3962
Sök

Audi a6 99a tempproblem

159 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej har en audi a6. När ja startar den och den är kall börjar tempen stiga väldigt fort. Är på 90 grader inom 30sec. Och el fläkten snurrar för fullt från start.. Och den fortsätter till 120. Så brukar stänga av den innan. Nån som vet va som kan va fel??


Get low or die trying!
48 Inlägg
19 augusti 2012
#2
det är inte fel på mätarn då? för så snabbt blir ju inte bil varm.


159 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#3
Kan va de. Vet inte riktigt hur de fungerar. Elfläkten ska väl bara starta i typ 90 grader.


Get low or die trying!
48 Inlägg
20 augusti 2012
#4
tror elfläkten går på tempgivarn så startar när mätaren går upp. har för mig det, inte säker. kolla det=)


159 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
#5
Kommit fram till de borde va tempgivaten. Tar ja på och av tändingen utan att starta bilen så stiger tempen smile


Get low or die trying!
48 Inlägg
Avstängd
10 388 Inlägg
21 augusti 2012
#7
Elfläkten går inte på samma givare som tempmätaren. På A6:an har även fläkten/arna en egen styrbox (alltså inte bara styrt diret av en termobrytare som tidigare)

Så, spontant iaf, skulle jag säga att det är två olika problem/fel. Kan ju givetvis vara så att exempelvis fläkten är byglad för att termobrytaren är kass eller liknande.

Det kan även vara kombiinsturmentet som är kasst.

Hur ser din kontrollpanel till AC-n ut? Det går nämligen att läsa ut vattnets temp (exakt på graden) via denna.
Senast redigerat av it_mutt (21 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

159 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
#8
Ja de. Vet inte vilken av dom. Men har för mig de är den simplaste. Kompisen har en som ser värre ut iaf.


Avstängd
10 388 Inlägg
21 augusti 2012
#9
lassre skrev:
Ja de. Vet inte vilken av dom. Men har för mig de är den simplaste. Kompisen har en som ser värre ut iaf.

En bild hade underlättat galet mycket, då det finns ett helt gäng att välja på

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

ohshit
1 285 Inlägg
21 augusti 2012
#10
Hade exakt samma problem som dig efter en kall vinterdag, då hade det blivit ispropp i systemet, så fick stå i varmgarage över natten & bytt kylarvätska, blev dock samma sak så bytte expansionskärlet & då gick tempen som den skulle smile

The löwer class.

159 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
#11
Tvivlar på ispropp när de vore så varmt. Har bara telefon men ska försöka hitta.


ohshit
1 285 Inlägg
21 augusti 2012
#12
lassre skrev:
Tvivlar på ispropp när de vore så varmt. Har bara telefon men ska försöka hitta.

bara beskrev mitt händelsebelopp, det hela slutade som sagt när jag satte dit ett nytt expansionskärl

The löwer class.

1 277 Inlägg
21 augusti 2012
#13
Om vi säger såhär, tempgivaren borde vara orsaken till båda problemen då tempgivaren även ger signal till fläktens styrning, säger givaren att bilen är varm går fläkten igång etc etc så prova att byta den givaren till att börja med, dock kan du även springa in till närmsta verkstad å be dom ta felkoder, är det vattentempgivare t ex så står det "vattentempgivare signal orimlig" eller nåt liknande.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 augusti 2012
#14
cykelpump skrev:
Om vi säger såhär, tempgivaren borde vara orsaken till båda problemen då tempgivaren även ger signal till fläktens styrning, säger givaren att bilen är varm går fläkten igång etc etc så prova att byta den givaren till att börja med, dock kan du även springa in till närmsta verkstad å be dom ta felkoder, är det vattentempgivare t ex så står det "vattentempgivare signal orimlig" eller nåt liknande.

Nej säger jag. Det skrev jag redan 6 poster tidigare.

Tempgivaren ger inte alls signal till fläkten, utan det gör termobrytaren.

Fortsatt kan du ha en knasig tempgivare, utan att det påverkar tempmätaren också (förra A4:an hade det)
Senast redigerat av it_mutt (21 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 277 Inlägg
21 augusti 2012
#15
it_mutt skrev:
cykelpump skrev:
Om vi säger såhär, tempgivaren borde vara orsaken till båda problemen då tempgivaren även ger signal till fläktens styrning, säger givaren att bilen är varm går fläkten igång etc etc så prova att byta den givaren till att börja med, dock kan du även springa in till närmsta verkstad å be dom ta felkoder, är det vattentempgivare t ex så står det "vattentempgivare signal orimlig" eller nåt liknande.

Nej säger jag. Det skrev jag redan 6 poster tidigare.

Tempgivaren ger inte alls signal till fläkten, utan det gör termobrytaren.

Fortsatt kan du ha en knasig tempgivare, utan att det påverkar tempmätaren också (förra A4:an hade det)

Jajaja. termogivare. 3 stiftad etc, är van vid simplare grejer men detta funkar det med.

fråga till ts, uppkom problemen samtidigt eller ej?

Avstängd
10 388 Inlägg
21 augusti 2012
#16
cykelpump skrev:
it_mutt skrev:
cykelpump skrev:
Om vi säger såhär, tempgivaren borde vara orsaken till båda problemen då tempgivaren även ger signal till fläktens styrning, säger givaren att bilen är varm går fläkten igång etc etc så prova att byta den givaren till att börja med, dock kan du även springa in till närmsta verkstad å be dom ta felkoder, är det vattentempgivare t ex så står det "vattentempgivare signal orimlig" eller nåt liknande.

Nej säger jag. Det skrev jag redan 6 poster tidigare.

Tempgivaren ger inte alls signal till fläkten, utan det gör termobrytaren.

Fortsatt kan du ha en knasig tempgivare, utan att det påverkar tempmätaren också (förra A4:an hade det)

Jajaja. termogivare. 3 stiftad etc, är van vid simplare grejer men detta funkar det med.

fråga till ts, uppkom problemen samtidigt eller ej?

Ja, som sagt, en termobrytaren styr fläkten (tillsammans med en kontrollbox när sådan finns), tempgivaren talar om för ECU:n vad motortempen är.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 277 Inlägg
21 augusti 2012
#17
it_mutt skrev:
cykelpump skrev:
it_mutt skrev:

Nej säger jag. Det skrev jag redan 6 poster tidigare.

Tempgivaren ger inte alls signal till fläkten, utan det gör termobrytaren.

Fortsatt kan du ha en knasig tempgivare, utan att det påverkar tempmätaren också (förra A4:an hade det)

Jajaja. termogivare. 3 stiftad etc, är van vid simplare grejer men detta funkar det med.

fråga till ts, uppkom problemen samtidigt eller ej?

Ja, som sagt, en termobrytaren styr fläkten (tillsammans med en kontrollbox när sådan finns), tempgivaren talar om för ECU:n vad motortempen är.

Då anser jag att det bästa vore att ta felkoderna å se då det borde ge en bra fingervisning

Avstängd
10 388 Inlägg
21 augusti 2012
#18
cykelpump skrev:
it_mutt skrev:
cykelpump skrev:

Jajaja. termogivare. 3 stiftad etc, är van vid simplare grejer men detta funkar det med.

fråga till ts, uppkom problemen samtidigt eller ej?

Ja, som sagt, en termobrytaren styr fläkten (tillsammans med en kontrollbox när sådan finns), tempgivaren talar om för ECU:n vad motortempen är.

Då anser jag att det bästa vore att ta felkoderna å se då det borde ge en bra fingervisning

Ja, eller kolla vattentempen via klimatanläggningen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

159 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#19
Ok.. Men en felkodssökning kostar ju en 700 spänn. Har iaf beställt termogivare å ska pröva byta idag. Kan säga så här också. Har den klimatanläggningen man endast ställer tempen. Ifrån 16 te 28 eller va de är. Förklara hur man kan se tempen på klimatsyällaren så prövar jag sen. Har telefon med sprucken skärm så därför skriver ja som en kratta. smile


Avstängd
10 388 Inlägg
22 augusti 2012
#20
lassre skrev:
Ok.. Men en felkodssökning kostar ju en 700 spänn. Har iaf beställt termogivare å ska pröva byta idag. Kan säga så här också. Har den klimatanläggningen man endast ställer tempen. Ifrån 16 te 28 eller va de är. Förklara hur man kan se tempen på klimatsyällaren så prövar jag sen. Har telefon med sprucken skärm så därför skriver ja som en kratta. smile

Det är just det som är problemet, man gör olika på de olika klimatanläggningarna, eller ja, grunden är den samma, men vilken kanal klimatanläggningen använder för att läsa av de olika värdena varierar.

Köp en kabel för en hundring wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök