Stefan1980 skrev:
Imorrn får jag pengarna, så imorgon på förmiddagen tänkte jag sticka iväg och kolla in bilen lite mer.
Sedan på torsdag(alt fredag) ska jag köra 385km enkelresa (och tillbaka på söndag), om jag köper denna bil
så blir det en riktigt lång-test.
Då kan jag även fylla upp tanken innan och sedan räkna hur mycket den drar på landsväg genom att fylla på tanken igen när jag är framme hos polaren.
--
Hur dyrt kan ett "klonkljud" bli på en S60? Vad innebär det för fel, fjädringen som ger upp?
--
Sedan en skötselfråga.. hur bör jag sköta bilen bäst? Jag hade tänkt att iaf bara handtvätta den antingen själv eller betala någon firma 1-200kr för att göra det.
Jag kommer att få tillgång till burad inomhusgarage (både låsbar bur och ytterporten har sådana RFID-brickor för att komma in, för 650-900kr/kvartalet)
Eftersom sätena är av läder, och ljusa (beiga), hur kan jag hålla dem lika fina som de är nu?
--
Tar gärna fler allmänna tips och även vad mer jag borde kolla på innan jag slår till..
Evildan skrev:
Stefan1980 skrev:
Låter som bra tips, och enkla saker även en novis som jag kan kolla.
JAg läste någonstans att jag även ska lyssna efter "klonk" i framvagnen?
--
Eftersom min vän (som nu flyttat) har köpt flera bilar från bland annat denna handlare, så tror jag inte att de t.ex. ställer om mätare o.dyl skit som man hör bilhandlare kan göra, han har alltid varit nöjd och de har gått "hur långt som helst" och alltid varit som spec:en, jag har bara snabbtestat denna beiga s60, men då körde jag på en sträcka som hade 50-gränd, hörde inget oljud eller annat dåligt. märkte inte av något "fel" i växlandet, men det handlar om en körning på 5-7 minuter i max 50km/h som testat utgjode.
Ja, kör lite i sicksack och lyssna efter klonkljud.
(kör över några av vägverket behjälpligt dåliga brunnslock/hål och lyssna.)
Prova vid ytterligare provkörning att ta ut bilen på en snabbare sträcka och testa mera.
Känns ju bra att dom har varit sjyssta tidigare och inte bara hoppas på engångskunder.
Klonkljud kan vara en del olika saker exempelvis styrled, länkarmslagring, fjäderbenslagring.
Styrled: greppa hjulet i läge kl 13:45 och försök att vicka det, glappar det då är det oftast en styrled.
Länkarmslagring/fjäderbenslagring: gunga bilen när den står still och lyssna efter klonk, inte alltid det fungerar med enbart handkraft.
Inget av dessa fel är jättedyrt eller komplicerat för "billigabosse på hörnet" att fixa.
Handtvätt är att föredra, en maskintvätt kommer inte åt på samma vis i veck vid tex bakre regskylt.
Kommer inte på ngt mera specifikt just nu.
JO!! PRUTA för bövelen...bjud mindre än vad du vill betala, var skamlös, så är det lättare att mötas på vägen.
En bilhandlare kommer inte att kasta ut dig på gatan så du blir övrkörd av en SLbuss, han vill göra affär och kontant utan inbyte är inte dumt alls för honom.
Första tankningarna kommer säkerligen bilen dra lite extra soppa...roligt att köra lite hårt med ett nyförvärv