2262
Sök

Stora tråden om temat Polisbilar/ Blåljus/ Civilare mm.

6 Inlägg
10 april 2013
SafetyCar skrev:
apachebalou skrev:
SafetyCar skrev:
Jaså. Blir det ombesiktning? Isf ta av å montera dit den igen.

Hehe det rådet fick jag också av en annan kille på besiktningen, när den första snubben inte hörde!!

Jo men det är väl sista utvägen, men skulle gärna ha den godkänd. Kommer säkert bli stoppad av trafikpoliser och då känns det bra att kunna säga att den är besiktigad så. Tydligen lagras att den en gång är underkänd på det sättet. Besiktningskillen höll på och ta massa bilder som säkert är lagrade i någon databas...

Var du hos SPB eller en privat bilprovning?

SBP i Berga, Helsingborg

7 394 Inlägg
10 april 2013
om man säger så här,, de är extra kinkigiga när det är REGbesiktning, så är det ju, då ska allt vara perfekt wink
men man tycker ju att det inte ska spela någon roll,,,

403 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
apachebalou skrev:
SafetyCar skrev:
apachebalou skrev:

Hehe det rådet fick jag också av en annan kille på besiktningen, när den första snubben inte hörde!!

Jo men det är väl sista utvägen, men skulle gärna ha den godkänd. Kommer säkert bli stoppad av trafikpoliser och då känns det bra att kunna säga att den är besiktigad så. Tydligen lagras att den en gång är underkänd på det sättet. Besiktningskillen höll på och ta massa bilder som säkert är lagrade i någon databas...

Var du hos SPB eller en privat bilprovning?

SBP i Berga, Helsingborg

Haha, det såg jag inte SPB;P
Pröva att köra till en privat station. Oftast så släpper dessa på regler.

6 Inlägg
10 april 2013
Jag funderar på att göra ett överklagande istället. Det finns en del att gå på.
VVFS 2003:22 23 kap. 1 § säger att "Larmanordning består av lykta och ljudanordning". Jag tycker ju inte det är en lykta om det inte finns någonting som lyser.
VVFS 2003:22 23 kap. 2 § "Lykta som ingår i larmanordning skall avge blått ljus..." Igen, min takdekoration lyser inte...

Dessutom:
B 1814-11 i Hovrätten för Västra Sverige säger att både lykta OCH ljudanordning krävs för att det ska räknas som  larmanordning. Det finns inte heller nånting som avger ljud i min bil, liksom i den bil domen handlar om.
B 399-12 i Uddevalla tingsrätt säger samma så sent som 2012-04-05.

Vad tror ni? Kommer jag få rätt vid en överklagan hos transportstyrelsen?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 april 2013
Du bör få rätt vid en överklagan ja!

46 Inlägg
12 april 2013
Du kommer garanterat får rätt, men processen kan bli lång. Och ja du kommer bli stannad i framtiden etc, printa därför ut dokumenten, plasta in och ha dom i bilen redo.

Jag kör själv med blåljus på min bil monterat, åkt in i två nykterhetskontroller och polisen har frågat om det är blå ljus, jag sa ja och visade pappret, då ryckte han å axeln och sa okej bra tack hej. Åh du var negativ på alkotest föresten xD. big_smile

Mikael Carlsson
Landsbefäl TrafficSec
Folierare för dekortryck.se (i göteborg).

6 Inlägg
12 april 2013
Störigt om det drar ut på tiden, vill ju köra nu! Fast dom är förhoppningsvis lite smidiga då jag faktiskt inte kommer ha rampen inkopplad utan bara som prydnad. Jaja överklagan är inskickad, får se hur det går!

7 394 Inlägg
14 april 2013
trafficsec skrev:
Du kommer garanterat får rätt, men processen kan bli lång. Och ja du kommer bli stannad i framtiden etc, printa därför ut dokumenten, plasta in och ha dom i bilen redo.

Jag kör själv med blåljus på min bil monterat, åkt in i två nykterhetskontroller och polisen har frågat om det är blå ljus, jag sa ja och visade pappret, då ryckte han å axeln och sa okej bra tack hej. Åh du var negativ på alkotest föresten xD. big_smile

vilket dokument tänkte du på ??

46 Inlägg
18 april 2013
granadadr skrev:
trafficsec skrev:

vilket dokument tänkte du på ??

Dom dokumenten vi länkat längre bak i tråden.

Mikael Carlsson
Landsbefäl TrafficSec
Folierare för dekortryck.se (i göteborg).

22 Inlägg
24 april 2013
Har Jacob fått tillbaka sin polisbil än?

Ond Nisse s13 - 705whp och 686wnm @ 2.7bar
Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | kungsarabildemo.se | Pbz.se | BVS.se

403 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
Mobne skrev:
Har Jacob fått tillbaka sin polisbil än?

Jadå. Han heter Etuna här på G.org.

22 Inlägg
24 april 2013
Jo de vet jag, tänkte om den blivit tagen en gång till.

Ond Nisse s13 - 705whp och 686wnm @ 2.7bar
Västmanlands Palltjänst | StreetPerformance.se | Bakaxel.se | kungsarabildemo.se | Pbz.se | BVS.se

403 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
Mobne skrev:
Jo de vet jag, tänkte om den blivit tagen en gång till.

Nä, det tror jag inte. Men han blir ju stoppad hela tiden.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 maj 2013
här vare dött! men iaf här kommer ett klipp där jag kopplat ihop stopljuset, o M-rampen från standby smile

403 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
Funkiee skrev:
här vare dött! men iaf här kommer ett klipp där jag kopplat ihop stopljuset, o M-rampen från standby smile

Helt underbart:) Tummen upp!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 maj 2013
Tackar!! big_smile riktigt kul o hålla på o pula! big_smile

109 Inlägg
29 maj 2013
Ingen som har en sådan här ramp liggandes och vill sälja? http://www.stinsensforum.se/viewtopic.p … 5b93207c98 Bilden kommer en bit ner smile

403 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
Kastlosa skrev:
Ingen som har en sådan här ramp liggandes och vill sälja? http://www.stinsensforum.se/viewtopic.p … 5b93207c98 Bilden kommer en bit ner smile

Såg en liknande på blocket för 3000kr.

315 Inlägg
18 juni 2013
Behöver eran hjälp! Har en Polo som jag har gjort om för att likna polisens bilar. Blev stoppad i lördags och de enda dom kunde komma på att anmäla mig för var blåljuset som sitter på bilen. Jag har kopplat allt så att de inte kan användas utan att man sätter på en strömbrytare i motorrummet. De ville bötfälla mig men jag nekade brott. (åklagarsak numera)

Det andra problemet är att de ville att jag skulle reg.bessa bilen (!) och när jag åkte till min lokala beshall så får jag till svar: "Du har ju larmanordning på bilen, du måste regga om den som utryckningsfordon" Svar: Nej! Larmanordning är med ljud!" "-Spelar ingen roll! Du har blåljus på bilen och de får man inte ha, för de kan förknippas med en polisbil" Jag avslutade diskutionen där för att jag inte ville slå någon på käften.... Hur ska jag gå till väga när dom inte vill göra ngt med min bil som är laglig! Bilen har samma färger som polisen, står tom POLIS på bilen, men de vill ta mig för blåljuset (som jag vet att jag får ha)

Hjälp uppskattas snarast då jag ska åka dit idag (18/6) och skälla lite till på dom och ge dom lite papper på andra bilar och domslut som har sagt att det är ok att ha blåljus på bilarna.

Forummoderator
26 351 Inlägg
18 juni 2013
Bennfors skrev:
Behöver eran hjälp! Har en Polo som jag har gjort om för att likna polisens bilar. Blev stoppad i lördags och de enda dom kunde komma på att anmäla mig för var blåljuset som sitter på bilen. Jag har kopplat allt så att de inte kan användas utan att man sätter på en strömbrytare i motorrummet. De ville bötfälla mig men jag nekade brott. (åklagarsak numera)

Det andra problemet är att de ville att jag skulle reg.bessa bilen (!) och när jag åkte till min lokala beshall så får jag till svar: "Du har ju larmanordning på bilen, du måste regga om den som utryckningsfordon" Svar: Nej! Larmanordning är med ljud!" "-Spelar ingen roll! Du har blåljus på bilen och de får man inte ha, för de kan förknippas med en polisbil" Jag avslutade diskutionen där för att jag inte ville slå någon på käften.... Hur ska jag gå till väga när dom inte vill göra ngt med min bil som är laglig! Bilen har samma färger som polisen, står tom POLIS på bilen, men de vill ta mig för blåljuset (som jag vet att jag får ha)

Hjälp uppskattas snarast då jag ska åka dit idag (18/6) och skälla lite till på dom och ge dom lite papper på andra bilar och domslut som har sagt att det är ok att ha blåljus på bilarna.

Besvarade du inte frågan själv?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök