3017
Sök

Ratt utan airbag till ratt MED airbag

Elektriker
44 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Fick precis tag i en 850 ratt som jag tänkte sätta i min 850 glt -92 då den som sitter i bara hänger i slamsor.
Frågan är om man får ha en ratt med inbyggd srs airbag utan att ha den inkopplad?
Passar äns den här ratten på min bil?

Mycket tacksam för svar!

Det kostar inget att fråga!

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 augusti 2012
Jag hade airbagratt på min gamla coupe och det går alldeles utmärkt. Ta ur airbagen och sätt tillbaka locket. Blixtlim. Case closed. I dubbel bemärkelse.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Elektriker
44 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Bilprovningen säger inget om det då?

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 augusti 2012
Nej varför skulle de göra det? Jag tolkar det som att din bil inte har airbag original?

Elektriker
44 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Nej den har då ingen airbag orginal.

Om jag nu ger mig på att plocka ur airbagen från ratten, locket ser ut att kunna skruvas bort, finns det risk att hela skiten smäller upp i ansiktet på mig då? x)

Elektriker
44 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121253/121253-e99660738de0cb9097bcbd60b8777acb.jpg
Så ser det då ut på baksidan av mitt-ratt-del-saken

1 436 Inlägg
22 augusti 2012
Rextor skrev:
Nej den har då ingen airbag orginal.

Om jag nu ger mig på att plocka ur airbagen från ratten, locket ser ut att kunna skruvas bort, finns det risk att hela skiten smäller upp i ansiktet på mig då? x)

Finns risken att en mina smäller om du plockar isär den? Ja.
Det är en sprängladdning, risker finns alltid.

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Elektriker
44 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Tänkte mer på, hur stor risk är det?

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 augusti 2012
Vad du gör är att du säkerställer hur du kopplar ur elkretsen (jag menar alltså plocka jordkabeln på batteriet) och hur länge innan du ska göra det. Sedan är den bara att skruva loss. Om du vill vara säker kopplar du ur allt på kvällen, sedan är det riskfritt på morgonen. I min Rover räcker några minuter, kanske vet någon hur det är på din Volvo?
Senast redigerat av caromania (22 augusti 2012)

Elektriker
44 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Ratten är ju redan urplockad, det jag talar om nu är ju om man ska plocka ur själva airbagen ur ratten, som du ser på bilden där uppe!

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 augusti 2012
Aha! Nej det är ingen risk. Du ska ju inte skruva isär anordningen, bara lossa de skruvar som håller den fast i ratten.

Elektriker
44 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Skönt o höra!
Tusen tack för all hjälp!

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 augusti 2012
Glöm inte att lämna laddningen till någon som tar hand om den. Jag vet inte om skroten är rätt ställe, men ring och kolla. Du vill inte ha en handgranat liggandes hemma i garaget.

Elektriker
44 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Haha nej det har jag redan tänkt på!

537 Inlägg
22 augusti 2012
När airbagen väl är urplockad så sätter man spänning på den så är den permanent desarmerad smile
Senast redigerat av SAAB-Karlsson (22 augusti 2012)

Elektriker
44 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Smart!

9 117 Inlägg
22 augusti 2012
SAAB-Karlsson skrev:
När airbagen väl är urplockad så sätter man spänning på den så är den permanent desarmerad smile

Å dessutom så får man lite kul på kuppen! Win win liksom. big_smile

Hemmainstruktör
641 Inlägg
22 augusti 2012
SAAB-Karlsson skrev:

Borde kanske tillägga att mata spänning över en airbag (även 9V från en multimeter) kommer att avlösa kudden. Gör inte det om du inte vet vad du håller på med. Youtube klipp med flygande ryska fyllon till trots kan det kosta livet om det går illa så inget att leka eller labba med om man inte har stenkoll.

Men att lossa en kudde från en lös ratt borde vara ganska riskfritt om den är skruvad i ratten och inget inkopplat.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

537 Inlägg
23 augusti 2012
Crilly skrev:
SAAB-Karlsson skrev:

Borde kanske tillägga att mata spänning över en airbag (även 9V från en multimeter) kommer att avlösa kudden. Gör inte det om du inte vet vad du håller på med. Youtube klipp med flygande ryska fyllon till trots kan det kosta livet om det går illa så inget att leka eller labba med om man inte har stenkoll.

Men att lossa en kudde från en lös ratt borde vara ganska riskfritt om den är skruvad i ratten och inget inkopplat.

Givetvis en man inte "leka" med en airbag. Men att vara försiktig och lägga airbag åt rätt håll och stå långt bort från den när man smäller den så är det inte någon större fara smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 augusti 2012
Varför äns ta bort airbagen o förstöra rattens utseende? Tryck dit ratten utan några kablar och kör. Håll inte på o pilla med airbagen, den är farlig!

Sök