1806
Sök

Stora tråden om temat Polisbilar/ Blåljus/ Civilare mm.

315 Inlägg
18 juni 2013
Ifall de nu inte skulle räcka för dom. Vad ska jag då göra? De verkar tyvärr ha dålig koll på läget..

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 juni 2013
förklara hur dom kan veta att det är blåljus, vet ju inte du om du kör med dioder eller blåa rotorer ex. men om det är dioder, hur kan dom då förklara att det är blåljus? kan ju vara orangeljus, annars för o slippa bessen om de är med blått skal, så tar du tejp över det blåa smile klart! men fortfarande, lagen säger inget om att du inte får ha blåljus monterat.... däremot får du inte ha blåljus och siren!

Paragraf Utryckningsljus och larmanordning
FS 2003:22
23 kap. Larmanordning på utryckningsfordon
Övergripande krav
1 § Larmanordning skall finnas på utryckningsfordon och får inte finnas på annat
fordon. Larmanordning består av lykta och ljudanordning.

källa: http://www.varningsljusteknik.se/public/fakta_bla.pdf

218 Inlägg
18 juni 2013
polis får du ha, sköldmärket med.

Blåljuset med sålänge du ej kan aktivera det under färd.

om jag var du så skulle jag fråga "etuna" här på garaget om han är villig att hjälpa till då han har gjort detta några gånger. eller att du bläddrar runt på google angående detta då det finns flertalet lagar och tidigare domslut att du får ha det.

P.S lägg upp en bild wink
Senast redigerat av Tommty (18 juni 2013)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 juni 2013
sköldmärket får han visst ha, han uppger sig fortfarande inte för o vara en polis bara för han kör en bil som liknar eller är identisk med en polisbil

315 Inlägg
18 juni 2013
Var hos mitt lokala besorgan idag igen, dom vägrar släppa igenom bilen som den är nu. Jag känner att om jag böjer mig här så böjer jag mig för böteslappen också. Hjälp!?

Nu finns det en bild i mitt album: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1995368
Senast redigerat av Bennfors (18 juni 2013)

218 Inlägg
18 juni 2013
visade du lagparagrafen då?

Prata med chefen, tryck upp bevisen i ansiktet på dem.

Du har rätt, stå på dig. Samt att dem nu har nekat dig 2 gånger så kräv kompensation för resa och extra utgifter.

Funkee: Vem har sagt att man inte får ha sköldmärket?
Senast redigerat av Tommty (18 juni 2013)

315 Inlägg
18 juni 2013
Pratat med chefen och han sa: " oavsett vad du gör så kommer vi inte släppa igenom den här" har kontaktat kundservice som har skickat ut ett mejl till dom så ska tillbaka dit imorgon! Med lag och paragraf biten också!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
18 juni 2013
Bennfors skrev:
Pratat med chefen och han sa: " oavsett vad du gör så kommer vi inte släppa igenom den här" har kontaktat kundservice som har skickat ut ett mejl till dom så ska tillbaka dit imorgon! Med lag och paragraf biten också!

Allt beror ju på hur reglerna är. Dom kanske har rätt där du var och alla andra har haft tur med en snällare bedömning eller så är det helt enkelt så att där du var så vet dom inte hur reglerna är utan bara tolkar dom på sitt eget lilla vis bara för att djävlas med dig. Det är intressant att få veta hur det egentligen ligger till. Etuna bör ju veta hur det ligger till efter hans många dejter med Farbror blå!

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (18 juni 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

315 Inlägg
18 juni 2013

403 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Bennfors skrev:

Allt beror ju på hur reglerna är. Dom kanske har rätt där du var och alla andra har haft tur med en snällare bedömning eller så är det helt enkelt så att där du var så vet dom inte hur reglerna är utan bara tolkar dom på sitt eget lilla vis bara för att djävlas med dig. Det är intressant att få veta hur det egentligen ligger till. Etuna bör ju veta hur det ligger till efter hans många dejter med Farbror blå!

/Benny

Etunas bil var blå/ vit av gamla modellen. VW:n har det nya gul/blåa kostymen. Kan vara det dom hänger sig på.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
18 juni 2013
SafetyCar skrev:
Vettemannen skrev:
Bennfors skrev:

/Benny

Etunas bil var blå/ vit av gamla modellen. VW:n har det nya gul/blåa kostymen. Kan vara det dom hänger sig på.

Kanske är det så!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 150 Inlägg
18 juni 2013
Vettemannen skrev:
SafetyCar skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Kanske är det så!

/Benny

Men ska verkligen färgen på bilen spela någon roll? Jag tycker det är osannolikt.

Får man skriva polis på bilen så borde det inte spela någon roll om man har målat den i polisfärger?

315 Inlägg
18 juni 2013
Det roliga är att de INTE sa ngt om färgen på bilen (den var röd innan och jag har lackat om den.) De ville bara sätta dit mig på blåljuset...... Har pratat med en person på kundservice hos bilprovningen som numera har skickat ut mejl till samtliga besiktningsingengörer ang. detta problemet... så imorgon ska jag ännu en gång (!) åka till besiktningen och kasta lite mer papper på dom OCH fråga ifall de har fått det trevliga mejlet. Han på kundservice var HELT på min sida och visste EXAKT vad som gällde. Lite kul att ALLA jag pratar med (förutom dessa två traffikpoliser och bilprovningen) vet vad som gäller. Detta är inte över än på ett tag, ska även gå till polisstationen och kräva lite cash för allt detta, iaf för min regbes som jag INTE skulle behöva göra egentligen.

315 Inlägg
19 juni 2013
Idag fick jag svar på varför den skulle underkännas, enligt paragraf 9 i kapitel 21 (tror jag han sa) så får man inte ha några blåa ljus alls på bilen som ej är utryckningsfordon. De tänker inte godkänna bilen oavsett just nu....

2 763 Inlägg
19 juni 2013
Bennfors skrev:
Idag fick jag svar på varför den skulle underkännas, enligt paragraf 9 i kapitel 21 (tror jag han sa) så får man inte ha några blåa ljus alls på bilen som ej är utryckningsfordon. De tänker inte godkänna bilen oavsett just nu....

Testat med annan besiktningsstation?

Volvo - For Life

1 171 Inlägg
19 juni 2013
Är det någon fler som har sett en mörklila MB Vito? Höll på för en månad sedan att oprovocerat i en hastighet av 110km/h på tom väg bli prejad av E20 av en sådan som visade sig hade blåljus baktill. Är det en riktig bil eller någon som försöker skämta?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 juni 2013
Tommty: du sa det innan du redigerade ditt inlägg wink men testa en annan bes. dom på din station är värdelösa!

315 Inlägg
19 juni 2013
9 § Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter.

Detta var vad "teknisktansvarig" sa att han lägger sitt beslut på ang min bil... med andra ord så kan jag inte säga att han har fel... Så får bli att åka iväg och regbessa den på annat ställe.

218 Inlägg
19 juni 2013
Funkiee skrev:
Tommty: du sa det innan du redigerade ditt inlägg wink men testa en annan bes. dom på din station är värdelösa!

Jag sa först i mitt inlägg att man får ha tuta men ej så man kan aktivera den under färd wink
Vilket sen jag kom ihåg att man inte får.

Men till TS: OM jag vore du så skulle jag valt mellan 2 saker. 1) åk till en annan besiktning (carspec, besiktia etc)
2) fortsatt striden men nuvarande besiktning tills dem inser att dem inte kan vinna, och kräva ersättning.

Avstängd
10 388 Inlägg
19 juni 2013
Tommty skrev:
Funkiee skrev:

Jag sa först i mitt inlägg att man får ha tuta men ej så man kan aktivera den under färd wink
Vilket sen jag kom ihåg att man inte får.

Men till TS: OM jag vore du så skulle jag valt mellan 2 saker. 1) åk till en annan besiktning (carspec, besiktia etc)
2) fortsatt striden men nuvarande besiktning tills dem inser att dem inte kan vinna, och kräva ersättning.

Klart du får.

Skulle det vara olagligt i förebyggande syfte då eller hur tänkte du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök