4052
Sök

Nissan Skyline R33 GTS-25T, effektökning och styling

Lite uppdaterad info om tråden. Detta började som ett projekt där allting skulle handla om styling och effektökning, fast ju längre det gick.. desto mer snöade man in på utställning, SQ och spela högt (billjud). Blev sedan påkörd... Visa mer

Söker sponsorer :)
77 179 Visningar
Uppdaterades senast 24 juli 2019
10 164 Inlägg
9 mars 2014
Cataclysm skrev:
Så ja, verkar som att det kommer att hålla uppe nu.. så tänkte väl ställa på bilen, men när jag skulle göra det så står det att det kommer vara körförbud på den.. trots att jag ställde av bilen innan besiktningen skulle vara?. Får man inte åka någon vecka efter att man ställt på bilen, om man ställde av den innan besiktningen skulle vara?. Är det någon som är kunnig så får ni gärna svara, annars så får jag höra av mig till dem på måndag.. kliar dock i fingrarna så man vill ju ut så snart som möjligt smile

Bilen är ju icke besiktigad alltså körförbud. Besiktningen blir ej upskjuten för att man ställer av några veckor innan man egentligen skulle besiktiga.

Därför måste du ha försäkring sen ställa på och sen åka och besiktiga sen kan det roliga börja.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

208 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
Djo skrev:
Cataclysm skrev:
Så ja, verkar som att det kommer att hålla uppe nu.. så tänkte väl ställa på bilen, men när jag skulle göra det så står det att det kommer vara körförbud på den.. trots att jag ställde av bilen innan besiktningen skulle vara?. Får man inte åka någon vecka efter att man ställt på bilen, om man ställde av den innan besiktningen skulle vara?. Är det någon som är kunnig så får ni gärna svara, annars så får jag höra av mig till dem på måndag.. kliar dock i fingrarna så man vill ju ut så snart som möjligt smile

Bilen är ju icke besiktigad alltså körförbud. Besiktningen blir ej upskjuten för att man ställer av några veckor innan man egentligen skulle besiktiga.

Därför måste du ha försäkring sen ställa på och sen åka och besiktiga sen kan det roliga börja.

Man brukar väl få köra någon vecka efter att man ställt på den? om man ställde av den innan det blev körförbud?

10 164 Inlägg
9 mars 2014
Cataclysm skrev:
Djo skrev:
Cataclysm skrev:

Man brukar väl få köra någon vecka efter att man ställt på den? om man ställde av den innan det blev körförbud?

Nej när jag gjorde iordning 244an ställde jag av den 6 månader innan besiktningstiden så han få körförbud under avställningen.

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

4 767 Inlägg
9 mars 2014
När besiktningsperioden går ut har ingenting att göra med hurvida fordonet är påställt eller ej.

När du ska börja köra med bilen igen måste du först ställa på den och får sedan lov att köra kortast lämpliga väg till besiktningsorgan.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 mars 2014
Erick skrev:
När besiktningsperioden går ut har ingenting att göra med hurvida fordonet är påställt eller ej.

När du ska börja köra med bilen igen måste du först ställa på den och får sedan lov att köra kortast lämpliga väg till besiktningsorgan.

Till och från besiktning behöver den ej vara påställd. Dock trafikförsäkrad

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

208 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
Okay okay! läste på något forum där någon skrev att han blivit stoppad efter att ha gjort så i alla fall, och han åkte 3 veckor lagligt, sedan var han tvungen att besiktiga. Så det var därför jag var lite fundersam. Tack för svaren i alla fall

208 Inlägg
16 mars 2014
Trådstartare
Sådär ja, då jag behöver besiktiga bilen så behöver jag dra på katalysatorn igen.. så väntar på möjlighet till att kunna få det gjort. 
Förutom det så börjar det väl bli dags att fixa lite annat, sitter och planerar vad man ska göra med bagageutrymmet då det ser förjävligt ut :p. Ska mäta och kolla lite, så får vi se vad som händer.. någon kanske har några spännande förslag?.
Sen ska ju xenonet ur inför besiktningen, och frågan är hur ljusbilden är med BMW projektorerna som jag satte i. Men det löser sig smile

208 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
Kommer en liten uppdatering. Besiktigade bilen och fick tvåor på att ena halvljuset var lite högt, och att lambdavärdet var lite för högt. Halvljuset går på en kvart och sen blir det att byta olja, oljefilter och kolla över hur turbon laddar, då den laddar sämre än sämst nu.
Skulle vara evigt tacksam för hjälp med bilder eller liknande på hur ni kopplat eran laddtrycksstyrning på era skylines, ni som har.. Hur slangarna osv är kopplat vid motorutrymmet smile

10 164 Inlägg
14 april 2014
Cataclysm skrev:
Kommer en liten uppdatering. Besiktigade bilen och fick tvåor på att ena halvljuset var lite högt, och att lambdavärdet var lite för högt. Halvljuset går på en kvart och sen blir det att byta olja, oljefilter och kolla över hur turbon laddar, då den laddar sämre än sämst nu.
Skulle vara evigt tacksam för hjälp med bilder eller liknande på hur ni kopplat eran laddtrycksstyrning på era skylines, ni som har.. Hur slangarna osv är kopplat vid motorutrymmet smile

Lite pyssel men inte så farligt ändå. Du har katt på nu eller?

4 767 Inlägg
14 april 2014
Lambdan beror troligen på antingen läckage på avgasystemet eller att den suger in syre brevid mätsonden då du har så stort utblås. Testa att skaffa en "insats" till slutdämparen och ha i när du besiktigar så brukar det lösa sej smile

Om du har avgasläckage kring grenrör/turbo så laddar dom dåligt och går sämre. Räcker att det läcker svinlite för att det ska bli tokigt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

208 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
Djo skrev:
Cataclysm skrev:

Lite pyssel men inte så farligt ändå. Du har katt på nu eller?

Det är rätt lugnt, framlyktorna fixar jag som sagt på en kvart ungefär.. så det är det minsta problemet smile. Katten är på nu, tog brorsans katt han hade på v70in när han besiktigade.. den gamla som satt på min var det stora hål i.. så det skulle aldrig funkat :p.

Erick skrev:
Lambdan beror troligen på antingen läckage på avgasystemet eller att den suger in syre brevid mätsonden då du har så stort utblås. Testa att skaffa en "insats" till slutdämparen och ha i när du besiktigar så brukar det lösa sej smile

Om du har avgasläckage kring grenrör/turbo så laddar dom dåligt och går sämre. Räcker att det läcker svinlite för att det ska bli tokigt.

Jo kompisen hade det problemet på sin bil, han bytte slutdämparen sen gick den igenom ^^. Ska kolla upp det i alla fall, det är ju så pass lite för högt, så det är inga problem smile.
Hade ju velat gå till botten med laddtrycksstyrningen, är ju inte kul att glida runt med lågt laddtryck smile. Tycker det dock är så konstigt kopplat allting.. ifrån tryckröret går det en slang till ett t kors, där den ena delen går in till laddtrycksstyrningen inne i bilen, och den andra delen går till wastegaten.. är det verkligen rätt?.

Tack i alla fall Erick!, ska kolla över läckagen lite mer noggrant på gropen på jobbet smile

208 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
Var ute och pysslade lite idag igen, bytte luftfilter, bytte lite slangar, monterade bort eftermarknadsdumpen.. och fortfarande såklart laddtrycksproblem som man försökte lösa. Märkte dock att ena tändspolen börjat knäppa och låta konstigt, bilen började även gå skitkasst på tomgång, så.. problemet kan sitta där?

10 164 Inlägg
19 april 2014
Cataclysm skrev:
Var ute och pysslade lite idag igen, bytte luftfilter, bytte lite slangar, monterade bort eftermarknadsdumpen.. och fortfarande såklart laddtrycksproblem som man försökte lösa. Märkte dock att ena tändspolen börjat knäppa och låta konstigt, bilen började även gå skitkasst på tomgång, så.. problemet kan sitta där?

Jadu ladd problemet vet jag ej om det löser men en defekt tändspole är definitivt något som bör byttas. Kan dra med sig andra saker som dålig gång och så vidare.
Vet ej hur komplicerad skyline är i sitt datasystem men vist får den miständningar kan den ju sänka turbo trycket för att motorn inte ska skadas.

Håller på med 240in inför sommarn jag med men om lackering och bättrings lackering på vissa delar och rost lagning. Lite mer tillbehör som ska på för min del också.

208 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
Djo skrev:
Cataclysm skrev:

Jadu ladd problemet vet jag ej om det löser men en defekt tändspole är definitivt något som bör byttas. Kan dra med sig andra saker som dålig gång och så vidare.
Vet ej hur komplicerad skyline är i sitt datasystem men vist får den miständningar kan den ju sänka turbo trycket för att motorn inte ska skadas.

Håller på med 240in inför sommarn jag med men om lackering och bättrings lackering på vissa delar och rost lagning. Lite mer tillbehör som ska på för min del också.

Jo, det är något som jag lär åtgärda.. funderade om bilen gått in i något säkerthetsläge eller något pga det?, om det ens finns något sånt? ^^.

Låter ju kanon det! lär lacka om huven på min mattsvart igen, men vet inte hur jag ska gå tillväga egentligen för att få det så bra som möjligt, tänkte om man kunde rolla den eller något. Fast hade varit bra om man fick tag på matt klarlack också

10 164 Inlägg
20 april 2014
Cataclysm skrev:
Djo skrev:
Cataclysm skrev:

Jo, det är något som jag lär åtgärda.. funderade om bilen gått in i något säkerthetsläge eller något pga det?, om det ens finns något sånt? ^^.

Låter ju kanon det! lär lacka om huven på min mattsvart igen, men vet inte hur jag ska gå tillväga egentligen för att få det så bra som möjligt, tänkte om man kunde rolla den eller något. Fast hade varit bra om man fick tag på matt klarlack också

Jo det jag funderade på om den hamnat i säkerhetsläge du vet inte om det finns något diagnos uttag på bilen så man kan läsa felkoder?

208 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
Djo skrev:
Cataclysm skrev:
Djo skrev:

Jo det jag funderade på om den hamnat i säkerhetsläge du vet inte om det finns något diagnos uttag på bilen så man kan läsa felkoder?

Finns ikke "/ inte vad jag vet i alla fall

10 164 Inlägg
21 april 2014
Cataclysm skrev:
Djo skrev:
Cataclysm skrev:

Okej jadu du får jobba på och lycka till big_smile

208 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
Djo skrev:
Cataclysm skrev:
Djo skrev:

Tackar, lär ju få allt att funka innan helgen helst.. "/

10 164 Inlägg
22 april 2014
Cataclysm skrev:
Djo skrev:
Cataclysm skrev:

Jasså vad händer dårå?

208 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
Djo skrev:
Cataclysm skrev:
Djo skrev:

Jasså vad händer dårå?

Ner till Eskilstuna och hälsa på lite kompisar, sen åker vi upp till bilträffen i Borlänge den 3:e Maj smile

Sök