3506
Sök

Stora tråden om temat Polisbilar/ Blåljus/ Civilare mm.

Vägpilot
93 Inlägg
14 maj 2014
Johannestg skrev:
Tjenare grabbar och flickor!

Jag har en stycke Saab 95 civilpolisstuk, den är utrustad med vitt och gult varningsljus.

Tyvärr svängde storebror förbi mig i söndags när jag stod och tankade. Med en riktigt tråkig attityd blev jag då beordrad att plocka bort allt det vita ljuset då jag bröt mot lagen som hade det monterat. Tydligen var det enlig honom enbart utryckningsfordon som fick använda det.

Vilka lampor bitchade han om? De två extraljusen framtill eller arbetsbelysningen baktill under kofångaren?

9-3 Driver

403 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Speedbreaker skrev:
Nån som vet va det är för en liten "antenn" som sitter nästan mitt på framrutan på min V70XC ?

Troligtvis antenn till mobilen.

3 Inlägg
14 maj 2014
Smithy skrev:
Vilka lampor bitchade han om? De två extraljusen framtill eller arbetsbelysningen baktill under kofångaren?

Inga av dom, jag har vita och gula i framrutan och bakrutan och det var dom vita blixljusen som han hade synpunkter på
Johannes

37 Inlägg
15 maj 2014
Möjligtvis ingen som är i behov av blixtljus? (har endast gula och vita)

De är av DASH-serie(för framrutan), tar 250-300:- per komplett blixtljus.

Ni kan skicka ett PM isåfall.

ONT: Någon mer som stött på en V50 som civilbil? Finns en i bla Stockholm.
Senast redigerat av Polestar (15 maj 2014)

1 160 Inlägg
15 maj 2014
lite gränsfall. men såg idag 2 olika bärgare i Danmark båda hade blåljus o siren för att ta sig fram.

21 Inlägg
18 maj 2014
Jag hade vita blixtljus framåt i blinkers och i extraljus på min förra bil, var aldrig några problem med polisen då vi träffades ofta på trafikolyckor och annat. Tvärt om så tyckte lagens långa arm att det var bra att bilen syntes sa dom. Blev stoppad många gånger när jag hade den, men då var det mest för dem var nyfikna på allt ljus som fanns monterat på den. Däremot får man inte ha vitt blinkande ljus framåt. Lagen ändrades för några år sedan ang vitt blinkande ljus. Detta har egentligen inte varit lagligt på något fordon tidigare, men har ändå använts av Räddningstjänst och Ambulans. En del Poliser kör med sådan skrämseltaktik för det kanske svider i ögonen på dem att privat personer har blinkande ljus på sina bilar.

Renovering/film
129 Inlägg
18 maj 2014
Smithy skrev:
Johannestg skrev:

Jag har en stycke Saab 95 civilpolisstuk, den är utrustad med vitt och gult varningsljus.

Tyvärr svängde storebror förbi mig i söndags när jag stod och tankade. Med en riktigt tråkig attityd blev jag då beordrad att plocka bort allt det vita ljuset då jag bröt mot lagen som hade det monterat. Tydligen var det enlig honom enbart utryckningsfordon som fick använda det.

Spelar ingen roll vad du har monterat på bilen så länge du inte använder det. (I trafik). Står du stilla på en bensinstation får du använda blixtljuset om du vill, då du står parkerad på privatägd mark.
Senast redigerat av DilluTioN (18 maj 2014)

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 maj 2014
DilluTioN skrev:
Smithy skrev:
Johannestg skrev:

Spelar ingen roll vad du har monterat på bilen så länge du inte använder det. (I trafik). Står du stilla på en bensinstation får du använda blixtljuset om du vill, då du står parkerad på privatägd mark.

Du måste ha markägarens tillstånd. Dock så får du inte stå o blinka med blåljus om det är relativt nära en större väg.

Renovering/film
129 Inlägg
18 maj 2014
Funkiee skrev:
DilluTioN skrev:
Smithy skrev:

Du måste ha markägarens tillstånd. Dock så får du inte stå o blinka med blåljus om det är relativt nära en större väg.

Varför ska man ha markägarens tillstånd? Man får väl stå och blinka med en ficklampa också om man vill? Varför skulle det vara skillnad med ett stillastående fordon?
Finns ju funktioner i telefoner så den inbyggda lampan blinkar när man får sms. Skulle det vara olagligt?

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 maj 2014
Du stör trafiken, vilket du då inte får göra

10 Inlägg
19 maj 2014
Trots att lagen är skev på vissa punkter så råder alltid sunt förnuft.

37 Inlägg
24 maj 2014
Till den som söker:

http://www.tradera.com/item/1010/208410 … ikrofoner-

Personen har även lite annat till utryckningsfordon!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 maj 2014
Gamla s03 hehe

161 Inlägg
22 juli 2014
Nån som vet var/om man kan få tag på en hurts till min 9-5a? vill ha den låga som får plats under hatthyllan..?

Kjelle
12 Inlägg
23 juli 2014
Impulsköpte en Whelen Liberty LED ramp. Fullsmetad med enheter, delad röd blå framme med Takedowns,  Alleys och TIR6 Traffic advisor ( kräver egen TA kontroll ). Traffic advisorn har dom fyra mittersta enheterna gula och ytterkanterna röd/blå. Allt fungerar som det ska.

Tänkte ha det på en Crown Vic men det blev inget... Någon som vill köpa? tongue Tänker mig ca 4500 för den ( viss prutmån så klart ). Nypris i USA över 2000 dollar.

Mvh Anton
Senast redigerat av kjelleberg (24 juli 2014)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 juli 2014
Du får skriva pris o vart du har den också smile

5 198 Inlägg
23 juli 2014
Player_461 skrev:
Trots att lagen är skev på vissa punkter så råder alltid sunt förnuft.

VA Sunt förnuft ? här ? du skojar ? lol

Kjelle
12 Inlägg
24 juli 2014
Fixat!

* Duktigt trött man är... Har skrivit prisboch lagt till min bostads ort som jag blev uppmanad wink
Senast redigerat av kjelleberg (24 juli 2014)

Forummoderator
26 351 Inlägg
24 juli 2014
kjelleberg skrev:
Fixat!

Eh va?
Vad är fixat?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

26 Inlägg
25 juli 2014
Hej var kan man få tag på plugget som sitter på taket till blåljus rampen volvo v70 polis

Sök