Byta motor i Volvo 740, från b230f till b230fk från 940

Jocke-H
26 juli 2012 ·

Hej, alla säger och skriver olika om detta därför frågar jag extra här, har en 740 från 87-en gl, har en 940 jag ska ta motor och elsystemet från och sätta över, men, undrar om någon vet va de igentligen är som skiljer elen åt? Kan jag sätta i nya motorn och koppla in på gamla elen för att sedan vänta bättre tillfälle för att rensa bilen på elen?

Vissa säger dem bara bytt motor och boxarna osv?

Min bil har inte tändlägesgivare men fe har 940in? Hur blir det? Hört att de typ är lambdan som ska skiljas bara?:s någon som vet hur dehär är igentligen?smile

Med vänlig hälsning, jocke

Knugcab
26 juli 2012 · 5 111 Inlägg

Med tanke på att du ens frågar så förutsätter jag att du har en GL med insprutning och katalysator (1987 fanns både den, och förgasaralternativet utan i GL). Då har du LH 2,2 styrsystem. Det har du inte på den nya motorn, från och med 88B kommer LH 2,4 - och som jag fattat det så sitter det även på FK.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
henke_92 TBM NINJA
26 juli 2012 · 917 Inlägg

du måste byta härvan, finns lös motorhärva i 240 med lh.2.4 som man ska kunna mixtra ihop att kunna lira 2.4 boxar...

går iallafall inte å lira fk/ft boxar just nu, går med et boxar men dom e rätt udda

och angående svänghjuls givaren så e min teori att den ska gå att koppla om till hallgivare eller tvärtom men den lär ju få fel värde då hallgivaren mäter annorlunda
inte allls 100 på detta men kanske hjälper något smile jag har precis mixat över en fk i min 740 men dock så hadde jag lh.2.4 i min 740 från början (1989a) och en stor skillnad på 2.2 å 2.4 är att 2.4 har felkodare!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
kimb0 MOPAR
26 juli 2012 · 44 Inlägg

henke_92 skrev:
du måste byta härvan, finns lös motorhärva i 240 med lh.2.4 som man ska kunna mixtra ihop att kunna lira 2.4 boxar...

går iallafall inte å lira fk/ft boxar just nu, går med et boxar men dom e rätt udda

och angående svänghjuls givaren så e min teori att den ska gå att koppla om till hallgivare eller tvärtom men den lär ju få fel värde då hallgivaren mäter annorlunda
inte allls 100 på detta men kanske hjälper något smile jag har precis mixat över en fk i min 740 men dock så hadde jag lh.2.4 i min 740 från början (1989a) och en stor skillnad på 2.2 å 2.4 är att 2.4 har felkodare!

går ej att köra ET boxar på 2.2 olika kontakter.

men lättast e att ta en 240 motor/box härva sitter med en fyrkantig kontakt.
de e enkelt o koppla in i en annan bil.
annars finns de ju turbo boxar till FT med givare i fördelaren men dom e hyffsat sällsynta dom också. smile

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
T0MMY
26 juli 2012 · 237 Inlägg

Jocke-H skrev:
har en 740 från 87-en gl, har en 940 jag ska ta motor och elsystemet från och sätta över

jocke om du har en 940 med komplett el och motor så vad är det då för sak att börja klippa och klistra?
när det redan är så superenkelt att bara flytta över elen? Det gör du ju lätt på en dag ju smile Inga problem:)

Hålla på och krångla att skarva och hålla på är ingen ide eftersom du har 2.2 och 940 har 2.4 så flytta över hela alltet smile de gjorde jag smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang