Jag lagade rost m.m. för ett tag sedan, och då har jag lackat på med ny färg och allt det där så klart. Men där bak blev det "apelsinlacken" (inte orange, utan bara mönstret), så jag köpte fint våtslip-papper för att åtgärda det. Det blev jättestor skillnad mot förut, men nu är det en bit vid handtaget som jag inte kan få bort. Dessutom har det blivit svart som ni kan se på bilden nedan. Bilen var ren när jag började, och jag kan inte få bort det svarta med hjälp av våtslip... Mina frågor är:
* Hur ska jag göra för att det ska bli bra?
* Går det bort med rubbing + oscillerande maskin?
Är nämligen så på ett till ställe, och det går inte bort med rubbing förhand i alla fall!
våtslippapperssand i porerna på färgen det är bara att slipa och spruta på ny färg:)
Hur kan jag göra för att motverka att detta händer igen då?
lacka med en bättre färg och vänta några dagar med slipningen så färgen hinner torka rakt igenom. en ny lackad bil får man inte polera på 2-5 månader och då är det härdare i färgen, det är det inte i sprayfärg så låt den vara minst en vecka innan du slipar på den.
våtslippapperssand i porerna på färgen det är bara att slipa och spruta på ny färg:)
Hur kan jag göra för att motverka att detta händer igen då?
lacka med en bättre färg och vänta några dagar med slipningen så färgen hinner torka rakt igenom. en ny lackad bil får man inte polera på 2-5 månader och då är det härdare i färgen, det är det inte i sprayfärg så låt den vara minst en vecka innan du slipar på den.
det kommer alltid synas skillnad i färgen men den kommer inte vara svart i lacken iaf:)
Nog får man polera en ny lackad bil! Sker väl i princip dagligen på varenda bil lackering! Jag har polerat massor av nylackerade bilar och det där är ännu en såndär underlig myt som uppkommit bl.a. genom att spridas vidare såhär på olika forum utan granskning. Visst, färgen måste ju ha torkat men det där känner man och även om dom inte körts i ugn så brukar man kunna slipa av och göra en justering ett dygn senare iaf.
Handpolering är så otroligt ineffektivt så det går inte ens att jämföra med riktig polering och jag skulle definitivt testa att polera den där slipningen för det kan va som cpu skrev att du fått in skräp i ej genomtorkad lack.. Jag skulle börja med att slipa lätt på den missfärgade skarven för att sen maskinpolera den. Alternativt får du lägga ett lager färg till om du skulle köra hål.. Lycka till!
Tack för era svar! Var idag ute och försökte med rubbing med maskinen. Då när jag kollade närmare med lampan så såg jag att det "svarta" inte var svart, utan det är plåtrent.. Känns som tidigare ägare har gjort något där innan med tanke på att det är som ett mönster runt. (slipade inte alls mycket där).
Vad menar ni med bättre färg? Jag använde originalfärgen på sprayburk?
Och till hur fint papper ska jag gå ner till? Körde med 2000, och alla dessa repor gick inte bort med rubbing. (köpte papper från mekonomen).
och en sista fråga:
Måste jag slipa bort ALL färg där innan jag sprayar på med ny?
Nej du behöver bara matta ner färgen förutsatt att den sitter bra osv. Jag anser att sprayburk duger gott och väl. Hur fint du behöver gå är omöjligt att svara på för 2000 slip är definitivt ingen omöjlighet att plocka med en bra rubbing och rätt teknik. Jag kör ofta med en rubbing som plockar 800grit. Däremot så är 2000 slip från nån som är ovan nog att jämföra med 1200 slip från nån som är duktig på att slipa. Att våtslipa på bästa sätt är näst intill en vetenskap..
Så kör även med 2500 och var lätt på handen när du slipar och skölj ofta så ska det inte va nåt problem att polera upp sen med skumtrissa och enkelmaskin!
Nej du behöver bara matta ner färgen förutsatt att den sitter bra osv. Jag anser att sprayburk duger gott och väl. Hur fint du behöver gå är omöjligt att svara på för 2000 slip är definitivt ingen omöjlighet att plocka med en bra rubbing och rätt teknik. Jag kör ofta med en rubbing som plockar 800grit. Däremot så är 2000 slip från nån som är ovan nog att jämföra med 1200 slip från nån som är duktig på att slipa. Att våtslipa på bästa sätt är näst intill en vetenskap..
Så kör även med 2500 och var lätt på handen när du slipar och skölj ofta så ska det inte va nåt problem att polera upp sen med skumtrissa och enkelmaskin!
OKej tackar! Men kommer jag inte behöva grundfärg (med rostskydd) o spraya på eftersom lacken är borta på sina ställen? För min del utan kunskaper, så känns det konstigt o spraya grundfärg på nedmattan originallack?
Jag lackerar helt nya bilar varje dag och jag polerar samt slipar dom samma dag! Så att du ska vänta i månader är en myt! Skulle la rekomendera dig att slipa ner hela ytan och lacka om allt!
Grunda där det är plåtrent och det gör inget om det kommer på den nedmattade originalfärgen. Sen lägger du slutlacken och fadear ut så du inte får nån skarp kant som kan ge färgskillnad..
Grunda där det är plåtrent och det gör inget om det kommer på den nedmattade originalfärgen. Sen lägger du slutlacken och fadear ut så du inte får nån skarp kant som kan ge färgskillnad..
Genom att inte tejpa tex så du får en skarp lackskarv som du sen måste försöka slipa ut. Det är då det brukar bli plåtrent sådär.. Där det saknas färg måste du ju lägga ett riktigt täckande lager men sen dimman du ju ut för att få en fin övergång som du slipar eller polerar. Att tejpa är sällan bra..
Finns även en speciell skarvthinner som smälter ihop skarven så ytorna smälter ihop på ett snyggt sätt! Och kom ihåg att man måste våga höra fel för att lära sig nåt!
Göra det snyggt med skarvthinner på en sådan "stor" yta blir inte lätt. Men som ovanför säger, måla den lilla ytan som behövs och sen slår du ut klarlacken med skarvthinner efteråt!
Göra det snyggt med skarvthinner på en sådan "stor" yta blir inte lätt. Men som ovanför säger, måla den lilla ytan som behövs och sen slår du ut klarlacken med skarvthinner efteråt!
Aa tänkte göra det:) Har dock inte klarlack på min bil
... Att våtslipa på bästa sätt är näst intill en vetenskap.. ...
Så kör även med 2500 och var lätt på handen när du slipar och skölj ofta så ska det inte va nåt problem att polera upp sen med skumtrissa och enkelmaskin!
Nu när jag har slipar med 2000 våtslip, så märker jag att jag inte får bort alla dessa sliprepor med hjälp av Sonax flytande rubbing och Biltemas oscillerande maskin. Måste jag alltså köra med 2500 innan då eller? Tror även att jag råkade trycka till lite extra med 2000 pappret på vissa ställen så några repor blev lite värre än andra.