Tänkte att jag likaväl kan slänga upp en projekttråd nu när buggyn ska få sig en riktigt genomgång.
Hade alltid varit lite sugen på en buggy och hittade en i lite risigt men okej skick som jag hämtade för en vettig peng. Körde ca 12 mil hem med den utan några större problem mer än att den dog vid hastigt gaspådrag (+ att det regnade och mina toppklassade vindrutetorkare á la 1968-mög hjälpte inte ett skit när jag satt i under ett kapell med dålig passform). Hur som helst så hittade jag hem till slut och buggyn ställdes i garaget. Första prio var att få motorn fräsch igen efter troligen många års användande utan några intentioner att det skulle se snyggt ut.
Här har vi den dagen efter att jag hade köpt den:
Det var mycket som behövde bytas och fräschas upp så jag la en fet order på classicvw och fick hem delarna hyfsat snabbt. Rev ner allt förutom att klyva motorn och satte endast dit nya blanka fina prylar. Bränslepump, generatortorn, fördelarlock, tändkablar, soppaslangar, oljepåfyllning, kylkåpor, tändspole, avgassystem mega-duals från Dahlhems och mycket mer nytt.
Motorn såg genast mycket bättre ut och jag gick snabbt igenom resten av buggyn, men inget annat behövde fixas för att den skulle se dräglig ut. Slipade den, spacklade igen lite hål lite var och där och lade en garagelack som floppade totalt. Köpte riktig 2k-lack och var sjukt noggran. Lacken lades jämnt och fint utan rinningar men upptäckte ganska snabbt att garaget blev GANSKA så lackdammigt, så jag var tvungen att vädra. Frid och fröjd tills en vind från ingenstans får för sig att blåsa in en sandlåda över bilen som stod där med ny lack. Hurra. Fick iaf igen hål i instrumentbrädan och den blev ganska clean med bara stora mätaren och några knappar.
Så det fick duga tills nästa renovering, vilket är nu!
Såhär såg bilen ut
Helt okej, men med mycket jobb kvar för att få den tip top.
Generatorn lade av så jag beställde en ny.
Avgassystemet från Dahlhems beställde jag smart nog utan insatser, så det bestämde jag mig ganska snabbt för att skita i och beställa ett nytt från classicvw istället. BETYDLIGT bättre!
Så nu bestämde jag mig idag för att avsluta buggy-säsongen tidigt med mycket lite kört i sommar på grund av husrenovering och massa jobb. Nu ska jag dessutom bli pappa i November så vi får väl se hur mycket tiden räcker till! Hur som helst så bestämde jag mig för att påbörja en helrenovering av hela bilen. Down to the bone, som man kan säga på engelska.
Plockade bort motorn (Tog 10 minuter efter att ha lärt sig ett och annat från första gången jag tog ur den)
Har haft en oljeläcka någonstans från motorn som ska åtgärdas nu också, har dock inte ännu rivit mer så vet inte säkert vart ifrån den kommer.
Buggyn fortsatte rivas idag tills det snart är dags att lyfta av karossen. Först ska jag riva bort elen som jag har märkt upp så gott jag kunnat, även om jag planerar att dra helt nytt. Kan bli ett äventyr.
Golvet såg fint ut tycker jag, inga större faror här tror jag. Efter blästring får vi väl se om jag ångrar att jag skrev detta.
Och så står bilen idag.
Allt ska rivas och karossen ska lackas professionellt (har lite roliga idéer till lack, delar med mig av det senare). Allt ska gås igenom och det som behövs bytas ska bytas. Jag tänker inte nöja mig förrän bilen ser riktigt bra ut!
Hade alltid varit lite sugen på en buggy och hittade en i lite risigt men okej skick som jag hämtade för en vettig peng. Körde ca 12 mil hem med den utan några större problem mer än att den dog vid hastigt gaspådrag (+ att det regnade och mina toppklassade vindrutetorkare á la 1968-mög hjälpte inte ett skit när jag satt i under ett kapell med dålig passform). Hur som helst så hittade jag hem till slut och buggyn ställdes i garaget. Första prio var att få motorn fräsch igen efter troligen många års användande utan några intentioner att det skulle se snyggt ut.
Här har vi den dagen efter att jag hade köpt den:
Det var mycket som behövde bytas och fräschas upp så jag la en fet order på classicvw och fick hem delarna hyfsat snabbt. Rev ner allt förutom att klyva motorn och satte endast dit nya blanka fina prylar. Bränslepump, generatortorn, fördelarlock, tändkablar, soppaslangar, oljepåfyllning, kylkåpor, tändspole, avgassystem mega-duals från Dahlhems och mycket mer nytt.
Motorn såg genast mycket bättre ut och jag gick snabbt igenom resten av buggyn, men inget annat behövde fixas för att den skulle se dräglig ut. Slipade den, spacklade igen lite hål lite var och där och lade en garagelack som floppade totalt. Köpte riktig 2k-lack och var sjukt noggran. Lacken lades jämnt och fint utan rinningar men upptäckte ganska snabbt att garaget blev GANSKA så lackdammigt, så jag var tvungen att vädra. Frid och fröjd tills en vind från ingenstans får för sig att blåsa in en sandlåda över bilen som stod där med ny lack. Hurra. Fick iaf igen hål i instrumentbrädan och den blev ganska clean med bara stora mätaren och några knappar.
Så det fick duga tills nästa renovering, vilket är nu!
Såhär såg bilen ut
Helt okej, men med mycket jobb kvar för att få den tip top.
Generatorn lade av så jag beställde en ny.
Avgassystemet från Dahlhems beställde jag smart nog utan insatser, så det bestämde jag mig ganska snabbt för att skita i och beställa ett nytt från classicvw istället. BETYDLIGT bättre!
Så nu bestämde jag mig idag för att avsluta buggy-säsongen tidigt med mycket lite kört i sommar på grund av husrenovering och massa jobb. Nu ska jag dessutom bli pappa i November så vi får väl se hur mycket tiden räcker till! Hur som helst så bestämde jag mig för att påbörja en helrenovering av hela bilen. Down to the bone, som man kan säga på engelska.
Plockade bort motorn (Tog 10 minuter efter att ha lärt sig ett och annat från första gången jag tog ur den)
Har haft en oljeläcka någonstans från motorn som ska åtgärdas nu också, har dock inte ännu rivit mer så vet inte säkert vart ifrån den kommer.
Buggyn fortsatte rivas idag tills det snart är dags att lyfta av karossen. Först ska jag riva bort elen som jag har märkt upp så gott jag kunnat, även om jag planerar att dra helt nytt. Kan bli ett äventyr.
Golvet såg fint ut tycker jag, inga större faror här tror jag. Efter blästring får vi väl se om jag ångrar att jag skrev detta.
Och så står bilen idag.
Allt ska rivas och karossen ska lackas professionellt (har lite roliga idéer till lack, delar med mig av det senare). Allt ska gås igenom och det som behövs bytas ska bytas. Jag tänker inte nöja mig förrän bilen ser riktigt bra ut!
Senast redigerat av Daphi (9 september 2012)
Street West Coast
Familjebussförare
Familjebussförare
0
0
0
0