3911
Sök

Saab 9-5 oil sluge?! Hjälp!

390 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#1
Nu har den nya 9-5:an börjat "krångla". När jag köpte bilen och startade den så hördes ett vinande ljud från motorn, inte varje gång utan typ varannan gång den startades. Läste på 9-5.se att ett sådant ljud kan vara oil sluge (Dom hade ett videoklipp där den 9-5:an lät exakt som min) har nu gjort service mm och ljudet har slutat efter det och jag har kört lite med den. Den hade stått i ca 6 månader när jag köpte den. Kan det ha någon inverkan att den stått och inte var körd?

Vad kan det vara eftersom? Eftersom ljudet har slutat ska jag då vara orolig? Har bes. imorn och vill inte åka dit och fundera på om man kommer hem....

Tacksam för all hjälp!!

Mvh Oscar


SRD
30 augusti 2012
#3
vad för service gjorde du?

SRD
30 augusti 2012
#5
ok hur såg oljan ut som du tappade ur. var den vattnig och kändes som det var grus i den.

390 Inlägg
SRD
30 augusti 2012
#7
Låter mer som att det då beror på att bilen stått länge. skulle det börja igen kan du testa med att skölja motorn med diesel. då brukar det försvinna

390 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#8
Tack SRD! Får verkligen hoppas att det är så, hör av mig om problemet uppstår igen! smile Tänkte göra invädig motortvätt med CRC:s produkt, men finns risk att stora flagor lossnar och sätter igen?


1 020 Inlägg
30 augusti 2012
#9
Om det är oil sluge du har så sök på nätet på wd-40 metoden.
Vad jag läst har denna metod funkat för alla.
Håll stenkoll på oljenivån den närmsta tiden .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

George
1 956 Inlägg
30 augusti 2012
#11
Byt till uppdaterad vevhus vent och kör WD-40 metoden.

Öppna topplocket för att se hur det ser ut.. Där får du iaf svart på vitt om det är oilsludge.
Nästa åtgärd är att ta ner tråget och kolla vad som gömmer sig under silen.

Glöm diesel eller motortvättar. Det gör allt värre bara med risk för igenkorkade oljekanaler = ras!

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

390 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#12
Får nog ta och byta vevhusvent. men om jag tar av ventilkåpan syns det där om det är oilsluge också?


George
1 956 Inlägg
30 augusti 2012
#13
turbo_sport skrev:
Får nog ta och byta vevhusvent. men om jag tar av ventilkåpan syns det där om det är oilsluge också?

Googla "oilsludge saab" och ta bilder... där kommer du se en hel del otäckt.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

390 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#14
Ja usch, inge kul hmm Men syns det om jag tar av ventilkåpan?


George
1 956 Inlägg
30 augusti 2012
#15
turbo_sport skrev:
Ja usch, inge kul hmm Men syns det om jag tar av ventilkåpan?

mm jag menar att du kan alltid jämföra med bilderna.

Iaf.. en frisk motor har bara en ljus hinna med olja på.. har du torkad olja=koks och svart klegg så ja.. det är oilsludge.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

5 710 Inlägg
31 augusti 2012
#16
Nu skall vi hålla isär begreppen lite här...
Oilsludge är när oljan "ger upp" och klumpar sig. Denna sörja kan sätta igen delar av oljesystemet och vanliga motorskador är kass turbo, kedjetransmission, eller att ett lager ger upp (ofta vevlager)
Varför det uppstår beror ofta på att man byter olja för sällan, kör på fel typ av olje eller med för lite olja så den lilla mängden utsätt för mycket skit. Bristande vevhusventilation hjälper till i processen....
Åtgärden på en "oilsludgemotor" är att byte det som är skadat (om det är något som är skadat), rengöra oljetråg + sil, byta olja och filter och se till att vevhusventilationen fungerar och är uppgraderad till den senaste versionen.
Här använder man inte "WD40metoden"

Kolvringsproblemen. Konsumerar motorn mycket olja t.ex för att vevhusventilationen inte är bra finns risken att kolvringarna fasnar i spåren av "klegg".
Klegget bildas av oljan som förbränns i förbränningsutrymmet.
För att lösa detta problem kan man prova WD40metoden.

Problemen har ett samband men det är inte säkert att en oilsludgemotor  har fastsatta kolvringar eller att en motor med kolvringsproblem automatiskt är en oilsludgemotor smile

MVH Jonas
..............

Saab älskare!
4 597 Inlägg
31 augusti 2012
#17
och sen det vinande ljudet du hörde förrut, det kan mycket väl vara vacumventilerna i motorrummet till evap och dyl. som är lite dåliga, vanligt fel det med


390 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
#18
Idag så märkte jag när jag startade bilen att det kom en "puff" med blårök precis när den startade. Är det vevhusventilationen som måste bytas tro?


390 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
#19
Idag så märkte jag när jag startade bilen att det kom en "puff" med blårök precis när den startade. Är det vevhusventilationen som måste bytas tro?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
13 september 2012
#20
turbo_sport skrev:
Idag så märkte jag när jag startade bilen att det kom en "puff" med blårök precis när den startade. Är det vevhusventilationen som måste bytas tro?

Mest troligt är att turbon börjat släppa igenom olja= dålig turbo, byt innan den rasar.

2slow


Sök