Nu skall vi hålla isär begreppen lite här...
Oilsludge är när oljan "ger upp" och klumpar sig. Denna sörja kan sätta igen delar av oljesystemet och vanliga motorskador är kass turbo, kedjetransmission, eller att ett lager ger upp (ofta vevlager)
Varför det uppstår beror ofta på att man byter olja för sällan, kör på fel typ av olje eller med för lite olja så den lilla mängden utsätt för mycket skit. Bristande vevhusventilation hjälper till i processen....
Åtgärden på en "oilsludgemotor" är att byte det som är skadat (om det är något som är skadat), rengöra oljetråg + sil, byta olja och filter och se till att vevhusventilationen fungerar och är uppgraderad till den senaste versionen.
Här använder man inte "WD40metoden"
Kolvringsproblemen. Konsumerar motorn mycket olja t.ex för att vevhusventilationen inte är bra finns risken att kolvringarna fasnar i spåren av "klegg".
Klegget bildas av oljan som förbränns i förbränningsutrymmet.
För att lösa detta problem kan man prova WD40metoden.
Problemen har ett samband men det är inte säkert att en oilsludgemotor har fastsatta kolvringar eller att en motor med kolvringsproblem automatiskt är en oilsludgemotor
