2583
Sök

När ska bromsklossar bytas?

28 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#1
Hej,

Ämnesraden säger allt. Hur vet man när man behöver byta bromsklossar?

Börjar det låta? Tar bromsarna sämre? Ser man på klossen när den behöver bytas, typ någon markering?

Mvh
Johan

1 624 Inlägg
4 september 2012
#2
Oftast börjar det gnissla när du skall byta dem, det är en slags varning. Annars kan du ju alltid kolla på bromsklotsens slityta smile

242 Inlägg
4 september 2012
#3
T.ex en saab 9-5 -99 så är minsta beläggtjocklek fram 5mm och bak 4mm

går självklart att köra längre men går man ner till metall mot skivan så är den körd så man bör byta i tid


28 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#4
Tack för svar.smile  Då ska jag kolla upp klossarnas tjocklek i helgen.

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 september 2012
#5
Tjulin skrev:
T.ex en saab 9-5 -99 så är minsta beläggtjocklek fram 5mm och bak 4mm

går självklart att köra längre men går man ner till metall mot skivan så är den körd så man bör byta i tid

Men det är ju typ 30% kvar av beläggen vid de tjocklekarna...Jag kör ner till 1-2 mm, men ALDRIG så det blir metall-mot-metall. Har man få-ekrade alufälgare brukar det vara enkelt att se tjockleken, eller så kollar man vid byte till vinterdäck/sommardäck

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 710 Inlägg
5 september 2012
#6
jotel skrev:
Hej,

Ämnesraden säger allt. Hur vet man när man behöver byta bromsklossar?

Vissa bilar har även en elektronisk mätning som varnar när det börjar bli slitet.

MVH Jonas
..............

huh?
10 427 Inlägg
5 september 2012
#7
careau skrev:
Oftast börjar det gnissla när du skall byta dem, det är en slags varning. Annars kan du ju alltid kolla på bromsklotsens slityta smile

Gnissel är nog mer ett mått på att det börjar bli dags att rengöra bromsbeläggen wink
Eller ja, kör man på metallen så låter det väl också, men vanligt gnissel skulle inte jag
säga är någon varning för att beläggen är slitna.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
5 september 2012
#8
steifan skrev:
careau skrev:
Oftast börjar det gnissla när du skall byta dem, det är en slags varning. Annars kan du ju alltid kolla på bromsklotsens slityta smile

Gnissel är nog mer ett mått på att det börjar bli dags att rengöra bromsbeläggen wink
Eller ja, kör man på metallen så låter det väl också, men vanligt gnissel skulle inte jag
säga är någon varning för att beläggen är slitna.

men det finns faktiskt belägg som har "akustisk slitagevarning" då ofta i form av skrik eller liknande... men på tex en volvo så skriker ju nya belägg så du har rätt i det du säger...


huh?
10 427 Inlägg
5 september 2012
#9
Xoff skrev:
steifan skrev:
careau skrev:
Oftast börjar det gnissla när du skall byta dem, det är en slags varning. Annars kan du ju alltid kolla på bromsklotsens slityta smile

Gnissel är nog mer ett mått på att det börjar bli dags att rengöra bromsbeläggen wink
Eller ja, kör man på metallen så låter det väl också, men vanligt gnissel skulle inte jag
säga är någon varning för att beläggen är slitna.

men det finns faktiskt belägg som har "akustisk slitagevarning" då ofta i form av skrik eller liknande... men på tex en volvo så skriker ju nya belägg så du har rätt i det du säger...

Bromsbelägg skriker alltid efter varje sommar och vintersäsong för min del, oavsett bilmärke (Volvo / BMW)
eller bromsbeläggsfabrikat wink


21 761 Inlägg
5 september 2012
#10
dawwe skrev:
eller så kollar man vid byte till vinterdäck/sommardäck

Så gör alltid jag, då ser man i tid när det kan tänkas vara dags för byte. Hur pass nötta de bör vara som minimum är det nog delade åsikter om, personligen byter jag när det är ungefär 2-3 mm kvar. Har bilen bromsslitagevarnare så "berättar" ju bilen själv. smile
Senast redigerat av Drönirettab (5 september 2012)

1 624 Inlägg
5 september 2012
#11
Xoff skrev:
steifan skrev:
careau skrev:
Oftast börjar det gnissla när du skall byta dem, det är en slags varning. Annars kan du ju alltid kolla på bromsklotsens slityta smile

Gnissel är nog mer ett mått på att det börjar bli dags att rengöra bromsbeläggen wink
Eller ja, kör man på metallen så låter det väl också, men vanligt gnissel skulle inte jag
säga är någon varning för att beläggen är slitna.

men det finns faktiskt belägg som har "akustisk slitagevarning" då ofta i form av skrik eller liknande... men på tex en volvo så skriker ju nya belägg så du har rätt i det du säger...

Precis det jag menade, tack.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
5 september 2012
#12
Ett annat sätt du kan kolla detta, är faktiskt att du ser att nivån på Bromsvätskan börja sjunka.

Lev livet, det kan ta slut fort

huh?
10 427 Inlägg
5 september 2012
#13
careau skrev:
Xoff skrev:
steifan skrev:

Gnissel är nog mer ett mått på att det börjar bli dags att rengöra bromsbeläggen wink
Eller ja, kör man på metallen så låter det väl också, men vanligt gnissel skulle inte jag
säga är någon varning för att beläggen är slitna.

men det finns faktiskt belägg som har "akustisk slitagevarning" då ofta i form av skrik eller liknande... men på tex en volvo så skriker ju nya belägg så du har rätt i det du säger...

Precis det jag menade, tack.

Se där se där, nån särskild tillverkare som tillverkar belägg med det eller är det standard nuförtiden kanske?


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
5 september 2012
#14
steifan skrev:
careau skrev:
Xoff skrev:

men det finns faktiskt belägg som har "akustisk slitagevarning" då ofta i form av skrik eller liknande... men på tex en volvo så skriker ju nya belägg så du har rätt i det du säger...

Precis det jag menade, tack.

Se där se där, nån särskild tillverkare som tillverkar belägg med det eller är det standard nuförtiden kanske?

Minns inte var å när, men jag vet att jag har sett det...


1 450 Inlägg
5 september 2012
#15
Har aldrig varit ute för skrikande bromsar på min volvo:) då ja byter varje sommar, även fast ja bara kör med den på sommaren:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Pim_Pim
5 september 2012
#16
xVolvo240x skrev:
Har aldrig varit ute för skrikande bromsar på min volvo:) då ja byter varje sommar, även fast ja bara kör med den på sommaren:)

Byter du bromsar varje sommar och kör endast med den på sommaren ???

Antingen bör du se över din körstil eller sluta köpa belägg från Biltema wink

1 450 Inlägg
5 september 2012
#17
Japp, i början av varje sommar, då ja vill de ska va nytt:) biltema... Här är det endast volvo original, bil tema är de värst ja vet

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Pim_Pim
5 september 2012
#18
Okej, jao det är ju bra att man är mån om sina bromsar.

1 948 Inlägg
6 september 2012
#19
Hade tänkt byta belägg imorgon jag... kommer reklamera dom om det inte skriker och tjuter satan i dom nästa gång jag bromsar för ett rödljus wink


Ne men för att komma med ett vettigt svar, dom flesta bilarna som är mindre än 15 år gamla brukar faktiskt ha slitagevarnare som säger till när det är dags för byte. Om detta inte finns så är du ju annars väldigt lätt att bara känna efter, köra ner mer än 2-3mm är inte att rekommendera då metall mot metall oftast resulterar i att man får byta skivorna också... och beläggen kan mycket väl ha blivit snedslitna så bara för du har 3mm kvar i ena ändan så kan det vara 1mm på andra...

Bromsarna ska inte ta sämre bara för att du har 3mm istället för 6mm kvar, vad jag vet. Däremot så överhettas dom aningens lättare.

huh?
10 427 Inlägg
6 september 2012
#20
xVolvo240x skrev:
Japp, i början av varje sommar, då ja vill de ska va nytt:) biltema... Här är det endast volvo original, bil tema är de värst ja vet

haha du hinner väl knappt slita in nya beläggen innan du byter dom så du lär väl
åka runt med halvkass bromsverkan hela tiden wink



Sök