prajtor skrev:
steifan skrev:
prajtor skrev:
Jag tänkte mig lite andra råd. Typ chippning, andra däck och fälg, strippad inredning, minskat luftmotstånd etc etc. Tänk drive-E eller liknade fast på äldre bil.
Teknikens Värld snåltrimmade ett av sina "vinterskott" för några år sen. Nån Volvo S80 2,4D/motsvarande -99 som visade sig bli snålare än en ny V70 II Drive. Finns inte så mycket på nätet om det men dom gjorde väl en del prylar som att sänka bilen, skaffa fälgar från Drive-bilarna, osv osv
Något sådant verkar onekligen intressant att få reda på mer om.
Plocka ur skräp, baksäte om du inte behöver, mattor, övrig ljudisolering, reservhjul, verktyg.
Montera smalare däck med högre tryck.
Plocka bort ev bakluckespoiler, bakre torkarblad, höger backspegel.
Tejpa glipor/hål i fronten, montera en plan skiva under bilen för minskat luftmotstånd.
Dessa är några av de modifieringar som tidigare gjorts i min verkstad av min garagekompis och ibland även mig för att uppnå lägre luftmotstånd samt givetvis spara på de dyra dropparna.
Det minskade luftmotståndet och rullmotståndet gör en märkbar skillnad, givetvis skiljer det hur mycket på olika bilar och hastigheter.
Vid ett tillfälle monterades med en burkhållare och buntband in en 0.5liters "Sportshaker" från COOP sugandes bränsle från en "JEEPdunk" i en totalt urplockad Corolla AE82 för ett antal år sedan med en strömbrytare till en bränslepump och sedan kopplades shakern till förgasaren. en gps in i bilen och vips kunde förbrukningen mätas korrekt. fylla shakern full 0.5liter, samtidigt 0a GPS och se hur långt man kom på innehållet i shakern. kul och enkelt experiment.