4404
Sök

Peugeot 206 RC. Högtalarbyte

43 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Jag har en Peugeot 206 RC med originalhögtalare tror jag. De låter i vilket fall väldigt dåligt och mesigt. Jag vet att det är som jag förstått det 6,5" i dörrarna och 5,25" bak vid baksätet. Finns det fler högtalare utöver detta?

Jag har en budget på 2-3000 kr att köpa högtalare för. Jag vill inte byta ut något mer än högtalarna så ska inte ha några slutsteg eller liknande. Det ska vara direktkopplat till stereon som sitter i idag. Den är utbytt redan vet jag.

Men ett problem som jag har förstått det är att det är 4 sladdar in till högtalarna och inte standard 2-vägs sladdar. Vad kan man göra åt detta? Jag har ingen koll på vad de går då jag bara har läst på lite innan på nätet.

Det som jag tror är bäst är att ha 4 koaxil-högtalare i bilen. Men har ni någon bättre ide till högtalarna så är jag öppen. Jag lyssnar på mycket snabb musik så det är inte techno och sådant så jag vill inte ha en bas som överröstar de andra högtalarna (inget illa menat mot de som lyssnar på techno).

Hemmainstruktör
641 Inlägg
24 augusti 2012
Tror det e samma ljud i RC som GTI -02 och nyare.
6,5" kitsystem fram (diskanter i a-stolpar) och 5,25" koaxialer bak.
Koaxialer fram låter helt värdelöst, förra ägaren hade monterat det fram i min och ljudbilden blir helt förvrängd pga högtalarplaceringen.
4- sladdar till högtalare låter skumt, hade bara vanliga 2 i mina. Fram är ju högtalaren och diskanten paralellkopplade.

Kitsystem fram, koaxialer bak och lite ljudisolering skulle nog höja ljudkvaliten ett snäpp men själv var jag långt ifrån nöjd med ljudet utan baslåda.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

43 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Crilly skrev:
Tror det e samma ljud i RC som GTI -02 och nyare.
6,5" kitsystem fram (diskanter i a-stolpar) och 5,25" koaxialer bak.
Koaxialer fram låter helt värdelöst, förra ägaren hade monterat det fram i min och ljudbilden blir helt förvrängd pga högtalarplaceringen.
4- sladdar till högtalare låter skumt, hade bara vanliga 2 i mina. Fram är ju högtalaren och diskanten paralellkopplade.

Kitsystem fram, koaxialer bak och lite ljudisolering skulle nog höja ljudkvaliten ett snäpp men själv var jag långt ifrån nöjd med ljudet utan baslåda.

OKej. då får det bli diskanter framtill och koaxiler bak. Nu är jag väldigt dålig på detta men när man ljudisolerar hur gör man? Trycker in lite glasfiber bara väl?

Baslåda får bli ett framtida projekt när budgeten tillåter för då måste en förstärkare tillkomma vad jag har förstått det som.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
24 augusti 2012
Kolla min projektråd för lite bilder om ljudbygget.

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9571.4693/
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=159

Det är högtalarna jag kört på, 900kr. Klart bättre ljud än vad som satt i men skulle föreslå en baslåda också. Bara vrid ner inställningar så den inte överröstar högtalarna.
Leta efter en beg låda på blocket tex så kan du hålla din budgett smile

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

43 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
Jag har nu tagit reda på vilken stereo jag har exakt. det är en sådan här från biltema tydligen. http://biltema.se/Documents/manualer/24/24-790_man.pdf

När det står 4*40W är det i rms då? Hur tar man reda på max effekten?

16 197 Inlägg
25 augusti 2012
DeathDevil skrev:
Jag har nu tagit reda på vilken stereo jag har exakt. det är en sådan här från biltema tydligen. http://biltema.se/Documents/manualer/24/24-790_man.pdf

När det står 4*40W är det i rms då? Hur tar man reda på max effekten?

men den stereon så kommer du tyvärr aldrig få bra ljud i bilen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 augusti 2012
DeathDevil skrev:
Jag har en Peugeot 206 RC med originalhögtalare tror jag. De låter i vilket fall väldigt dåligt och mesigt. Jag vet att det är som jag förstått det 6,5" i dörrarna och 5,25" bak vid baksätet. Finns det fler högtalare utöver detta?

Jag har en budget på 2-3000 kr att köpa högtalare för. Jag vill inte byta ut något mer än högtalarna så ska inte ha några slutsteg eller liknande. Det ska vara direktkopplat till stereon som sitter i idag. Den är utbytt redan vet jag.

Men ett problem som jag har förstått det är att det är 4 sladdar in till högtalarna och inte standard 2-vägs sladdar. Vad kan man göra åt detta? Jag har ingen koll på vad de går då jag bara har läst på lite innan på nätet.

Det som jag tror är bäst är att ha 4 koaxil-högtalare i bilen. Men har ni någon bättre ide till högtalarna så är jag öppen. Jag lyssnar på mycket snabb musik så det är inte techno och sådant så jag vill inte ha en bas som överröstar de andra högtalarna (inget illa menat mot de som lyssnar på techno).

Nya lättdrivna högtalare (en setup för att driva direkt på stereon) och en ny stereo låter som något för dig!
Med tanke på att du inte vill installera steg och dylikt. Samt så skadar ju inte lite dämpning.. Förlagsvis STP silver!

43 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:

Vad kan man då göra? Köpa ett slutsteg som har 5 eller 6 utgångar? Eller måste jag köpa en helt ny stereo? I sådana fall har du någon att rekomendera?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 augusti 2012
DeathDevil skrev:
evilaudio skrev:

Vad kan man då göra? Köpa ett slutsteg som har 5 eller 6 utgångar? Eller måste jag köpa en helt ny stereo? I sådana fall har du någon att rekomendera?

Om du bestämt dig för att köra slutsteg ändå skulle nog inte någon krona mer skada.
Isåfall blir det ny stereo, 4-kanals slutsteg, högtalare samt dämpmaterial och kabelpaket..
Det drar iväg, åtminstonde om du ska ha vettiga saker.

43 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
DeathDevil skrev:
evilaudio skrev:

Om du bestämt dig för att köra slutsteg ändå skulle nog inte någon krona mer skada.
Isåfall blir det ny stereo, 4-kanals slutsteg, högtalare samt dämpmaterial och kabelpaket..
Det drar iväg, åtminstonde om du ska ha vettiga saker.

Så den radion funkar inte alls att använda och få ut bra ljud med? Vad jag har förstått det så ska den ha utgångar för ett slutsteg. Men jag kan ha fel där.
Sen tänkte jag att ifall man ändå ska köpa ett slutsteg så kan man väl lika gärna köpa ett slutsteg som stödjer en baslåda också i framtiden. så 5-kanals då? Såg att slutstegen låg på runt 2 000 kr på prisjakt. Är detta vad de brukar kosta?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 augusti 2012
Nejnejnej, ett vettigt 5-kanals får du INTE för 2000:-.
Men du kan få ett hyffsat 4-kanals för 2000...
Stereon ger dåligt ljud, låg kvalite! Därför är det en stark rekommendering att köpa en ny.

Med dem där pengarna skulle jag personligen kollat ny stereo, nytt kit fram, lite dämpmaterial.

*Du får mer för pengarna om du kollar begagnat
Senast redigerat av Nitromast (26 augusti 2012)

267 Inlägg
26 augusti 2012
dom 4 sladdarna som du har fram till högtalarna är en kit system,  du har en liten diskant precis vid back speglarna, om du inte ska ha kit system så klipp den svarta o bruna kabeln dom går till diskanten...... bytte mina högtalare igår på min rc

rostskyddsmålare

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 augusti 2012
germ424 skrev:
dom 4 sladdarna som du har fram till högtalarna är en kit system,  du har en liten diskant precis vid back speglarna, om du inte ska ha kit system så klipp den svarta o bruna kabeln dom går till diskanten...... bytte mina högtalare igår på min rc

finns väl ingen anledning att sätta i koaxer om det redan finns färdigt för kit? hmm

43 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
germ424 skrev:

När man byter högtalarna bak . Är det så att man måste ta av hela sidopanelen för att komma åt dem? Och ifall det är så är det väl skruvarna som sitter i passagerarens b-stolpe? (har inte varit och kolla men tror att det sitter skruvar där)

267 Inlägg
27 augusti 2012
Nitromast
nej det beror la på vad man vill ha, men tänkte om man inte ska använda orginal skiten så kan man bara ta bort sladden....

DeathDevil

japp, o nån klipps sitter det med

rostskyddsmålare

43 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
Är detta en bra stereo som man kan börja med och sedan sätta in ett/2 slutsteg till?
http://cdon.se/hemelektronik/pioneer_de … p-16260738

Finns det något bättre man kan få tag på under 1 000kr?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 augusti 2012
Tycker nog du ska ha en med minst 2 lågnivå iaf

9 121 Inlägg
30 augusti 2012
netonnet har JVC spelare för ca 800:- dubbla lågnivå USB ingång mm. Gör en jäkla skillnad på ljud bara med en sån.

43 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
netonnet har JVC spelare för ca 800:- dubbla lågnivå USB ingång mm. Gör en jäkla skillnad på ljud bara med en sån.

var det denna du syftade på?
Vet du ifall det är bra ljud i den?

http://cdon.se/hemelektronik/jvc_kd-r431en-17596522

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
3 september 2012
prova med att bara byta stereon om du inte vill lägga så mycket pengar

kolla på kenwood kdc 6051u kostar ca 1500 och är en riktigt bra stereo smile

Sök