2479
Sök

Audi 8L fel på mätarhuset?

150 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjena, köpte mig en Audi i somras och när jag köpte den va det problem med tempmätaren som börjar på 60grader och slutar på runt 100grader, men motorn är rätt temperatur.
Va väl inget mer med det.
Sen efter en stund märkte jag att när bilen var fulltankad står tankmätaren på halvtank men sjunker ungefär som den borde göra.
Och nu för någon vecka sen blev de nå knas. varvräknaren står ungefär 1000rpm under motorvarvtalet (jämfört med "färddatorn i ac panelen".

Med tändningen avstängd står mätarna långt under 0, borde dom göra de?


Någon som haft liknande problem eller är de bara köpa begagnat mätarhus och koda på närmsta Vag?
/Jonas

Avstängd
10 388 Inlägg
26 augusti 2012
#2
JonasKarlss0n skrev:
Tjena, köpte mig en Audi i somras och när jag köpte den va det problem med tempmätaren som börjar på 60grader och slutar på runt 100grader, men motorn är rätt temperatur.
Va väl inget mer med det.
Sen efter en stund märkte jag att när bilen var fulltankad står tankmätaren på halvtank men sjunker ungefär som den borde göra.
Och nu för någon vecka sen blev de nå knas. varvräknaren står ungefär 1000rpm under motorvarvtalet (jämfört med "färddatorn i ac panelen".

Med tändningen avstängd står mätarna långt under 0, borde dom göra de?


Någon som haft liknande problem eller är de bara köpa begagnat mätarhus och koda på närmsta Vag?
/Jonas

Ja, inget ovanligt fel på "nyare" audis att kombiinstrumentet ballar ur. Tempmätaren och tankmätaren är väl vanligast.

Går att få "lagat" (man bytar motorn och kalibrerar den), men, det är väl 1500 för första mätaren + 300:- för varje efterföljande.

Men kolla vad VAG ska ha (ska göra samma sak på A6:an nämligen, därav att jag känner till problemet mer än väl)


- - Edit - -

Och ja, nålarna går "nedanför", så det är som det "ska vara".
Senast redigerat av it_mutt (26 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

150 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#3
Frågade bara lite snabbt på ett ungefär va det skulle kosta, och ett NYTT kombiinstrument kostar strax över 8 000:- sen en kodning på det ca 1500-2000:- (arbete)

Så kan vara värt ifall man hittar någon som möjligtvis fixar det gamla! smile

Avstängd
10 388 Inlägg
26 augusti 2012
#4
JonasKarlss0n skrev:
Frågade bara lite snabbt på ett ungefär va det skulle kosta, och ett NYTT kombiinstrument kostar strax över 8 000:- sen en kodning på det ca 1500-2000:- (arbete)

Så kan vara värt ifall man hittar någon som möjligtvis fixar det gamla! smile

Alternativet är ju ett begagnat

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

150 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#5
Jo precis, kan ju få ett ifrån 300:- på självplock till ett testat ifrån laga.se för 1500:- (bara en gissning)
Men då vet man ju heller inte hur länge dom håller eftersom de är ett vanligt fel. :-(

Avstängd
10 388 Inlägg
26 augusti 2012
#6
Ja, nej, det är ju en risk iofs. Lättast är ju om man kan hitta "privat". Men ja, det är svårt. Men laga -kan- ju vara ett alternativ.

Själv har jag pixelfel också, vilket inte gör det billigare om man nu inte kan "leva med det" eller vill göra det själv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök