3522
Sök

B230FB till B230FK, Registreringsbesiktning. Vad behövs göras?

205 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jo, jag håller på och ska byta motor i min 940 GL med B230FB 130hk.

Och är sugen på att slänga i en B230FK motor ( billig försäkring ) och regbesikta den så den går "lagligt" enligt besiktning.

Vad behöver jag göra för att den skall passera regbes? Svaret jag fick när jag kontaktade bilprovningen var något om 175KW DIN och byta stötdämpare.

Men jag vet själv att det brukar vara prat om bromsar osv, men på min 940 GL 91, så sitter det samma bromsar som på polarens 940 LTT 98. Och det är ju ingen större effektökning från FB till FK, mer vridmoment kan jag tänka mig men FK ligger ju bara på 134hk.

Om man nu skulle behöva byta stötdämpare, så har jag ju redan Bilstein dämpare för kortare fjädrar och sänkningsfjädrar som sitter fast utan glapp, och stumma som bara attan, borde väl räcka?

Sen läste jag något om avgassystem också, men borde väl inte spela någon större roll att jag har Simons 2.5" med dubbla utblås från katten och bakåt?

vore grymt schysst om ni kunde förklara lite vad som behövs göras på just MIN bil och inte generellt sätt, läste nämligen sticky tråden förut men hittade inte riktigt vad jag sökte efter.

Jag har bytt från M46 till M47, läste nånstans att man behövde en annan låda från standard till någon som sitter monterad på någon turbobil iaf, och M47 finns ju på 740 tic o andra har jag för mig ( plus bytte för att overdriven slirade )

Sen har jag bytt till en 1041 axel, utväxling vet jag inte, lappen har lossnat från bakaxeln, läste även där att man var tvungen att ha en kraftigare axeln än orginal, men denna skaffade jag just för slungdiffens skull ( för nöjes wink )


Fyll gärna på om det är något jag missat.

Mvh Micke


TBM NINJA
917 Inlägg
10 augusti 2012
#2
undrar samma sak! har en b230fk i min 740, förutom original är där alu ic, 3 tums, 2.5tums tryckrör
antar avgaset måste va litet å seriöst?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 augusti 2012
#3
man ska inte behöva byta något vid den lilla effektökningen

bromsarna är samma förutsatt att man har abs
har man en äldre 740 skiljer det dock

polarn reggade en 945Gl 91:a för ett par år sen uta minsta problem dom kollade bara motorn sen var det klart

då byggde han om från B230Fb till B230Fk och från aut till manuell

Kör fort så hinner inget hända...

TBM NINJA
917 Inlägg
10 augusti 2012
#4
Growe skrev:
man ska inte behöva byta något vid den lilla effektökningen

bromsarna är samma förutsatt att man har abs
har man en äldre 740 skiljer det dock

polarn reggade en 945Gl 91:a för ett par år sen uta minsta problem dom kollade bara motorn sen var det klart

då byggde han om från B230Fb till B230Fk och från aut till manuell

tack för infon, vet du ungefär va prislappen på kalaset var?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 augusti 2012
#5
henke_92 skrev:
Growe skrev:
man ska inte behöva byta något vid den lilla effektökningen

bromsarna är samma förutsatt att man har abs
har man en äldre 740 skiljer det dock

polarn reggade en 945Gl 91:a för ett par år sen uta minsta problem dom kollade bara motorn sen var det klart

då byggde han om från B230Fb till B230Fk och från aut till manuell

tack för infon, vet du ungefär va prislappen på kalaset var?

är väll 1500kr för reggbesiktningen om jag inte minns fel

Kör fort så hinner inget hända...

TBM NINJA
917 Inlägg
10 augusti 2012
#6
Growe skrev:
henke_92 skrev:
Growe skrev:
man ska inte behöva byta något vid den lilla effektökningen

bromsarna är samma förutsatt att man har abs
har man en äldre 740 skiljer det dock

polarn reggade en 945Gl 91:a för ett par år sen uta minsta problem dom kollade bara motorn sen var det klart

då byggde han om från B230Fb till B230Fk och från aut till manuell

tack för infon, vet du ungefär va prislappen på kalaset var?

är väll 1500kr för reggbesiktningen om jag inte minns fel

jag hade för mig att där va "2 stadie" typ regbess 1500 och sen papper 1500.. men tror mer på det du säger smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 augusti 2012
#7
henke_92 skrev:
Growe skrev:
henke_92 skrev:
tack för infon, vet du ungefär va prislappen på kalaset var?

är väll 1500kr för reggbesiktningen om jag inte minns fel

jag hade för mig att där va "2 stadie" typ regbess 1500 och sen papper 1500.. men tror mer på det du säger smile

så länge bilen är 92 eller äldre ska inga papper behövas
annars måste man göra en komponet besikting osv

det kan hända att dom vill att du ska ha med dig reggbeviset från bilen motor kommer ifrån men det är bara att låna ett reggbevis

men polarn beställde tid rullade in och dom godkände bilen direkt
men motorbytet går knappt att se att det är gjort.
För den vana ser man att abs enheten sitter kvar på fel sida men iövrigt så ser den mer välbyggd än en orginal 940turbo en snorunge ägt i 2dagar smile


numera äger min lillebror bilen och så här ser motorutrymmet ut..tyvärr har den aldrig haft luftfilterboxen instalerad inte ens på reggningen men borde sitta där enligt mig

https://www1.garaget.org/archive/111/110720/294776/294776-2792484.jpg
Senast redigerat av Growe (10 augusti 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

TBM NINJA
917 Inlägg
10 augusti 2012
#8
Growe skrev:
henke_92 skrev:
Growe skrev:

är väll 1500kr för reggbesiktningen om jag inte minns fel

jag hade för mig att där va "2 stadie" typ regbess 1500 och sen papper 1500.. men tror mer på det du säger smile

så länge bilen är 92 eller äldre ska inga papper behövas
annars måste man göra en komponet besikting osv

det kan hända att dom vill att du ska ha med dig reggbeviset från bilen motor kommer ifrån men det är bara att låna ett reggbevis

men polarn beställde tid rullade in och dom godkände bilen direkt
men motorbytet går knappt att se att det är gjort.
För den vana ser man att abs enheten sitter kvar på fel sida men iövrigt så ser den mer välbyggd än en orginal 940turbo en snorunge ägt i 2dagar smile


numera äger min lillebror bilen och så här ser motorutrymmet ut..tyvärr har den aldrig haft luftfilterboxen instalerad inte ens på reggningen men borde sitta där enligt mig

http://www1.garaget.org/archive/111/110 … 792484.jpg

så tekniskt sätt så behöver jag inte göra något annat än å regbessa? (ska katta röret bara)
hur va de med abs sa du? min bil är en 89a. motor från 96a
tack på förhand

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 augusti 2012
#9
henke_92 skrev:
Growe skrev:
henke_92 skrev:

jag hade för mig att där va "2 stadie" typ regbess 1500 och sen papper 1500.. men tror mer på det du säger smile

så länge bilen är 92 eller äldre ska inga papper behövas
annars måste man göra en komponet besikting osv

det kan hända att dom vill att du ska ha med dig reggbeviset från bilen motor kommer ifrån men det är bara att låna ett reggbevis

men polarn beställde tid rullade in och dom godkände bilen direkt
men motorbytet går knappt att se att det är gjort.
För den vana ser man att abs enheten sitter kvar på fel sida men iövrigt så ser den mer välbyggd än en orginal 940turbo en snorunge ägt i 2dagar smile


numera äger min lillebror bilen och så här ser motorutrymmet ut..tyvärr har den aldrig haft luftfilterboxen instalerad inte ens på reggningen men borde sitta där enligt mig

http://www1.garaget.org/archive/111/110 … 792484.jpg

så tekniskt sätt så behöver jag inte göra något annat än å regbessa? (ska katta röret bara)
hur va de med abs sa du? min bil är en 89a. motor från 96a
tack på förhand

har man abs sitter dom största bromsarna orginal
men inget du behöver bry dig om det är så liten effekt höjning
när man ska ha 225hk och 300nm måste man ha turbons dämpare+fjädrar och bromsar

men nu höjer man inte så mycket då man går från 116/131hk till 135hk som ltt har

Kör fort så hinner inget hända...

TBM NINJA
917 Inlägg
10 augusti 2012
#10
Growe skrev:
henke_92 skrev:
Growe skrev:

så länge bilen är 92 eller äldre ska inga papper behövas
annars måste man göra en komponet besikting osv

det kan hända att dom vill att du ska ha med dig reggbeviset från bilen motor kommer ifrån men det är bara att låna ett reggbevis

men polarn beställde tid rullade in och dom godkände bilen direkt
men motorbytet går knappt att se att det är gjort.
För den vana ser man att abs enheten sitter kvar på fel sida men iövrigt så ser den mer välbyggd än en orginal 940turbo en snorunge ägt i 2dagar smile


numera äger min lillebror bilen och så här ser motorutrymmet ut..tyvärr har den aldrig haft luftfilterboxen instalerad inte ens på reggningen men borde sitta där enligt mig

http://www1.garaget.org/archive/111/110 … 792484.jpg

så tekniskt sätt så behöver jag inte göra något annat än å regbessa? (ska katta röret bara)
hur va de med abs sa du? min bil är en 89a. motor från 96a
tack på förhand

har man abs sitter dom största bromsarna orginal
men inget du behöver bry dig om det är så liten effekt höjning
när man ska ha 225hk och 300nm måste man ha turbons dämpare+fjädrar och bromsar

men nu höjer man inte så mycket då man går från 116/131hk till 135hk som ltt har

jaha okey! då förstår jag! haha fan då får jag nog ställa ner laddet rätt så mö då jag piskar morsans t4'a på 200häst tongue

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 augusti 2012
#11
henke_92 skrev:
Growe skrev:
henke_92 skrev:

så tekniskt sätt så behöver jag inte göra något annat än å regbessa? (ska katta röret bara)
hur va de med abs sa du? min bil är en 89a. motor från 96a
tack på förhand

har man abs sitter dom största bromsarna orginal
men inget du behöver bry dig om det är så liten effekt höjning
när man ska ha 225hk och 300nm måste man ha turbons dämpare+fjädrar och bromsar

men nu höjer man inte så mycket då man går från 116/131hk till 135hk som ltt har

jaha okey! då förstår jag! haha fan då får jag nog ställa ner laddet rätt så mö då jag piskar morsans t4'a på 200häst tongue

motorn måste vara orginal annars blir det jobbigt.
ingen större turbo inga andra spridare osv utan orginal och det ska sitta bra monterat och se seriöst ut annars underkänner dom bilen direkt
och allt ska vara från en B230Fk med andra ord orginal kat orginal lmm osv osv
dom mesta är ganska duktiga på volvo så dom vet hur dom ser ut orginal och dom vet hur dom går orginal

Kör fort så hinner inget hända...

205 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#12
Tackar för infon!

Fick svar även från bilprovningen idag och dom sa bara att ja får öka ända upp till 242hk, och allt man behövde göra var att byta till ett par speciella volvo dämpare. Men jag har ju Bilstein sportdämpare på för kortare fjädrar, borde väl inte påverka något tycker jag...

Tror ni det spelar nån roll om det sitter 531 eller 530 på? Har nämligen 531 + vx3 i min och tänkte om jag skulle flytta över det samtidigt.


1 758 Inlägg
10 augusti 2012
#13
Motorn med kringutrustning skall vara original. Annan topp är alltså inte ok.

205 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#14
schnauz skrev:
Motorn med kringutrustning skall vara original. Annan topp är alltså inte ok.

Nä men tänkte om dom inte klankade ner på det. Men ska förmodligen köpa komplett FK motor och slänga dit, brukar finnas ganska billiga på blocket i hyffsat skick.

Sen regbes, hitta nån rolig trimkam att slänga i 531an och montera


1 758 Inlägg
10 augusti 2012
#15
Regbes brukar de vara extra petiga. Har själv fått nerslag på att jag hade felaktig katalysator.
Var en 940 som jag hade en ny S80-katalysator på. Visste att det var fel, men tänkte att de inte skulle se skillnad/bry sig. Hade inte kvar originalkatten, så jag valde att chansa. Avgasvärdena var perfekta, men fick ombesikta ändå.
Rätt gjort enligt regelboken, men kan ju tyckas lite petigt!

205 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#16
Nej va tråkigt.. Tycker ju liksom, katt som katt... Ja tänkte köra igenom med FB katten och säga att den e från en turbo tongue
Sen vet jag inte om dom klagar över att jag har 2.5" simons avgas. Kanske måste ha org turbo avgas?



Sök