4114
Sök

Saab 9-3 Aero (chippad) rusar i laddtryck och börjar hugga/hacka

37 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Har inte hittat någon vettig tråd som gett mig svar på mitt dilemma, så jag provar lyckan med en egen tråd.
Det är så att jag har en Saab 9-3 Aero -01 som är steg 2 chippad med E85-konvertering (ca 270 hk).
När man gör kickdown på varvtal mellan ca 2000-3500 RPM rusar laddtrycket så att laddtryckvakten hoppas igång och bilen börjar hugga/hacka. Beror detta på att wastegateklockan/mebrandosan är för svag? En ny dosa kostar ca 1800, så vore trevligt att få ett svar på vad felet är. Jag har läst runt lite och det verkar vara ett väldigt vanligt förekommande problem på trimmade turbobilar.
Har testat att skruva in wastegate-stången ett varv, och då laddade den lite mindre och blev lite lugnare.

Tack på förhand! smile

// Boveln

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 september 2012
#2
se över alla vakumslangar och kolla grundladdtrycket verkar vara en bra början

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

991 Inlägg
4 september 2012
#3
Det kan bero på flera saker. Börja med att skruva in wastegateklockan lite mer. Hjälper inte det så kolla dina tändstift och magnetventilen som kan orsaka hacken du har.  Nästa steg blir väl att kolla LMM och lambdan. Innan du gör nåt så borde du kolla ifall ECU har gett nån felkod.
Lycka till wink


5 710 Inlägg
4 september 2012
#4
Nej nej nej....inte skruva på stången.
WG är förinställt på ett grundvärde, från detta grundvärde (0.45bar) skall systemet jobba.
Ändar du på det kan resultatet bli hursom...i detta fall döljer du ett fel som du igentligen har.

Anledningen till att det laddar över o daskar i överladdningsskyddet kan vara:
• Felaktigt GLT
• Läckande "C" eller "W" slang från turbo-->magnetventil
• Kärvande WG
• Läckande WG-klocka
• Kass magnetventil.
• Ett program som ligger farligt nära gränsen.

MVH Jonas
..............

37 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#5
okej, kollade GLT för ett tag sen, och det låg stabit på 0,35 bar har jag för mig. Magnetventilen är bytt till en begagnad men ska vara okej. Har kollat alla vacuumslangar och dom ser okej ut, men skulle kunna vara något med dom. WG:n verkar röra sig som den ska den med.
Men som jonTe säger borde det kanske vara vacuumslangarna, WG-klockan eller själva programmet som är knas.
Någon som några mer förslag? smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 september 2012
#6
Läckage på trycksidan?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 710 Inlägg
5 september 2012
#7
0.35 i GLT är för lågt....

MVH Jonas
..............

37 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#8
Okej, då kanske jag ska prova att ställa upp det så kanske den kan hantera laddet bättre smile

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
5 september 2012
#9
Har du bytt bränslefilter någon gång? Om inte, gör det. Man glömmer ofta den biten.
Vid nedväxling kan det vara så att bränslet inte räcker till (flödet genom filtret är för segt), och då går den för magert vilket får laddtrycket att rusa.

Små luftläckage kan även leda till detta. På trimmade 9-5or brukar intercoolern pysa ut tryck under sådana accelerationer som får systemet att misstända och spotta. Tillslut blir det en stor smäll och så ligger intercoolern under bilen.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

991 Inlägg
5 september 2012
#10
Har du kollat dina tändstift? Ibland kan det vara så enkelt


37 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#11
UhrJr skrev:
Har du bytt bränslefilter någon gång? Om inte, gör det. Man glömmer ofta den biten.
Vid nedväxling kan det vara så att bränslet inte räcker till (flödet genom filtret är för segt), och då går den för magert vilket får laddtrycket att rusa.

Små luftläckage kan även leda till detta. På trimmade 9-5or brukar intercoolern pysa ut tryck under sådana accelerationer som får systemet att misstända och spotta. Tillslut blir det en stor smäll och så ligger intercoolern under bilen.

Bränslefilter och bränslepump är nybytt, så där ligger inte felet. Men intercoolern däremot är en möjlighet. Den är ju riktigt svag original.

37 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#12
wama skrev:
Har du kollat dina tändstift? Ibland kan det vara så enkelt

Nej det här felet ligger i turbosystemet, så har mycket svårt att tro att någonting med tändningen skulle va knas.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
5 september 2012
#13
Boveln skrev:
wama skrev:
Har du kollat dina tändstift? Ibland kan det vara så enkelt

Nej det här felet ligger i turbosystemet, så har mycket svårt att tro att någonting med tändningen skulle va knas.

"Dessvärre" så samarbetar tändning med luft och bränsle för att uppnå bästa möjliga förbränning, och ger en komponent efter så kan det ena och andra sluta fungera. Med andra ord så kan allt ligga i att tändstiften är slut.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

37 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#14
UhrJr skrev:
Boveln skrev:
wama skrev:
Har du kollat dina tändstift? Ibland kan det vara så enkelt

Nej det här felet ligger i turbosystemet, så har mycket svårt att tro att någonting med tändningen skulle va knas.

"Dessvärre" så samarbetar tändning med luft och bränsle för att uppnå bästa möjliga förbränning, och ger en komponent efter så kan det ena och andra sluta fungera. Med andra ord så kan allt ligga i att tändstiften är slut.

Hmm, ja det kan ju va värt att prova i alla fall smile

991 Inlägg
5 september 2012
#15
Boveln skrev:
UhrJr skrev:
Boveln skrev:

Nej det här felet ligger i turbosystemet, så har mycket svårt att tro att någonting med tändningen skulle va knas.

"Dessvärre" så samarbetar tändning med luft och bränsle för att uppnå bästa möjliga förbränning, och ger en komponent efter så kan det ena och andra sluta fungera. Med andra ord så kan allt ligga i att tändstiften är slut.

Hmm, ja det kan ju va värt att prova i alla fall smile

Anledningen till att jag skriver det är att jag själv hade samma symptom på min Seat och det visade sig vara tändstiften och samma sak för brorsan med sin SAAB 9-3. Jag bytte mina tändstift i måndags...
Snacka om att jag blev glad att det inte var värre wink
Med en trimmad bil och orginal tändstift så kan dom vara slut efter ca 3500 mil...


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
6 september 2012
#16
Boveln skrev:
UhrJr skrev:
Boveln skrev:

Nej det här felet ligger i turbosystemet, så har mycket svårt att tro att någonting med tändningen skulle va knas.

"Dessvärre" så samarbetar tändning med luft och bränsle för att uppnå bästa möjliga förbränning, och ger en komponent efter så kan det ena och andra sluta fungera. Med andra ord så kan allt ligga i att tändstiften är slut.

Hmm, ja det kan ju va värt att prova i alla fall smile

Köp NGK bcpr7es-11

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

904 Inlägg
6 september 2012
#17
Nu har jag ju en 850turbo men jag laddade 0.9 på 5an bytte tändstifft rotor fördlare å tändkablar efter bytet laddade bilen 1.5 på 5an så visst gör det skillnad å göra ßervice efter chippning

AUTOTECH S60 power

37 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#18
Okej, blir nog att köpa 4 NGK bcpr7es-11 och ställa upp grundladdet och se hur den beter sig då smile

930 Inlägg
6 september 2012
#19
seöver din magnetventil. din bil skenladdar. det kan mycket väl vara magnetventilen.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

5 Inlägg
13 september 2012
#20
wama skrev:
Har du kollat dina tändstift? Ibland kan det vara så enkelt

haha hade det problemet!



Sök