4226
Sök

Skiss på billjud, vad skulle du ändra på?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 september 2012
Hassman skrev:
Frippe_L skrev:
Jag hade skaffat ett tvåkanals CA23 istället för CA41 och drivit några billigare koaxer direkt på huvudenheten som bakhögtalare om du tvunget vill ha såna.
Sen hade jag valt R6a istället för x-program litet och en RW12i istället för de RW6 basarna.

Det där lät faktiskt inte allt för dumt, jag kommer nog dock få se hur det låter i baksätet utan högtalare där först och främst.

Basen kommer dock vara densamma då jag vill ha en liten och smidig baslåda då utrymmet är ganska begränsat.

Du tror inte en Pwk designad låda kommer ta upp mer plats än en 30l sluten låda som RW12i ska ha? Min sån pwk-låda till 2st 8" är nog på en 70l totalt. http://www.garaget.org/?car=124564&image=2514724
Senast redigerat av Frippe_L (3 september 2012)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

493 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Hassman skrev:
Frippe_L skrev:
Jag hade skaffat ett tvåkanals CA23 istället för CA41 och drivit några billigare koaxer direkt på huvudenheten som bakhögtalare om du tvunget vill ha såna.
Sen hade jag valt R6a istället för x-program litet och en RW12i istället för de RW6 basarna.

Det där lät faktiskt inte allt för dumt, jag kommer nog dock få se hur det låter i baksätet utan högtalare där först och främst.

Basen kommer dock vara densamma då jag vill ha en liten och smidig baslåda då utrymmet är ganska begränsat.

Du tror inte en Pwk designad låda kommer ta upp mer plats än en 30l sluten låda som RW12i ska ha? Min sån pwk-låda till 2st 8" är nog på en 70l totalt. http://www.garaget.org/?car=124564&image=2514724

Det är mycket möjligt att den kommer göra, beror ju på hur den byggs. Men å andra sidan så skrev jag i första inlägget att jag inte var ute efter en bas som skulle vara öronbedövande. Därför tror jag dubbla 6.5" duger utmärkt i min bil.

Sponsor: www.12vled.se

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 september 2012
Hassman skrev:
Frippe_L skrev:
Hassman skrev:

Det är mycket möjligt att den kommer göra, beror ju på hur den byggs. Men å andra sidan så skrev jag i första inlägget att jag inte var ute efter en bas som skulle vara öronbedövande. Därför tror jag dubbla 6.5" duger utmärkt i min bil.

En sån 12" i sluten låda behöver inte tvunget bli öronbedövande om du inte skruvar upp så mkt, välljudande däremot är de, 10" i samma serie är billigare och behöver mindre låda. Tänkte bara du kunde spara tid och pengar på att välja en sån bas istället för 6,5" basarna :-)

Team-leader för Team1

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 september 2012
Noiseprojekt skrev:
Satsa på en Nakamichi CD istället wink

Varför bara CD när DVDn (IN-DV7) låter mkt bättre? wink
Dock kan den bli riktigt svår att få tag i då BRL Thn nappade åt sig de två sista importören hade.....och en av dem har jag.
Vid närmare eftertanke kan det bli svårt att få tag i nya Naka ändå då Armour inte hört ngt från Naka på 8-9 månader nu. Så den spontana tanken är att de utan ett ljud har lagt ner bildelen helt.....
Så Naka får man jaga begagnat......
Senast redigerat av Lonefox (3 september 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 523 Inlägg
3 september 2012
Lonefox skrev:
Noiseprojekt skrev:
Satsa på en Nakamichi CD istället wink

Varför bara CD när DVDn (IN-DV7) låter mkt bättre? wink
Dock kan den bli riktigt svår att få tag i då BRL Thn nappade åt sig de två sista importören hade.....och en av dem har jag.
Vid närmare eftertanke kan det bli svårt att få tag i nya Naka ändå då Armour inte hört ngt från Naka på 8-9 månader nu. Så den spontana tanken är att de utan ett ljud har lagt ner bildelen helt.....
Så Naka får man jaga begagnat......

Jag väät val din blevlåda bol!! wink

2 665 Inlägg
3 september 2012
Xoff skrev:
Men det är inte bara tidskompen som är skillnad, du får mkt större inställningsmöjligheter i delningarna, de är fullt styrbara från huvudenheten, med kit så bestämmer ju delningsdosan hur delningen skall bli å är sällan ställbar...

Tror du verkligen han behöver dessa möjligheter???

Jag tror att det är ett av han första byggen o då har man ingen glädje av den seriösa ljudnördens krav.

Du har helt rätt som du skriver. jag tänker också så men för honom kanske inte de tipsen gör så stor nytta.smile
Senast redigerat av Rickard-v (3 september 2012)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

493 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
Frippe_L

Uppskattar tanken smile Dock ifall pwk design lådan blir allt för stor så kommer det bli att plasta egna lådor för att behålla utrymmet där bak.

Sen tycker jag 6.5" är "gulliga" när dom är så små, vore lite roligare om man fick till ett bra ljud med små basar än och göra som alla andra och köra på 12" smile Vill vara lite unik åtminstone och inte som alla andra smile

Rickard-v

Exakt! smile Känner att jag har ingen nytta av att kunna ändra sånt själv, sen hör jag troligtvis inte skillnad på frekvenserna såpass mycket då jag är hörselskadad ^^

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 september 2012
Hassman skrev:
Frippe_L

Uppskattar tanken smile Dock ifall pwk design lådan blir allt för stor så kommer det bli att plasta egna lådor för att behålla utrymmet där bak.

Sen tycker jag 6.5" är "gulliga" när dom är så små, vore lite roligare om man fick till ett bra ljud med små basar än och göra som alla andra och köra på 12" smile Vill vara lite unik åtminstone och inte som alla andra smile

Rickard-v

Exakt! smile Känner att jag har ingen nytta av att kunna ändra sånt själv, sen hör jag troligtvis inte skillnad på frekvenserna såpass mycket då jag är hörselskadad ^^

Ja jag har aldrig hört de 6,5" men de funkar säkert bra som tillskott på djupet. jag har bara en 8" i bilen nu och det duger gott för "vardagsspelande"

Lycka till med bygget men fundera på bytet till R6 och tvåkanals osv, jag tror du uppskattar det mer än ett 4-kanals på alla högtalare.

Team-leader för Team1

7 241 Inlägg
4 september 2012
Förväntar man sig höga ljudtryck utav dessa så blir man besviken då de är väldigt korrekta i sin basåtergivning.
De är väldigt mkt hifi och väldigt lite rock'n'roll....

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 september 2012
Rickard-v skrev:
Xoff skrev:
Men det är inte bara tidskompen som är skillnad, du får mkt större inställningsmöjligheter i delningarna, de är fullt styrbara från huvudenheten, med kit så bestämmer ju delningsdosan hur delningen skall bli å är sällan ställbar...

Tror du verkligen han behöver dessa möjligheter???

Jag tror att det är ett av han första byggen o då har man ingen glädje av den seriösa ljudnördens krav.

Du har helt rätt som du skriver. jag tänker också så men för honom kanske inte de tipsen gör så stor nytta.smile

Topic frågar "vad skulle du ändra på" å jag svarade, sedan efter det så svarade jag bara förklarande på frågorna om vad det va å hur det funkade, å inte "gör endast så här" wink

493 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
Frippe_L

Det ska jag absolut ta i beaktande! Inte den enda som tycker det är mer värt med ett vassare framsystem och skippa baksystemet smile

Lonefox

Vad pratar du om nu? Hänger inte riktigt med smile

2 665 Inlägg
4 september 2012
Lonefox skrev:
Förväntar man sig höga ljudtryck utav dessa så blir man besviken då de är väldigt korrekta i sin basåtergivning.

Men om kvaliteten är mkt god är det ju bara stoppa in flera för mera tryck. 4st ger nästan exakt samma konarea som 1st 12". Det räcker bra för lyssning.

Ska man kranka spelar ju inte kvaliteten någon roll. Så då tar man stora schabrak. big_smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 september 2012
Rickard-v skrev:
Lonefox skrev:

Men om kvaliteten är mkt god är det ju bara stoppa in flera för mera tryck. 4st ger nästan exakt samma konarea som 1st 12". Det räcker bra för lyssning.

Ska man kranka spelar ju inte kvaliteten någon roll. Så då tar man stora schabrak. big_smile

Och då kunde man likagärna ta den välljudande 12" direkt från början ansåg jag med mitt förslag smile

Team-leader för Team1

7 241 Inlägg
5 september 2012
Hasseman> De basarna saknar konarean för att spela högt.
De spelar mer fint.....

Rickard-v> Mhm....minst 10" säger jag om man vill ha hyfsat tryck med.......dubbla åttor går med men tar oftast upp mer plats än en 10".....(inte lådmässigt utan placeringsmässigt)

Frippe_L> Instämmer.....nästan wink

2 665 Inlägg
5 september 2012
I hemhifi väljer man nästan alltid flera små istället för en stor. Det måste finnas en orsak till det.

7 241 Inlägg
5 september 2012
Rickard-v skrev:
I hemhifi väljer man nästan alltid flera små istället för en stor. Det måste finnas en orsak till det.

Utrymme.
Hemmaelement har helt andra data än bilelement vilket ger andra egenskaper.
Inte ovanligt att en 8" har över 100l i vas när vi talar hemmabruk.....

2 665 Inlägg
5 september 2012
Lonefox skrev:
Rickard-v skrev:

Utrymme.

Menar du att man använder mindre eftersom man inte har plats för större hemma?

Eller menar du att man använder många små för att det finns plats hemma?

Det är bra med stora vas(mjuk upphängning) värden så man hör detaljerna!

7 241 Inlägg
6 september 2012
Rickard-v skrev:
Lonefox skrev:
Rickard-v skrev:

Utrymme.

Menar du att man använder mindre eftersom man inte har plats för större hemma?

Eller menar du att man använder många små för att det finns plats hemma?

Det är bra med stora vas(mjuk upphängning) värden så man hör detaljerna!

Både och.
Bilelementen är anpassade efter det trånga utrymmet i en bil. Därav så har tex. basar ofta lång söaglängd och relativt låg vas och tål och "kräver" hiskeligt med effekt.
En av få motsvarigheter till detta är Sunfire med deras lådor. Små kompakta lådor, element med lång slaglängd (visserligen har de jag tänker på slavbas med, så det är en "basreflexlåda" då slavbasen ersätter en port VÄLDIGT enkelt förklarat) och MASSVIS med effekt (över 1KW är BRUTALT mkt bland hemmagrejer big_smile ).

Hemmaelement har generellt sett lägre slaglängd, större vas och kräver mindre effekt.
I och med att man har utrymmet hemma och har mindre basförstärkning så kan man utnyttja detta och ha dels större lådor och dels mindre storlek på elementen med olika lösningar för basförstärkning.
Ett vanligt sätt är att ha en eller två portar på baksidan av kabinettet och ha högtalaren 0.5-1.5m ifrån väggen och på så vis få en hörnladdning mot väggen som förstärker basen.

Sedan så sitter man oftast längre ifrån elementen när man är hemma vilket gör att frekvenserna kan bre ut sig mer som de skall. De har inte dne trånga kupén som förvränger och hindrar dem på samma sätt.

En annan anledning till flera små på samma baffel är att få ner baffelstorleken så att de ser mindre ut än vad de är.

Hemmaljud brukar inte vara lika "fett" heller då man talar i den dyrare skolan utan detaljrikedom och nyanser är ledorden. Man har ingen hängmatta i frekvenskurvan om man säger så.

Det finns mkt roligt att läsa om detta bara man ger sig tid att leta upp informationen smile
Det lilla jag nämnt här är bara skummet på ytan av det ljupa hav som kallas ljud (oavsett om det är i bil eller hemma).

6 851 Inlägg
6 september 2012
En sak jag skulle börja med att ändra på är: PROVLYSSNA innan köp av produkt! Det finns ingen här inne som kan säga att du tycker ****** system låter bra!

Så börja med att lyssna runt lite på olika system. Finns ju fler märken en DLS wink

1 523 Inlägg
6 september 2012
TT-Avant skrev:
En sak jag skulle börja med att ändra på är: PROVLYSSNA innan köp av produkt! Det finns ingen här inne som kan säga att du tycker ****** system låter bra!

Så börja med att lyssna runt lite på olika system. Finns ju fler märken en DLS wink

Har du börjat svära nu också?
Klart det bara finns DLS wink

Sök