3979
Sök

Felkod 123 på volvo 940 turbo

37 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#1

Tråd från 2012 /mod.


Hej

jag har en 940 1991 som jag har bytt motor i , suttit en b230fbmotor innan och nu har jag monterat en b230ft från

en 98. har bytt båda styrboxarna och kör på saab turbo spridare 349cc 12.2ohm. bilen gnäller på felkod 123 som

visar sig vara " Motortemperaturgivare Ledningar, motortemperaturgivare" . bilen går väldigt fett och har nästan

ingen tomgång alls.

behöver alla tips jag kan få ?

MVh Pontus


53 Inlägg
9 augusti 2012
#2
Hade samma problem på min 940 ltt. Du har troligtvis fel på tempgivaren eller ledningarna mellan styrbox och tempgivare. Här finns info om hur du kan felsöka tempgivare och ledningar:

http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/E … CTFailures

Det finns två tempgivare på motorn, den främre är bara till tempmätaren och den bakre är till motorstyrningen, den ska du undersöka. Dom sitter under insuget. Det ska t ex vara 2300 ohm vid 20 grader och 300 ohm vid 80 grader(ungefär). Om det verkar stämma så kan du även mäta spänningen mellan ingång 5 o 13 på styrboxen(för lh 2.4 system). Det ska vara runt 2 volt vid 20 grader. Bara att skruva bort locket till styrboxens kontakt och mäta med tändningen på. Om tempgivare och ledningar ger för högt motstånd tror boxen att bilen är jättekall och går fett. Man vet ju aldrig,det kan ju kanske även vara dina nya spridare som gör att den går fett. På min bil var det ledningarna som var skadade så jag fick dra två helt nya kablar från tempgivare till ingång 13 o 5 på styrboxen.


Mvh Peter

37 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#3
okej , menar du den som siter närmast torpedväggen eller den som sitter längst ut mot fronten på bilen. Tack.. behöver verkligen få iordning pådetta nu.   MVH Pontus


53 Inlägg
9 augusti 2012
#4
Den som sitter längst bak närmast torpedväggen, den är till motorstyrningen

37 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#5
okej tack så hemskt mycket ,det är den enda givaren som jag ej bytt från den orginaltopp som satt på när jag köpte motorn. har monterat en 531 vx3-kam, kan det vara så enkelt att den givaren som satt orginal på min motor som satt i bilen från början kan ge fel signaler till styrboxen ?. kanske bara räcker och byta till den som ska sitta där orginal på turbomotorn ? smile


53 Inlägg
11 augusti 2012
#6
Tror faktiskt att det är samma tempgivare på alla 740/940, kanske 240 också. Så du ska nog bara mäta på den om den har ungefär rätt motstånd och efter det även kolla spänningen mellan 5 o 13 på styrboxen på passagerarsidan

Mvh Peter

37 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#7
Det var kabelbrott precis som du sa ! , stort tack ! . Mvh Pontus


37 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#8
Har inte fått iordning bilen helt än. Får felkod på tempgivaren på tändningssidan, fattar inte vad det kan vara ledningarna är ju som sagt helt OK, har ej testat med annan givare. Han vandrar mellan 800-1100varv vid kallstart, när den är varm kan han vandra upp till 1500varv tomgångkörning.. stampar jag på så sticken han iväg rent och bra men ligger jag och kör lugnt under 2000varv. så hoppar han fram precis som om han tänder fel, får skyhöga avgasvärden på tomgång ?. Behöver hjälp!!!! har bytt tomgångsmotor med det hjälpte ej...

MVH Pontus


123 Inlägg
19 november 2012
#9
Har samma problem på min 940 tic, massa skumme felkoder, bl.a. På tempgivarn så den inte vill starta i bland. Får följa kabeln och kolla hur de ser ut.


37 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#10
hittade ett avbrott på signalkabel till tändningsboxen men tomgångsmotorn får inte rätt signal när bilen är igång?
den ska vara mellan 7.5v-9.5v men den sjunker aldrig , har kollat så att ledningar är hela till bränsleboxen.. jag vet också att bränsleboxen är hel. blir inte klok !!


37 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#11
har inte en enda felkod på varken tändning eller bränslesystem ....


2 Inlägg
15 mars 2016
#12
Hej! Har googlat en hel del då min 740-90 med lh 2.4 är svårstartad när den är kall.
Har kommit fram till att tempgivaren är hel så ja gissar på att ja också har kabelbrott någonstans men så läste ja här att man skulle mäta kontakt 13 och 5 på styrboxen. Är de nån som kan skicka bild på vart man ska mäta för ja förtsår inte riktigt vart boxen sitter och vilka stift man ska mäta på hmm

Skulle vara väldigt tacksam för svar med tanke på att de va 4 år sen tråden va aktiv..

Mvh jesper

22 Inlägg
7 juni 2021
#13
peterax skrev:
Hade samma problem på min 940 ltt. Du har troligtvis fel på tempgivaren eller ledningarna mellan styrbox och tempgivare. Här finns info om hur du kan felsöka tempgivare och ledningar:

http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/E … CTFailures

Det finns två tempgivare på motorn, den främre är bara till tempmätaren och den bakre är till motorstyrningen, den ska du undersöka. Dom sitter under insuget. Det ska t ex vara 2300 ohm vid 20 grader och 300 ohm vid 80 grader(ungefär). Om det verkar stämma så kan du även mäta spänningen mellan ingång 5 o 13 på styrboxen(för lh 2.4 system). Det ska vara runt 2 volt vid 20 grader. Bara att skruva bort locket till styrboxens kontakt och mäta med tändningen på. Om tempgivare och ledningar ger för högt motstånd tror boxen att bilen är jättekall och går fett. Man vet ju aldrig,det kan ju kanske även vara dina nya spridare som gör att den går fett. På min bil var det ledningarna som var skadade så jag fick dra två helt nya kablar från tempgivare till ingång 13 o 5 på styrboxen.


Mvh Peter

Hej, jag har samma problem på min 945-96 b230fk. Mellan stift 13 och 5- 4,8v och resistansen mellan stift 5 och 13 är 15000 ohm, ska väl vara 2700? Vad kan ha gått fel?


Sök