1982
Sök

behöver man momentnycklar för att byta bromsskivor på volvo s40?

506 Inlägg
27 september 2006
Trådstartare
#1
Hejsan!

Ska byta ut mina bromsar på bilen. Är väldigt dyrt på verkstad så jag tänkte försöka göra det själv. Behöver man någon momentnyckel så man vet att man spännt precis tillräckligt hårt?

Ska köpa skivor och klossar på blitema. Hela kittet går på ca 1350 kr.


MVH
Johan

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

draminbil.nu
1 382 Inlägg
27 september 2006
#2
dra så det inte lossnar bara smile
(Jag använde iaf inte det häroma veckan och dom bromsarna fuknar! var ju en v40 men ändå haha)


Maizer
27 september 2006
#3
Det är känsla, momentnyckel är ju som att läsa manualen! wink hehe nedå..

Mr
267 Inlägg
27 september 2006
#4
hänger inte skivorna löst och klossarna ska ju inte dras? vad menar du ska dras?

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
27 september 2006
#5
Lunnajs skrev:
hänger inte skivorna löst och klossarna ska ju inte dras? vad menar du ska dras?

hjulen menar jag! ifall ragnar menar nått annat vet jag inte!


12 086 Inlägg
28 september 2006
#6
du behöver ingen momentnyckel för att byta bromsar, dra lite lagom hårt.. lr ganska mkt hårt.
Visst finns de momentvärden från volvo men så viktigt är de inte.

9 108 Inlägg
28 september 2006
#7
Dra tills det smakar blod i munnen wink


10 287 Inlägg
28 september 2006
#8
Inte råda folk till dumheter nu MilleN.

Ja, det skall dras ordentligt, men man måste ha lite känsla. En servicemanual med momentangivelser skadar aldrig om man tänker serva sin bil kontinuerligt själv.

/Göran

MilleN skrev:
Dra tills det smakar blod i munnen wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

506 Inlägg
28 september 2006
Trådstartare
#9
Så jag kan bara ta bort mina gammla sletna bromsskivor och montera nya färscha och fästa fast dem och sedan byta belägg och ut och köra? Är ni säkra på att man får jämna bromsvärden när man gör det själv?

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

2 644 Inlägg
28 september 2006
#10
men bromsskiverna sitter ju löst och på skurvarna till bromsoken är de vell inget specielt moment däcken brukar vi dra me momentnyckel i skolan  men inte alltd hemma har ja aldrig gjort de har aldrig tappat ett hjul eller nått..

Johan Lindgren

Mr
267 Inlägg
28 september 2006
#11
man drar ju hjulen med lite underarmskänsla wink

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Miklen
28 september 2006
#12
Ja momentnyckel e väl aldrig fel..vissa grejer är ju skitviktigt me rätt moment å vissa mindre.. fälgar e ju rätt bra å dra me rätt moment spec. om d e alu fälgar.. bromsar ska ju bara dras så d sitter.. Men har du tillgång till momentsiffror så e d ju bra.. Ja har alltid dratt me momentnyckel.. d funkar bra..

9 108 Inlägg
28 september 2006
#13
använd loctite till bultarna som håller fast oken, blir lite småjobbigt om man stressat lite och glömt så en bult lossnar och oket låser sig (been there, done that wink)


506 Inlägg
28 september 2006
Trådstartare
#14
Fossan sa bara något att det stog i Gör det själv boken att man ska ha momentnyckel till bromsoken. Men det behövs kanske inte då?

Sedan till bromsokej. Sitter det en skruv man vrider på så man skruvar tillbaka kolvarna på oken? Kommer ihåg på gammla bettan 240 där tog man bara kofoten och bröt tillbaka kolvarna. Sen monterade man dit dem och den funkade det.
Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (28 september 2006)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

1 867 Inlägg
28 september 2006
#15
Jag tycker jag kommer ihåg nåt om 47nm+vinkeldragning på de där bultarna till bromsoken när jag gick i skolan.
Bry dig inte om det, dra tills du känner dig nöjd och litar på att skiten inte lossnar.
Angående kolvarna så är det väl bara saab som har kolvar som måste skruvas, det ska bara vara att pressa tillbaka kolvarna i oket.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

506 Inlägg
28 september 2006
Trådstartare
#16
Så när jag tar bort oket så kommer kolvarna klämmas ut och sedan måste jag ta tillbaka dem. Hittade gör det själv boken nu och där stog det något om att man ska skruva tillbaka kolvarna med en tång, så jag antar att man ska göra det..

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

170 Inlägg
28 september 2006
#17
byte skivor o klossar fram på en v40 för ngn vecka sedan och där var det bara att trcyak in kolven igen o sen montera dit nya klossar o se glad ut

ingen momentnykel här inte
spänner så man känner att allt sitter fast

inga svårgheter

V8 Power

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 september 2006
#18
Hej, dra fast det tills det kännslagom... Bak ska kolvarna skruvas in. specialverktyg är att rekommendera, går att vrida runt dem med dorn om man har lite tur... Fram är det bara till att pressa in dem med stora polyn, se bara till så att kolven inte kantrar utan pressa så att kolven går RAKT in...



Sök