3428
Sök

A

73 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#1
Aa
Senast redigerat av dounga (31 oktober 2018)

1 365 Inlägg
10 augusti 2012
#2
En oljekylare är precis samma sak som en luftoljekylare. Alla jag känner till är luftkylda. Trendab säljer sådana b.la.

Farthållare kan man absolut installera, troligtvis kostar det 2-3000 på verkstad

AC blir svindyrt såtillvida att det inte existerar till just din modell. Då är det skroten som gäller.

larm, cargard är väl fortfarande bra men ganska dyrt. passa dig för alla kinagrejer

dounga skrev:
Har nyligen skaffat mig en Honda Accord -92 och har lite funderingar kring denna. Hittade ingen bra kategori att placera tråden i så mod. får gärna flytta om den passar bättre i annan kategori.

Funderar först på vad en luftoljekylare är vilket var önskvärt vid körning med släp och dyl (automatväxlad). Var kan man hitta en sån? Mekonomen?

AC och farthållare (cruise control) saknades i bilen. Fanns ett plomberat uttag för cruise control-knapp så kanske går att installera sådant i bilen. Någon som vet vad det kan kosta att installera och om det är värt att satsa på? Samma sak med AC om det är typ pissdyrt eller om det är vettigare att typ ställa en enorm fläkt i baksätet. wink

Även larm kanske kan vara något. Någon som har några rekommendationer eller vet något märke jag ska akta mig för? Vad kan installation kosta? Eller det kanske går att göra det på egen hand?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2012
#3
Jag ställer mig tveksam till nyttan av ett larm idag, delvis på grund av din bil. Jag menar absolut inget illa, men en Accord är troligtvis för ny för att tilltala de som bara söker ett fritt transportmedel hem som de sedan dumpar. Den kategorin söker sig oftast mot exempelvis gamla Ford Escort/Sierra eller gamla SAAB 900: Bilar som är kända för att kunna stjälas med en glasspinne.

Samtidigt så är det inget enormt värde i bilen, ofta är det stora och nya bilar gärna stadsjeepar och sportiga bilar som stjäls eftersom de är eftertraktade hos en viss ljusskygg grupp människor i öst.

Sedan lär sig buset hur larm, både original och kompletta eftermarknadslösningar, fungerar och vet precis hur man tar sig förbi dem detsamma gäller till exempel huslarm. Vill de endast komma åt något i din bil, vi säger att du glömmer telefonen i din bil, slår dom sönder rutan och springer i väg utan att bry sig om att bilen börjar tjuta.

Som ett exempel fick mina morföräldrar ställa sin gamla Nissan ute ett tag för några år sedan eftersom garaget som hörde till lägenheterna helt enkelt inte var färdigställt. Dom fick lov att ställa sin bil på allmänningen mellan de två längorna av lägenheter och bredvid hade även en BMW fått lov att stå.

Mitt i natten bryter dock någon sig in i dessa bilar genom att krossa sidorutorna med hjälp av en stor sten, bägge bilarna hade larm som aktiverades. Men trots att bilarna stod fullt synliga från fönstren till 112 lägenheter hade ingen uppmärksammat när två larm gapar sent på kvällen en helg när det knackades dörr dagen efter, inte heller mina morföräldrar eller ägarna till BMWn för den delen. Jag tror helt enkelt det är få som bryr sig när ett larm går av.

Frågan är om ett larm är värt priset helt enkelt, då tror jag det är bättre om du gör en egen unik lösning om du har lite kunskap om elektronik. Dra någon vital del av bilen, t.ex tändningen eller bränslepumpen, via en strömbrytare du döljer någonstans i bilen och slå av den när du lämnar bilen. Då kommer buset inte komma i väg med bilen om de inte lyckas hitta knappen.

En annan idé är att själv installera rörelsesensorer i bilen kopplade till en kraftig sirén, såpass högljudd att man helt enkelt inte står ut med ljudet. En användare på garaget påstår sig ha kopplat elpistoler till handtagen på sin bil så att den som rycker i handtagen snabbt ligger tillfälligt förlamad på marken ett bra tag framöver, den lösningen är dock garanterat inte laglig någonstans men likväl... uppfinningsrik!

När det gäller farthållare och oljekylare tror jag det är smidigast att köpa dessa från skroten från en annan Accord och montera själv istället för att försöka få dit någon universallösning. Farthållaren bör du få dit själv om du är lite händig men oljekylaren kanske det är bättre en verkstad monterar om du inte är van vid att arbeta med bilar?

Angående AC tror jag det är bättre att du hissar ner rutorna tyvärr, det är mycket delar som skall in och mycket som skall ändras. Dessutom ger gamla AC-anläggningar ofta upp med åren och chansen att du hittar en komplett AC som fungerar till din bil är liten, att renovera ett sådant system kostar och är likt monteringen inget vem som helst gör hemma utan det får nog anses vara en hög svårighetsgrad på det jobbet.

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2012
#4
dounga skrev:
Tackar för era svar. Tror jag blev något klokare i alla fall. Angående larm, finns det inte sånna där attrapper som man kan ha i fönstret? Antar att det inte skrämmer bort de som verkligen envisas med att slå sönder bilrutor men kanske kan vara något för syns skull.

Var det förresten inte Mr Bean som tog med sig ratten när han gick ur bilen? Känns dock lite för avancerat att försöka sig på att koppla in någon del till en viss knapp. Gillar inte tanken på att bilen lägger av om jag råkat koppla åt helskotta. Men jag kan ju alltid ta med något vitalt typ tändstift eller dyl när jag går iväg. wink

Kikat på lite delar på bildelsbasen och hittat bl.a. farthållare, men är det så lätt att montera en sån? Har förvisso grannar som är något mer rutinerade än jag så borde inte vara några problem.

Åter igen, tack för svar.

En attrapp fungerar förstås i avskräckande syfte, problemet är att tjuvar har koll på vad som är exempelvis Biltema´s attrapp du kan köpa färdig och förstår då att bilen har inte larm. Du skulle dock kunna vara fräck och vända dig till en firma som säljer larm samt påstå att du sedan tidigare har en av deras produkter, men att klistermärkena som följde med blivit bleka och fula så att du skulle vilja ha ett par nya. Då ser det åtminstone ut som att du har ett "äkta" larm monterat.

Att ta med sig en del av bilen fungerar naturligtvis, tändstiften är inte särskilt praktiskt att skruva ur i tid och otid men du skulle exempelvis kunna ta med dig säkringen till bränslepumpen. Eventuellt till och med ersätta den riktiga hela säkringen med en du har förstört? Då startar inte bilen av den anledningen även om de lyckas tjuvkoppla den, och chansen att tjuven ställer sig och felsöker bilen samt kommer på vad du gjort är liten.

Att koppla in en farthållare borde inte vara svårt, enklast är förmodligen att du hittar ett schema som visar vilka delar systemet består av och vart de skall kopplas in. Sedan kopplar du in systemet om din bil är förberedd för det, alternativt lite svårare byter ut nödvändiga delar på din bil mot motsvarande från en bil med farthållare.

Jag vet inte hur Accord är uppbyggd utan gissar enbart, men som ett exempel behöver en farthållare veta när du trycker på bromsen så att farthållaren kopplas ur vid inbromsning. Jag kan tänka mig att man tar den signalen från bromsljuskontakten, och antingen har din bils kontakt ett uttag för farthållare redan idag eller så behöver du byta ut hela kontakten mot en förberedd för farthållare och sedan koppla in allt.

Självklart kan man fuska och bygga om kontakten själv och koppla på sig, men dylika genvägar ökar oftast risken för problem i framtiden jämfört med färdiga och anpassade lösningar.

Mitt förslag är att du hör med bekanta i din omgivning som är kunniga och ser vad de tror om det du vill göra och om de i så fall vill titta på problemet och komma med några egna förslag? smile
Senast redigerat av Rquired (11 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 augusti 2012
#5
Det där med larm är nog bara att glömma då det är precis som Rquired skriver ingen som bryr sig om dem ändå, bättre att se till att bilen är städad och köpa ett godkänt rattlås. (krycka)

Det finns eftermarknadssatser av farthållare, du hittar olika på ebay etc. De är simpla att montera och inte fasligt dyra. Räkna med 1500 kanske.

Att eftermontera AC, ja allt går men det blir nog vansinnigt dyrt om du inte kan göra precis allt jobb själv. Ofta skiljer sig komponenter mellan AC/icke-ACbilar, så din bil kanske har helt annan teknisk utrustning som kylare, generator och andra komponenter? Ett tips om du är sugen på AC är att titta på Rover 620si då det är mer eller mindre exakt samma bil som din fast med betydligt mer utrustning. Kanske kan du hitta AC-komponenter från en 620 som går att överföra med modifikationer på din bil?

Jag måste erkänna att jag tycker du köpt fel bil. Din Accord saknar mycket av den utrustning du vill ha, larm, AC, farthållare etc så egentligen borde du satsat på att köpa en annan bil. Samtidigt förstår jag viljan att modifiera och fixa med en bil man verkligen tycker om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 augusti 2012
#6
dounga skrev:
Toppen. Tack för svar. Var får man tag på en vettig krycka? Något bra ställe eller märke att rekommendera?

Kolla med ditt försäkringsbolag. De brukar ha förslag på sina hemsidor, eller så går du in på vilken biltillbehörsbutik som helst och ber att få en rejäl krycka. De har ofta kraftiga saker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 september 2012
#7
Fyll en vattenkanna och låtsas att det regnar är mitt tips, så kan du förhoppningsvis hitta vart vattnet tar sig in i bilen någonstans. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 september 2012
#8
Tätningen till bakljusen är en klassiker. Testa med lite nytt apsnor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 september 2012
#9
Ingen fara, bara att hälla på. Om du tänker efter så har du säkert sett bilar åka runt med tydligt skvalpande vatten i baklamporna. En metod är att täta med blixtlim men jag tror inte det håller så länge, hellre nytt klet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 september 2012
#10
Du får övernatta i skuffen under nästa tuffa regnväder, eller ännu bättre, hyr in en kompis som gör det.

Kolla karosskarvarna i lucköppningen. De kan också läcka. (om det finns skarvar)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 september 2012
#11
Takluckan är också en klassiker i "läcka in-syndrom", men just in till skuffen så är baklamporna väldigt vanligt. På alla mina Roverbilar har det läckt in där och det är Honda som står för de delarna. Svampgummit tröttnar helt enkelt. Det ser rent ut men det läcker in. Rent vatten som rinner över en ren, lackad yta lämnar inga spår. Vatten kan förövrigt ta mycket märkliga vägar...

Jag skulle plocka loss lamporna och kladda på lite tätning för att vara helt säker. Kostar 20kr och tar 20 minuter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Stormcatcher
9 september 2012
#12
Det verkar som att du gillar din bil med allt du skall skaffa till den.. smile Och det är sannerligen inget fel i det... angående Honda Accord så språkade jag med en äldre herre för ett tag sedan.. det visade sig att han alltid haft Honda och han talade sig framförallt varm för Accorden från tidigt 90-tal. Har för mig han hade en 92:a också.. Den bara gick och gick sa han... behövde inte byta särskilt mycket och den hade rullat ganska mycket och använts flitigt.. Så tydligen är Accord hållbara.

Angående att montera en attrapp för billarm i framrutan.. Biltema säljer sådana, men skillnaden är att "blinket" sker snabbare på en attrapp än ett riktigt så därav kan man urskilja om det är fejk eller inte... men det är klart.. det tänker väl inte "Arne, 55" på när denna smyger fram till din Accord om natten för att eventuellt bedriva sattyg på kärran...

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 september 2012
#13
dounga skrev:
Som du säger, skumgummit ser väldigt opåverkat ut från min vy när jag plockar loss serviceluckan i skuffen, men jag kanske ska ta mig en titt. Har du några övriga råd att tänka på när man plockar loss den? Tänkte framförallt på elkablar och sådant som ska loss. Ska jag packetera in den i en gummihandske medan jag håller på? Vet inte hur strömförande bilen är när den är avstängd. yikes

Armaturerna tar du loss inifrån, de sitter med två clips, ett på varje sida för tummen och långfingret så att säga. Loss med det så kommer allt ut, armatur, glödlampor och kablar. Det tar 3 sekunder när du hittar handgreppet. Sedan skruvar du loss yttre glaset inifrån skuffen. Ingenting blir strömförande utan det är bara o köra. Inget kan gå sönder heller.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 september 2012
#14
Bakljusen brukar sitta inifrån med bajonettkoppling, skulle förvåna mig om de inte gör det.

Läckor är otroligt svåra att upptäcka. Vatten rinner åt alla håll utom neråt kan man tycka ibland. Kapillärkraft osv. Enda rådet är det som folk varit inne på, spola bilen - leta och förebygg genom att täta där du misstänker läcka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 september 2012
#15
Nu har du kommit en bit på väg. Som sagt, läckor är väldigt svåra att hitta. Ofta ger man till slut upp och borrar ett dräneringshål.
Ta gärna någon bild på bakljuset. Jag har inte grävt i en accord av din årsmodell, men på min gamla 620, som är samma konstruktion om än med andra delar, så var det vanliga "clips."

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 september 2012
#16
Jadu, bara plocka isär och sätta nytt kitt, eller leva med det. Lite surt är det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 september 2012
#17
Kan omöjligt avgöra det. Fortfarande så är den vanligaste orsaken läckande bakljus skulle jag tro. Sedan är ju frågan om den konstruktionen kan läcka in, möjligtvis via bultarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Kokar ris
923 Inlägg
12 september 2012
#18

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 september 2012
#19
Ratchet är spärrskaft men kan vara ringnyckel, fast nyckel eller till och med skiftnyckel. Något som du får av muttrarna med.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 september 2012
#20
Garanterat hela paketet, men jag har ju haft fel förr om än inte så ofta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök