4434
Sök

Värt att veta om volvo s40? Tänkte sälja min Audi A4 och köpa s40 istället..Bra eller dåligt??

Avstängd
10 388 Inlägg
16 augusti 2012
Andyy90 skrev:
Måste faktiskt vara lite positiv till S40 då tjejen köpte en t4 -00.. Fanns en del rost som vi fixade till vid trösklarna bak som var det vanligaste stället.

Bilen går faktiskt riktigt bra tror inte du kommer kunna jämföra 'draget' mot en a4 särskilt om du chippar den så ska man inte underskatta dem..

Tjejen kör den på 0.7-0.9 och då är det mestadels landsväg/stadskörning däremot när jag kör så får man räkna över litern..

Väghållningen i S40in kan jag inte säga något om då hennes är sänkt men är i vilket fall fortfarande väldigt skön och bekväm att både köra i och åka smile helt okej med plats bak faktiskt!

Tycker inte alls interiören är så plastig som vissa säger heller för den delen..

Hade jag varit dig så hade jag kontaktat någon på blocket som säljer en s40 (Helst t4an) och kollat på den och frågat ifall du får provköra så du får dig en egen bedömning.. finns mycket märkesnissar här på garaget smile

har förövrigt ingenting att säga om audin då jag varken ägt eller åkt i den modellen..

mvh Andy

Och ur min nyfikenhet springer frågan; vad körde hon innan?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
16 augusti 2012
it_mutt skrev:
Andyy90 skrev:
Måste faktiskt vara lite positiv till S40 då tjejen köpte en t4 -00.. Fanns en del rost som vi fixade till vid trösklarna bak som var det vanligaste stället.

Bilen går faktiskt riktigt bra tror inte du kommer kunna jämföra 'draget' mot en a4 särskilt om du chippar den så ska man inte underskatta dem..

Tjejen kör den på 0.7-0.9 och då är det mestadels landsväg/stadskörning däremot när jag kör så får man räkna över litern..

Väghållningen i S40in kan jag inte säga något om då hennes är sänkt men är i vilket fall fortfarande väldigt skön och bekväm att både köra i och åka smile helt okej med plats bak faktiskt!

Tycker inte alls interiören är så plastig som vissa säger heller för den delen..

Hade jag varit dig så hade jag kontaktat någon på blocket som säljer en s40 (Helst t4an) och kollat på den och frågat ifall du får provköra så du får dig en egen bedömning.. finns mycket märkesnissar här på garaget smile

har förövrigt ingenting att säga om audin då jag varken ägt eller åkt i den modellen..

mvh Andy

Och ur min nyfikenhet springer frågan; vad körde hon innan?

S60 ^^

~Andy~

Avstängd
10 388 Inlägg
16 augusti 2012
Från volvo till volvo. Det blir inte, även om hon byter "ner" sig i klass, samma sak. Det blir lite som att byta från A6 till A4.

Tänkte absolut sålla mig till "märkesnissarna", åtminstone i denna fråga (anser dock inte Audi vara bäst på allt, långt ifrån). Men i just detta fall så går det inte, under några omständigheter alls, att säga att volvon är ett "uppbyt".

Vi kan givetvis utgå från personliga preferenser; körställning eller stolarnas "bekvämlighet". Detta är helt och hållet individuellt. Precis som utseendet (även om jag kan tycka mig se likheter mellan de två bilarna). Så handlar det om den saken, så är det lika lätt att besvara frågan; hur långt är ett snöre?

- - Edit - -

Låter lite som "fan vad dum i huvudet du är som som säger S40 är en bra bil" Verkligen inte menat så

Och nej, jag säger inte att S40 är en dålig bil, har haft en V40 under ett par månader för "en massa år sedan", och den var helt ok, men, inte i klass med A4an
Senast redigerat av it_mutt (16 augusti 2012)

* Voff voff *
10 760 Inlägg
16 augusti 2012
Min fru kör en V40 T4 -01 som hon köpte 2009. Den hade då gått 15000 och idag har den (snart gått 21000). Det enda som bytts utöver rena slitdelar (som belägg och olja t.ex.) är en tändspole. I övrigt har den skött sig. Förbrukningen ligger på c.a 0,85 blandad körning och det känns helt ok med tanke på 200 hk och automat.

Men Audi har varken jag eller hon ägt så dom har jag ingen aning om... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

11 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
va glad jag blir för farten det blev i den här tråden. Suttit och läst på lite om s40 för att ha lite koll, och det skulle va runt en 00-01 jag vill köpa isf. Sett att har man tur (å is i magen) kan man hitta en för runt 15.. Fast ingen t4 då.. men 2.0 skulle funka finfint för mig. får helt enkelt åka runt o kika på lite olika volvo o se.. lär klämma lite.. Kanske blir någon helt annan bil då..  å, beslutsångest..

Avstängd
10 388 Inlägg
16 augusti 2012
Ja, så kan man ju göra det värre genom att säga;

Ta en titt på en FaceLiftad A4 när du ändå är i farten wink

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
16 augusti 2012
it_mutt skrev:
Från volvo till volvo. Det blir inte, även om hon byter "ner" sig i klass, samma sak. Det blir lite som att byta från A6 till A4.

Tänkte absolut sålla mig till "märkesnissarna", åtminstone i denna fråga (anser dock inte Audi vara bäst på allt, långt ifrån). Men i just detta fall så går det inte, under några omständigheter alls, att säga att volvon är ett "uppbyt".

Vi kan givetvis utgå från personliga preferenser; körställning eller stolarnas "bekvämlighet". Detta är helt och hållet individuellt. Precis som utseendet (även om jag kan tycka mig se likheter mellan de två bilarna). Så handlar det om den saken, så är det lika lätt att besvara frågan; hur långt är ett snöre?

- - Edit - -

Låter lite som "fan vad dum i huvudet du är som som säger S40 är en bra bil" Verkligen inte menat så

Och nej, jag säger inte att S40 är en dålig bil, har haft en V40 under ett par månader för "en massa år sedan", och den var helt ok, men, inte i klass med A4an

Nja, Det jag har skrivit är vad Jag tycker om den inte hon smile och givetvis tar jag inte illa upp då vi alla gillar olika bilar.. (annars hade det varit förjävla tråkigt på bilträffar) tongue

Jag har förövrigt haft lite olika bilar.. dock mestadels icke komfort bilar då jag letar prestanda istället wink

Hennes s60 var ju bara en 170hk som hon fick 53k för och s40in köpte hon för 26k så ja givetvis är det ju ett litet nerbyte även i priset.. Måste dock säga att jag tycker om s40in mer wink

TessanL heter hon här på garaget om du vill jämföra bilarna.. ^^

~Andy~

865 Inlägg
16 augusti 2012
SibbSon skrev:
thereze skrev:
jaa, jag blir ju lite nojig om jag gör bort mig när jag säljer audin då.. har haft bilen typ ett år och den rullar på hela tiden. Det enda jag fick på besiktningen var att bromsslangen låg emot något annat, så det var lätt fixat.. bror har jobbat på verkstad o varna mig tidigare för audis framvagn. Fast samtidigt nu när jag frågar han om dessa bilar så säger han att jag ska behålla audin..
Men jaa, jag har ju bara fått någon idé nu att jag vill ha en volvo.. som någon jag pratat med sa om volvo, billigare bil att äga och billigare reservdelar.. å det i kombination med att kunna köpa en nyare bil, det lockar.. men väga det mot komfort då.. å vad mer? vad ska jag mer ta och tänka på ?

blir ju snurrig av allt funderande jag..

reservdelarna är INTE billigare, inte sist ja kolla iallafall wink testa själv typ mekonomen eller meca på reservdelar till volvo samt Audi smile Audis framvagnar är dåliga, men man byter dem bara 1 gång.. Volvos bilar håller inte alls samma kvalitet. billiga och prisvärda för affekten man får ut o några går jue skrämma upp rätt mkt med ett chip men som sagt s/v40 är inte mkt kvalitet eller känsla att tycka om som på en Audi.. mitt tycke cool

men när du vet att dom inte e billigare hoppas jag att du kollade på volvo för nästan alltid när jag köper volvo delar så är mekonomen å meca mycket dyrare än själva volvo

Voodoo
1 444 Inlägg
16 augusti 2012
bror köpte en v40 -99  bara problem med den  tillslut böt jag fjädrar runtom rostlagades köpte hem framskärm nya  och tröskel  vänster sida än i dag står delarna igaraget då  bilenskrotades som var så förbannat skönt smile  nu kör han audi 100  och de är då många gånger bättre bil än volvon på alla punkter

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

875 Inlägg
16 augusti 2012
har en s40 t4 -99...har aldrig haft ett problem med den, rolig bil att köra och "billig" att äga!

kan inte säga något negativtt om audin då jag inte vet någonting om den men tror nästan att om du vill ha en tyst och halvt bekväm bil att åka i ska du nog ha kvar audin;9

939 Inlägg
16 augusti 2012
Uttalar mig lite jag med då jag ägt en 2,0T 98 å nu en T4 03

Inget fel på dessa bilar dock kan de vara lite känsliga i framvagnen.

98an med 2,0t motor rör på sig het ok å är inte så bensin slukande drar runt 0,7 å uppåt blandad körning.
Tycker att inredningen e lite plastig men inte allt för mycket. stolarna är rätt svampiga.
Sen så spelar det typ ingen roll vilken modell du väljer tycker att båda har känslig styrning typ gokart styrning?

2001 till 2002 var det fas 2 som var uppdaterad på över 1500 punkter. Bland annat så förstärktes framvagnen å inredningen gjordes om å har lite mer kvalle. Rosten kommer du inte undan dock så är den mindre på en fas 2.
Min drar 0,8 till 1,,2L blandad.

2003-2004 som även kallas fas 3 har en ny ratt å instrumentpanel å en ny grill annars typ samma bil som fas2

Om du dock är ute att trima å sånt skulle jag nästan välja en fas1 då de har tjockare cylinderväggar en vad fas 2 har. T4 00 är dock det optimala för trim.

Kör nu med steg 3 å lite mera godis på min å de drar på duktigt som ***  dock så är ju ett måste att sänka bilen då den e hög som ett hus å ålar sig.

Har dock aldrig åkte en A4 så kan inte uttala mig på skillnaden.  Vill du köra gokart och få en helt OK bil för pengarna kör s40...
Senast redigerat av Nightmare89 (16 augusti 2012)

11 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
näee, nu vill ajg inte ha volvo.. Inte köra gocart inte.. men suck..

men vad ska jag ha för bil..

Till att börja med, prisklass runt 15, måste åka säkert främst för jag har 2 barn som åker med, lär få plats med barnvagn, men vill inte ha megagigantisk bil. Vill ju gärna ha bil som ser bra ut, typ från 98.. är det något mer? Vad rekommenderar ni då?

har ju snöat in på att byta bil jag..min audi nu är min första bil så är ju såå nyfiken på vad som finns mer wink även om jag vet att jag inte kan vänta mirakel i min prisklass..

Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2012
thereze skrev:

Till att börja med, prisklass runt 15, måste åka säkert främst för jag har 2 barn som åker med, lär få plats med barnvagn, men vill inte ha megagigantisk bil. Vill ju gärna ha bil som ser bra ut, typ från 98.. är det något mer? Vad rekommenderar ni då?

har ju snöat in på att byta bil jag..min audi nu är min första bil så är ju såå nyfiken på vad som finns mer wink även om jag vet att jag inte kan vänta mirakel i min prisklass..

Som sagt, det -går- att hitta en facelift A4 för 15k (ser bra mycket nyare ut både utvändigt och invändigt än den du har idag)

Man sätter sig lite i problem när man väljer Audi som förstabil wink
Senast redigerat av it_mutt (17 augusti 2012)

Mr. AUDI !
642 Inlägg
17 augusti 2012
it_mutt skrev:
thereze skrev:

Som sagt, det -går- att hitta en facelift A4 för 15k (ser bra mycket nyare ut både utvändigt och invändigt än den du har idag)

Men FASEN va nöjd man blir wink Du kan jue försöka hitta ngn Audi A6:a? brukar dyka upp ibland för runt 15k smile Stora o sköna bilar, talar av erfarenhet, haft både C5 o C6 karossen smile o lastutrymmet, du får plats med både hund o barnvagn om så önskas wink

Four Rings To Rule Them All!

847 Inlägg
17 augusti 2012
SibbSon skrev:
it_mutt skrev:
thereze skrev:

Men FASEN va nöjd man blir wink Du kan jue försöka hitta ngn Audi A6:a? brukar dyka upp ibland för runt 15k smile Stora o sköna bilar, talar av erfarenhet, haft både C5 o C6 karossen smile o lastutrymmet, du får plats med både hund o barnvagn om så önskas wink

Nackdelen med en A6 (iallafall de stolarna med halvel eller vad man ska säga) är att det är i princip omöjligt att hitta en bra sittställning om man är över 180cm. Dock samma sak i X40 men då är problemet att ratten inte är justerbar i längsled så man får sitta med raka armar. Men en A6 med andra stolar, typ Volvostolar så har du en bekväm och rolig bil smile

Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2012
Jungmar skrev:
SibbSon skrev:
it_mutt skrev:

Nackdelen med en A6 (iallafall de stolarna med halvel eller vad man ska säga) är att det är i princip omöjligt att hitta en bra sittställning om man är över 180cm. Dock samma sak i X40 men då är problemet att ratten inte är justerbar i längsled så man får sitta med raka armar. Men en A6 med andra stolar, typ Volvostolar så har du en bekväm och rolig bil smile

Jag vågar nästan anta, att thereze inte är över 180cm lång (kan dock ha fel)

Men ja, A6 kan ju vara ett alternativ. Dricker lite mer. Men; bra mycket mer komfort än A4:an, mer utrymme och mer utrustning som standard

2 763 Inlägg
17 augusti 2012
it_mutt skrev:
Jungmar skrev:
SibbSon skrev:

Men ja, A6 kan ju vara ett alternativ. Dricker lite mer. Men; bra mycket mer komfort än A4:an, mer utrymme och mer utrustning som standard

Hon skrev ju att han var 157cm lång så du behöver inte anta det längre wink

Volvo - For Life

Mr. AUDI !
642 Inlägg
17 augusti 2012
BOLIN_ skrev:
it_mutt skrev:
Jungmar skrev:

vilken han? en HON kan aldrig va en han samtidigt tongue

Four Rings To Rule Them All!

2 763 Inlägg
17 augusti 2012
SibbSon skrev:
BOLIN_ skrev:
it_mutt skrev:

vilken han? en HON kan aldrig va en han samtidigt tongue

Oj, blev lite fel där wink Givetvis ska det stå hon*! tongue

Volvo - For Life

BMW entusiast
579 Inlägg
17 augusti 2012
thereze skrev:

Om man ska vara ärlig får du inte mycket bil för dom pengarna du är beredd att lägga ut, så du missar ingenting. Behåll hellre din Audi som fungerat bra för dig och köp en annan bil när du kan lägga mer pengar eller om Audin börjar strula..

Sök