA" när jag åker ut från besiktningen på Fredag, eller kommer det stå att jag fått körförbud när den veckan har gått ut och jag inte har besiktat?

Cadillac_The_King
25 juli 2012
Trådstartare
Jag tror dom menar när du har åtgärdat felen då får du köra veckan ut om man ska va fin känslig så får man bara köra till och från verkstad  men alla miss tolkar det och tror att man får köra veckan eller månaden ut själv har man gjort så ibland att man kör månaden ut endå så frågade besiktiningsmannen då sa dom så till mig när jag besiktigade golfen  men det bästa är att ringa till polisen och fråga så får du ditt svar är nog lättas så kan jag tro

JFfoto
25 juli 2012
Trådstartare
Chevrolet_v8 skrev:
Jag tror dom menar när du har åtgärdat felen då får du köra veckan ut om man ska va fin känslig så får man bara köra till och från verkstad  men alla miss tolkar det och tror att man får köra veckan eller månaden ut själv har man gjort så ibland att man kör månaden ut endå så frågade besiktiningsmannen då sa dom så till mig när jag besiktigade golfen  men det bästa är att ringa till polisen och fråga så får du ditt svar är nog lättas så kan jag tro

Ja exakt, men om man läser det här stycket, så kan man tolka det som att det är andra regler när det gäller underkänt vid 3e gången.

"men om ditt fordon underkänns för tredje gången i rad har du bara en vecka på dig att åtgärda felen. Vid detta körförbud får du köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besiktningsföretag för besiktning."

"vid detta körförbud" ?

Menar dom att det kommer stå på bilprovningen.se "körförbud - JA" hela den veckan, eller efter den veckan om jag inte besiktar igen?

För det står ju inte "Körförbud - JA" på första och andra besiiktningen efter man fått underkänt, då får man en månad på sig med ej körförbud, men på tredje får man alltså körförbud direkt?..

GAH vad jobbigt det ska vara då tongue haha
Senast redigerat av Kalltkaffe (25 juli 2012)

16 197 Inlägg
25 juli 2012
de e inte jobbigt...  boka av tiden tills du lagat bilen sen bokar du ny.

JFfoto
25 juli 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
de e inte jobbigt...  boka av tiden tills du lagat bilen sen bokar du ny.

Nej, och även om jag skulle boka ny tid så vet jag fortfarande inte om bilen går igenom besiktningen? då får jag en vecka på mig ändå, och då kommer denna fråga upp igen?.

Edit: iofs så är det enkelt att åka hem och kolla på bilprovningen.se och se om jag får körförbud eller inte, men skulle va kul att veta just nu ikväll.

335 Inlägg
25 juli 2012
Du har ju själv citerat alla texter, och står vl ganska klart vad som gäller! Oavsett om det står "Körförbud -Ja" eller inte efter du har fått en 2a på besiktningen så får bilen ENDAST framföras till verkstad och besikning ect. Inte köra runt som vanligt, TROTS att det står att du har en MÅNAD på dig.
Oddsen att man åker dit på en sådan sak är inte gigantisk, men som nämnts tidigare, möter du fel person så blir det böter, eller olovlig körning eller vafansomhelst....

3dje gången gillt tolkar jag det som att du endast har en vecka på dig att åtgärda felen, men samma princip gäller som första eller andra gången, dvs, köra kortaste väg till verkstad eller till besiktning...

Inget annat gäller! Du får inte köra runt med bilen när den inte gått igenom besiktningen, och du har haft några st på dig, så jaga lambdasonden istället för att lusläsa lagtexterna ;D

Avboka besiktningen, jaga avbokade tider varje morgon så kommer du snart få en ny tid, bara du e beredd att åka med kort varsel..   Skaffa fram numret till platscherfen så gåre fortare också wink

JFfoto
25 juli 2012
Trådstartare
tobbe456 skrev:
Du har ju själv citerat alla texter, och står vl ganska klart vad som gäller! Oavsett om det står "Körförbud -Ja" eller inte efter du har fått en 2a på besiktningen så får bilen ENDAST framföras till verkstad och besikning ect. Inte köra runt som vanligt, TROTS att det står att du har en MÅNAD på dig.
Oddsen att man åker dit på en sådan sak är inte gigantisk, men som nämnts tidigare, möter du fel person så blir det böter, eller olovlig körning eller vafansomhelst....

3dje gången gillt tolkar jag det som att du endast har en vecka på dig att åtgärda felen, men samma princip gäller som första eller andra gången, dvs, köra kortaste väg till verkstad eller till besiktning...

Inget annat gäller! Du får inte köra runt med bilen när den inte gått igenom besiktningen, och du har haft några st på dig, så jaga lambdasonden istället för att lusläsa lagtexterna ;D

Avboka besiktningen, jaga avbokade tider varje morgon så kommer du snart få en ny tid, bara du e beredd att åka med kort varsel..   Skaffa fram numret till platscherfen så gåre fortare också wink

Men jag fattar precis hur man får åka, frågan är om det kommer stå att jag har körförbud den veckan, inget annat.
Vadå jaga lambdasonden? jag har beställt en, men du kan gärna få flyga till amsterdam och hämta den åt mig?

Jaga tider? jag står ju fan på väntelista, det kommer inga nya tider och dom andra tider är långt borta, vad är det som är så svårt att förstå? svara på frågan eller skriv inte alls.

Sök