Tjenare!
Jo, jag håller på och ska byta motor i min 940 GL med B230FB 130hk.
Och är sugen på att slänga i en B230FK motor ( billig försäkring ) och regbesikta den så den går "lagligt" enligt besiktning.
Vad behöver jag göra för att den skall passera regbes? Svaret jag fick när jag kontaktade bilprovningen var något om 175KW DIN och byta stötdämpare.
Men jag vet själv att det brukar vara prat om bromsar osv, men på min 940 GL 91, så sitter det samma bromsar som på polarens 940 LTT 98. Och det är ju ingen större effektökning från FB till FK, mer vridmoment kan jag tänka mig men FK ligger ju bara på 134hk.
Om man nu skulle behöva byta stötdämpare, så har jag ju redan Bilstein dämpare för kortare fjädrar och sänkningsfjädrar som sitter fast utan glapp, och stumma som bara attan, borde väl räcka?
Sen läste jag något om avgassystem också, men borde väl inte spela någon större roll att jag har Simons 2.5" med dubbla utblås från katten och bakåt?
vore grymt schysst om ni kunde förklara lite vad som behövs göras på just MIN bil och inte generellt sätt, läste nämligen sticky tråden förut men hittade inte riktigt vad jag sökte efter.
Jag har bytt från M46 till M47, läste nånstans att man behövde en annan låda från standard till någon som sitter monterad på någon turbobil iaf, och M47 finns ju på 740 tic o andra har jag för mig ( plus bytte för att overdriven slirade )
Sen har jag bytt till en 1041 axel, utväxling vet jag inte, lappen har lossnat från bakaxeln, läste även där att man var tvungen att ha en kraftigare axeln än orginal, men denna skaffade jag just för slungdiffens skull ( för nöjes
)
Fyll gärna på om det är något jag missat.
Mvh Micke