3486
Sök

Volvo 16v går inte riktigt...

31 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tja!!

Jag va och köpte en Volvo 940 16v som inte gick riktigt. Först så startade vi den och den gick piss och började ryka från motorn, röken var olja som droppade på avgasröret. Sen när man gasade så dog den, tomgången var hyffsad typ 900 eller nått, ganska hög har jag för mig men när man gasade så dog den... Efter det provade vi koppla ur luftmassemätarn och då gick det att gasa men den gick fortfarande piss då öppnade vi luftmassemätarn och vad hittar man då? en trasa?hmm aja tänkte man och tog ut den och då är det olja i luftburken och "luft slangen" så då checkade man oljan och den luktade bensin...

Har gjort ett komp-test nu och andra och fjärde framifrån hade 0 komp! dom andra två gick bra, dom hade 12.

Jag antar att det kan va nån packning som är slut, nåt skit med luftmassemätarn. Har ni några förslag vad fan man kan göra?
Senast redigerat av mrkung (11 augusti 2012)

95 Inlägg
11 augusti 2012
#2
bara börja riva topp smile


31 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#3
tänkte göra det men jag ska resa utomlands imorn och jag vill inte påbörja det redan nu, ska väll göra det när jag komme hem:)
Senast redigerat av mrkung (11 augusti 2012)

31 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
#4
Om jag nu river toppen vad tycker ni att jag ska titta efter?smile byta packning vore väll smart men vad mer?smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
18 augusti 2012
#5
mrkung skrev:
Om jag nu river toppen vad tycker ni att jag ska titta efter?smile byta packning vore väll smart men vad mer?smile

Kolla upp toppen så att styrningar, tätningar och ventiler är okay! Kanske plana toppen oxå!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 213 Inlägg
18 augusti 2012
#6
Vettemannen skrev:
mrkung skrev:
Om jag nu river toppen vad tycker ni att jag ska titta efter?smile byta packning vore väll smart men vad mer?smile

Kolla upp toppen så att styrningar, tätningar och ventiler är okay! Kanske plana toppen oxå!

/Benny

Man skall plana toppen på bilar med aluminium/lättmettall toppar, en förutsättning för att få det tätt när monterar toppen!

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

95 Inlägg
18 augusti 2012
#7
onödigt att plana toppen kostar mindre att köpa en ny , dom  går ju sällan sönder men om du e  osäker kan du ju lika gärna köpa en ny topp för en tusing , men oftast räcker det med packningsbyte om den nu är trasig när du tagit av toppen


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 augusti 2012
#8
bluemayth skrev:
onödigt att plana toppen kostar mindre att köpa en ny , dom  går ju sällan sönder men om du e  osäker kan du ju lika gärna köpa en ny topp för en tusing , men oftast räcker det med packningsbyte om den nu är trasig när du tagit av toppen

du får gärna berätta var man hittar en NY topp för 1000kr smile

köper man en beg topp behöver den också planas om det inte är gjort då en alu topp alltid slår sig lite gran när man demonterar.

att plana kostar 200-500kr om man hittar någon som gör de svart. Annars så byt ventiltätningar och kolla styrningarna. Kolla också om den är tät med hjälp av en vakuumsug, om den inte är tät behöver du kanske slipa ventiler och fräsa säten

kan även va kassa kolvringar som är felet
testa även att byta lmm sen då den också kan va kass
Senast redigerat av CHEEVA (18 augusti 2012)


31 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#9
okej jag ska riva toppen till veckan också får man se hur de ser ut:)
tänkte med luftmassemätaren, en kompis har en 940 turbo, kan jag låna den och koppla in den eller är det olika?smile
Senast redigerat av mrkung (19 augusti 2012)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
19 augusti 2012
#10
mrkung skrev:
okej jag ska riva toppen till veckan också får man se hur de ser ut:)
tänkte med luftmassemätaren, en kompis har en 940 turbo, kan jag låna den och koppla in den eller är det olika?smile

Det kan inte vara LLM:en som är fel när du inte har komp på 2 cylindrar. Det är nog toppen eller kolvringarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

31 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#11
jojo men det är nog flera fel för att han hade ne trasa i den? hmm och sen kunde man inte gasa för den dog direkt men när man kopplade ur den så gick det att gasa... sen var det olja i burken och i lufftmassemätarn. Vad kan det då annars vara?smile

95 Inlägg
19 augusti 2012
#12
CHEEVA skrev:
bluemayth skrev:
onödigt att plana toppen kostar mindre att köpa en ny , dom  går ju sällan sönder men om du e  osäker kan du ju lika gärna köpa en ny topp för en tusing , men oftast räcker det med packningsbyte om den nu är trasig när du tagit av toppen

du får gärna berätta var man hittar en NY topp för 1000kr smile

köper man en beg topp behöver den också planas om det inte är gjort då en alu topp alltid slår sig lite gran när man demonterar.

att plana kostar 200-500kr om man hittar någon som gör de svart. Annars så byt ventiltätningar och kolla styrningarna. Kolla också om den är tät med hjälp av en vakuumsug, om den inte är tät behöver du kanske slipa ventiler och fräsa säten

kan även va kassa kolvringar som är felet
testa även att byta lmm sen då den också kan va kass

inte en ny topp då men det går hitta en extremt mycket fräschare om man nu ska märka ord . ja hitta själv en topp på skroten för 500 spänn . motorn va från en 940 som kriminalvården hade haft , va näst intill nyskick . ja menar vad man själv skulle gjort om man inte är så speciellt kunnig på att slipa och fräsa hit och dit och inte har tillgång till sådanna verktyg smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
19 augusti 2012
#13
bluemayth skrev:
CHEEVA skrev:
bluemayth skrev:
onödigt att plana toppen kostar mindre att köpa en ny , dom  går ju sällan sönder men om du e  osäker kan du ju lika gärna köpa en ny topp för en tusing , men oftast räcker det med packningsbyte om den nu är trasig när du tagit av toppen

du får gärna berätta var man hittar en NY topp för 1000kr smile

köper man en beg topp behöver den också planas om det inte är gjort då en alu topp alltid slår sig lite gran när man demonterar.

att plana kostar 200-500kr om man hittar någon som gör de svart. Annars så byt ventiltätningar och kolla styrningarna. Kolla också om den är tät med hjälp av en vakuumsug, om den inte är tät behöver du kanske slipa ventiler och fräsa säten

kan även va kassa kolvringar som är felet
testa även att byta lmm sen då den också kan va kass

inte en ny topp då men det går hitta en extremt mycket fräschare om man nu ska märka ord . ja hitta själv en topp på skroten för 500 spänn . motorn va från en 940 som kriminalvården hade haft , va näst intill nyskick . ja menar vad man själv skulle gjort om man inte är så speciellt kunnig på att slipa och fräsa hit och dit och inte har tillgång till sådanna verktyg smile

men tar du en från skroten ska den ändå planas innan du monterar den igen ... men visst håller inte toppen man har själv tätt kanske de kan va lönt. Har man inte tillgång till verktygen/masiknerna så får man lära känna någon som har de wink


31 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#14
men vilka fördelar får man om man planar den? några extra hk men då drar den något mer soppa också right?smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
19 augusti 2012
#15
mrkung skrev:
men vilka fördelar får man om man planar den? några extra hk men då drar den något mer soppa också right?smile

Framför allt får du den just "plan" och det blir tätare mellan topp-packning-block.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
19 augusti 2012
#16
mrkung skrev:
men vilka fördelar får man om man planar den? några extra hk men då drar den något mer soppa också right?smile

en riktplaning gör man endast för att veta att de håller tätt

sen kan man ta mer på toppen för att öka kompet, men då ändras även kamtider

så vill man ha ökat komp är högkompskolvar bästa alternativet


31 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#17
okej smile

31 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#18
tänkte bara, det finns en 740 16v som jag tänkte köpa visst passar den motorn rakt av i 940in väl?smile

95 Inlägg
25 augusti 2012
#19
CHEEVA skrev:
bluemayth skrev:
CHEEVA skrev:

du får gärna berätta var man hittar en NY topp för 1000kr smile

köper man en beg topp behöver den också planas om det inte är gjort då en alu topp alltid slår sig lite gran när man demonterar.

att plana kostar 200-500kr om man hittar någon som gör de svart. Annars så byt ventiltätningar och kolla styrningarna. Kolla också om den är tät med hjälp av en vakuumsug, om den inte är tät behöver du kanske slipa ventiler och fräsa säten

kan även va kassa kolvringar som är felet
testa även att byta lmm sen då den också kan va kass

inte en ny topp då men det går hitta en extremt mycket fräschare om man nu ska märka ord . ja hitta själv en topp på skroten för 500 spänn . motorn va från en 940 som kriminalvården hade haft , va näst intill nyskick . ja menar vad man själv skulle gjort om man inte är så speciellt kunnig på att slipa och fräsa hit och dit och inte har tillgång till sådanna verktyg smile

men tar du en från skroten ska den ändå planas innan du monterar den igen ... men visst håller inte toppen man har själv tätt kanske de kan va lönt. Har man inte tillgång till verktygen/masiknerna så får man lära känna någon som har de wink

du när de gäller volvo så behöver du garanterat inte plana en topp du tagit av . har bytt ett par st själv och de e bara byta packning och eventuellt bultarna .


huh?
10 427 Inlägg
25 augusti 2012
#20
CHEEVA skrev:
bluemayth skrev:
onödigt att plana toppen kostar mindre att köpa en ny , dom  går ju sällan sönder men om du e  osäker kan du ju lika gärna köpa en ny topp för en tusing , men oftast räcker det med packningsbyte om den nu är trasig när du tagit av toppen

du får gärna berätta var man hittar en NY topp för 1000kr smile

köper man en beg topp behöver den också planas om det inte är gjort då en alu topp alltid slår sig lite gran när man demonterar.

att plana kostar 200-500kr om man hittar någon som gör de svart. Annars så byt ventiltätningar och kolla styrningarna. Kolla också om den är tät med hjälp av en vakuumsug, om den inte är tät behöver du kanske slipa ventiler och fräsa säten

kan även va kassa kolvringar som är felet
testa även att byta lmm sen då den också kan va kass

Jag betalade typ 700kr med kvitto för planing och genomgång av topp hos en firma
och ca 4500kr med kvitto för inslipning av ventiler och fräsning av ventilsäten (+lite ventiltätningar osv).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/917329_frkes6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/917352_fjlk03.jpg
"Nice 2 know"
Senast redigerat av steifan (25 augusti 2012)



Sök