Uppfräschning och en del trucker styling en drömbil som helt enkelt ska fixas så som ja vill ha den;) kommer vara ett rullande projekt. Version 2,0 påbörjat på sidan 23
Nästa helg är det tänkt att turbo/spridar bytet ska ha sin början. Har du något att tillföra om att lossa turbo och spridare? Något tips kanske?
Det är tråååååååååångt att få loss nån av muttrarna som håller turbon mot grenröret. Jag fick loss dom genom att använda två ringnycklar som turligt nog hade tänderna vridna lite olika i ringen eller hur man ska säga. Fick först vrida det lilla som gick med den ena o sen byta till den andra o dra så långt som gick med den, o så hålla på o skruva växelvis så. I övrigt var det väl inga konstigheter direkt.
Spridarna går att ta med en vanlig 3/4 hylsa, minns inte storleken nu men jag fick sätta den i svarven o ta bort lite material längst ner på utsidan av hylsan. Långhylsa underlättar då spridaren är lite för lång för en vanlig (med 3/4 hylsa är hålet till spärrskaftet så stort att toppen på spridaren går in där så därför går det, det funkar alltså inte med en vanlig 1/2 hylsa om det inte är en långhylsa). Minns inte vad som tog emot på utsidan, kan ha varit själva toppen men det var iaf omöjligt utan att modifiera hylsan. Var försiktig så du inte bryter av dom små anslutningarna till läck-ledningarna, egentligen ska man ha en specialhylsa till spridarna just pga dessa.
Nästa helg är det tänkt att turbo/spridar bytet ska ha sin början. Har du något att tillföra om att lossa turbo och spridare? Något tips kanske?
Det är tråååååååååångt att få loss nån av muttrarna som håller turbon mot grenröret. Jag fick loss dom genom att använda två ringnycklar som turligt nog hade tänderna vridna lite olika i ringen eller hur man ska säga. Fick först vrida det lilla som gick med den ena o sen byta till den andra o dra så långt som gick med den, o så hålla på o skruva växelvis så. I övrigt var det väl inga konstigheter direkt.
Spridarna går att ta med en vanlig 3/4 hylsa, minns inte storleken nu men jag fick sätta den i svarven o ta bort lite material längst ner på utsidan av hylsan. Långhylsa underlättar då spridaren är lite för lång för en vanlig (med 3/4 hylsa är hålet till spärrskaftet så stort att toppen på spridaren går in där så därför går det, det funkar alltså inte med en vanlig 1/2 hylsa om det inte är en långhylsa). Minns inte vad som tog emot på utsidan, kan ha varit själva toppen men det var iaf omöjligt utan att modifiera hylsan. Var försiktig så du inte bryter av dom små anslutningarna till läck-ledningarna, egentligen ska man ha en specialhylsa till spridarna just pga dessa.
Tack för dom tipsen Finns ett fint kitt på biltema med spridar hylsor tror ja testar ett sånt faktiskt.
Så det som förhoppningsvis ska göras nästa helg är följande:
1 Montera/borra/gänga in en avgastemp givare i grenröret 2 Byta spridare 3 Byta turbon 4 Bygga om insuget för den nya turbon 5 Montera tillbaka allt och sen lämna iväg bilen till en kompis som ska bygga downpipe. 6 Eventuellt plocka bort vacuum pumpen och sätta på en kortare rem
Va tror ni om detta? Det känns som att det är tur att de är långhelg :S
Stay tuned
MVH Kristoffer Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Gjorde nu ikväll en liten före turbobytet film mest för att få höra lite ljudskillnader Jag tycker nog det är rätt fint ljud i henne redan [video]http://www.garaget.org/video/144215[/video]
MVH Kristoffer Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Lite svart, hade själv problem med detta men fick hålla på att trixa lite med att vinkla leden i sockeln för att bli kvitt eländet!!
Såg väldigt bra med oljefilterna..
//Micke
HAHA vafan Micke såg du det! Ja vet allt om det har bara inte orkat vela med elen på ett tag men ska ta tag i det igen efter turbobytet tack för tipset och påpekandet endå Tack ja är ganska nöjd själv faktiskt har dock fått ett litet svaj på oljetrycket som ja inte tänkt på förut Jag har för mig att det har vart helt still förut men nu rör det sig lite upp och ner när man kör vs står still.
Så ni som kör dessa motorer kanske kan kolla om eran beter sig lika?
MVH Kristoffer Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Mitt oljetryck ligger på ungefär 1/4 på tomgång och uppåt 3/4 med lite varv. (varmkörd naturligtvis)
Jag gillar med originalljudet på dom där när man rensat bort kat och ljuddämpare, men enligt klippen på youtube så vill jag mer än gärna få till det där ljudet som blir med hx40:n när man släpper gasen. Går inte att få med originalturbon...
Gjorde nu ikväll en liten före turbobytet film mest för att få höra lite ljudskillnader Jag tycker nog det är rätt fint ljud i henne redan
Mysigt ljud, önskar att min Hilux kunde låta lika
Tackar ja det är bara att börja bygga om hiluxen;-)
henke_99 skrev:
Mitt oljetryck ligger på ungefär 1/4 på tomgång och uppåt 3/4 med lite varv. (varmkörd naturligtvis)
Jag gillar med originalljudet på dom där när man rensat bort kat och ljuddämpare, men enligt klippen på youtube så vill jag mer än gärna få till det där ljudet som blir med hx40:n när man släpper gasen. Går inte att få med originalturbon...
Okej då är det nog inget fel på mitt oljetryck:-) Ja jag håller helt med det är ju därför det står en HX40 i min lägenhet och väntar;-) Man kan faktiskt höra ett litet wosch ljud när man varvar ordentligt och lägger i nästa växel på min men förhoppningsvis så får den samma ljud som bilarna på Youtube efter helgenB-)
MVH Kristoffer Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Ja du kommer ju få större glädje av ljudet eftersom du med den manuella lådan får det varje växling.
Se till bara att dokumentera noga vad som behöver modifieras, hur och vad för delar som behövs för turbobytet. In i minsta detalj typ
Ja får komma förbi dig nån gång och växla lite så du också får njuta haha;-) Ja jag ska ta med kameran och fota och dokumentera och göra en lista sen:-)
MVH Kristoffer Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Märkte du nån skillnad på bilen när du bytt matarpumpen?
Nja Jag vet inte riktigt möjligen att den går lugnare på tomgång det är väl ingen aha upplevelse precis. Och sen hoppas ja ju att huvudpumpen klarar sig lite längre då den mår bättre av högre tryck tydligen Vad tänkte du på?
Hilly skrev:
Jättekul att få följa din blogg. Kör på.
Tack Hilly roligt att höra!
Är det någon som är super sugen på en uppdate?? I såfall får ni vänta för den kommer inte för än i morgon men ja kan bjussa på en liten bild
To be continued...
MVH Kristoffer Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment