3683
Sök

Ny bil till ljud :)

3 466 Inlägg
14 augusti 2012
Själv föredrar jag Saab 9000 då det är en bil som är extremt lätt att riva ner inredningen på och man får plats med dubbla 50mm2 under instegslisten på vänstersidan.
Dessutom hjälper den lutade bakrutan till att få fram basen extremt bra så du behöver inte ha några värstinggrejjer. Bygger man sen om framdörrarna så de går i sätta högtalare där så kan dom spela riiiktig bra.

Nackdelen är ju att dom börjar få ett par år på nacken och det börjar bli svårt att hitta fina. Annars har dom grymt bra motorer och så länge man inte kör som en tattare så håller lådorna med.
Sjukt lätta att skruva på och framför allt att trimma. 2,0t går riktigt bensinsnålt med.

Vill man ha en nyare bil finns de Saab 9-3og, Även den har ju samma lutade bakruta.
Och med dagen saab-priser får man extrem mycke bil för pengarna..
Senast redigerat av M_icke_ (14 augusti 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 augusti 2012
M_icke_ skrev:
Själv föredrar jag Saab 9000 då det är en bil som är extremt lätt att riva ner inredningen på och man får plats med dubbla 50mm2 under instegslisten på vänstersidan.
Dessutom hjälper den lutade bakrutan till att få fram basen extremt bra så du behöver inte ha några värstinggrejjer. Bygger man sen om framdörrarna så de går i sätta högtalare där så kan dom spela riiiktig bra.

Nackdelen är ju att dom börjar få ett par år på nacken och det börjar bli svårt att hitta fina. Annars har dom grymt bra motorer och så länge man inte kör som en tattare så håller lådorna med.
Sjukt lätta att skruva på och framför allt att trimma. 2,0t går riktigt bensinsnålt med.

Vill man ha en nyare bil finns de Saab 9-3og, Även den har ju samma lutade bakruta.

900og till 9-5 skulle jag faktiskt säga då de lämpar sig för db och välljud av ungefär samma anledningar.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:

900og till 9-5 skulle jag faktiskt säga då de lämpar sig för db och välljud av ungefär samma anledningar.....

tack för tipsen ska kolla upp dom lite! smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
3 466 Inlägg
14 augusti 2012
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:

Tänkta att 900 og kanske va lite i äldsta laget om man har 45k o spendera men visst den är helt klart en bra db-bil.

Dock är 9-5an inte riktigt lika bra som 9000, främst då den har ett mycke större tak som flexar mer och sen är kupén mycke större.
Just 9000 har en väldigt bred peak även om där är en liten förstärkning vid 47-48hz.
Min röde spelade ju trots allt drygt 143db med dansband och 146db med lite mer basmusik med 2st 12". Med andra ord kan man få en grymt jämn och fin frekvensgång i dessa bilarna och gör den mer eller mindre optimal för musikspelning. Främst därför jag anser att 9000 är en riktigt bra bil att bygga i.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 631 Inlägg
14 augusti 2012
523:an kostar inte många kronor. Visst har den några år på nacken men den är välbyggd. Fräschar du upp dem med nya fälgar, lampor och ett M-paket så blir den ju snygg med! Extra plus att det redan sitter en eftermarknads-stereo i.

Är den välvårdad har den måååånga mil kvar. Och du har ju budget kvar att reparera den. :-)

Men motorn är ju inte världens roligaste direkt....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
gurenius skrev:
523:an kostar inte många kronor. Visst har den några år på nacken men den är välbyggd. Fräschar du upp dem med nya fälgar, lampor och ett M-paket så blir den ju snygg med! Extra plus att det redan sitter en eftermarknads-stereo i.

Är den välvårdad har den måååånga mil kvar. Och du har ju budget kvar att reparera den. :-)

har kollat mycket på dom! smile men vad menar du med motern inte är världens  roligaste? smile

1 631 Inlägg
14 augusti 2012
Felix93 skrev:
har kollat mycket på dom! smile men vad menar du med motern inte är världens  roligaste? smile

Mest att det är en tung bil. En 523 är då lite klen! Jag gillar karaktären i 6:an, den är skön. Men den uppför ju inte sig som en chippad SAAB, på gott och ont. big_smile

Provkör!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
gurenius skrev:
Felix93 skrev:

Mest att det är en tung bil. En 523 är då lite klen! Jag gillar karaktären i 6:an, den är skön. Men den uppför ju inte sig som en chippad SAAB, på gott och ont. big_smile

Provkör!

ska provköra både saaben och 523an! smile

är det något speciellt man ska vara noga på att kolla på dess bilar? rost ställen? något speciellt ljud etc? smile
Senast redigerat av Felix93 (14 augusti 2012)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 augusti 2012
M_icke_ skrev:
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:

Tänkta att 900 og kanske va lite i äldsta laget om man har 45k o spendera men visst den är helt klart en bra db-bil.

Dock är 9-5an inte riktigt lika bra som 9000, främst då den har ett mycke större tak som flexar mer och sen är kupén mycke större.
Just 9000 har en väldigt bred peak även om där är en liten förstärkning vid 47-48hz.
Min röde spelade ju trots allt drygt 143db med dansband och 146db med lite mer basmusik med 2st 12". Med andra ord kan man få en grymt jämn och fin frekvensgång i dessa bilarna och gör den mer eller mindre optimal för musikspelning. Främst därför jag anser att 9000 är en riktigt bra bil att bygga i.

Dock syftar jag på grundformen av karossen och kupén wink
Det har visat sig under åren att det är ganska enkelt att få till en bra ljudbild med enkla medel i dessa bilar då de får mkt på köpet tack vare framrutans utformning och instrumentbrädans vinkel gentemot rutan.....som exempel smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBakuten
3 453 Inlägg
14 augusti 2012
gurenius skrev:

Min 523´a är trots mitt ljudbygge sjukt pigg.. Drar iväg rätt ordentligt.

Så slö skulle jag inte säga att den är..  smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 400 Inlägg
14 augusti 2012
Ah..Skaffa en riktig bil i stället. Underbar att köra med mycke sportkänsla och kräver inga herrejösses system för att spela på bra.

http://www.blocket.se/jonkoping/Alfa_Ro … 20&w=2

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Team dBakuten
3 453 Inlägg
14 augusti 2012
micke7406 skrev:
Ah..Skaffa en riktig bil i stället. Underbar att köra med mycke sportkänsla och kräver inga herrejösses system för att spela på bra.

Köp en Alfa bli nöjd och belåten, se hela Sverige genom plåten. smile

Dinky Toys.. wink

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 400 Inlägg
14 augusti 2012
Tokken skrev:
micke7406 skrev:

Köp en Alfa bli nöjd och belåten, se hela Sverige genom plåten. smile

Dinky Toys.. wink

Komm från han som åker runt i gamla Bettan tonguelol

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 631 Inlägg
14 augusti 2012
Tokken skrev:
gurenius skrev:

Min 523´a är trots mitt ljudbygge sjukt pigg.. Drar iväg rätt ordentligt.

Så slö skulle jag inte säga att den är..  smile

Jag kör 530 och tycker den är okej men inte mer. De 523 jag kört har inte varit pigga enligt mig. Framförallt är det ju en helt annan motorkaraktär på dessa 6or än chippade 4-cylindriga turbo-motorer. Men förmodligen så räcker den ju till, önskemålet var minst 150hk och det uppfylls ju även med 523!

// Gurra

Sök