Allt ska rivas och renoveras. Kaross ska lackas, bottenplatta lagas och lackas, massa delar bytas ut, stolar ska sys om, helt nytt elsystem osv osv osv....
Tack kricka_! Jag är nöjd med mina trailersidomarkeringar, kommer nog lysa fint efter att elsystemet är draget och klart!
Nu är ju alla bilder här tagna med min iPhone, så kvaliten lämnar ju lite att önska. I verkligheten är färgen helt perfekt! Bättre än vad jag själv vågade hoppas på!
Idag fick jag en låda från classicvw med en hel del prylar. Jag tror det ska vara allt jag behöver för att få ihop den. Jag byter allt som varit slitet och tråkigt till nya fräscha prylar så att jag med gott samvete kan rulla ut i vår!
En av prylarna som kom var detta. Är det något jag retat ihjäl mig på så var det det gamla pedalstället. Nu återstår bara att se om jag lyckas lufta hela bromssystemet och samtidigt få en bromspedal som är skön att använda. Min gamla lutade mer emot mig (förarstolen) än framåt, vilket gjorde att jag alltid fick dra bak vänster benet så väldigt långt för att nå bromspedalen. Är medveten om att detta inte berodde på ett trasigt pedalställ, det är ju bara en justeringsfråga,men hela pedalstället var rangligt, taskigt, sprucket, lagat och kasst!
Misstänker att solenoiden på startmotorn börjat glappa/lägga av, så jag satte dit en ny.
Imorgon tänkte jag försöka hinna byta packningen bakom svänghjulet och montera allt som behövs för att ha en fungerande motor redo på bänken tills det är dags att sätta tillbaka den!
Nya pedalstället på plats, här syns även det nya längsgående bromsröret.
Och så var jag så sugen på att börja skruva ihop lite till, så jag bultade fast hela karossen och monterade dit rattstång och ratt. Nu börjar det synas att buggyn sakta men säkert återfår sitt liv
På denna bilden syns även det lackade golvet. Lackades med svart hammarlack både på ovan och undersidan. Topp!
Vad gör man när den nyinköpta batteriboxen inte riktigt hade det passmått jag ville ha? Jo, man kapar bort den bit man inte vill ha!
Sen börjar man med att lägga glasfiber i botten och arbetar uppåt.
Och samma sak med locket
Motor och huv har äntligen hittat hem!
Sen tog jag beslutet att sätta en LED-lampa till ovanför regplåten som tydligt bromsljus. Har ännu inte klurat ut hur jag ska göra med nummerplåtsbelysning, men det löser sig sen.
Och det är nu dags att påbörja elsystemet i bilen. Här har jag satt en säkringshållare för flatstift. Plats för 8 säkringar.
Nu har jag äntligen tagit mig igenom all kabeldragning. Nu återstår bara själva inkopplingen av allt, plus att allt ska se snyggt och prydligt ut. Uppmärkt säkringsbox, snygga kabeldragningar och ett lättarbetat elsystem är mitt mål! Man lär sig en väldans mycket på vägen när man drar allting nytt från grunden, vilket är en stor bonus för mig som inte jobbat sådär väldans mycket med el tidigare.
Här har vi kabelhärvan bak till motor och lampor.
Och här är den inne i bilen.
Allting skall givetvis vulktejpas och sättas fast ordentligt så att inga kablar hänger eller är ivägen för något. Hela elsystemet blir ganska avskalat och enkelt att följa tycker jag. Jag har använt 0,75mm2, 1,5mm2 och 6mm2-kabel i olika färger så att man lätt kan "spåra" vilken kabel som går vart.
ÄNTLIGEN är elsystemet helt färdigt. Städade upp inuti bilen, lade in mattor och satte dit stolarna. Plötsligt är buggyn väldigt nära att sänkas ner på egna fötter igen!
Sådär, nu sitter hjulen på plats och buggyn står äntligen redo!
Nu återstår bara att fylla upp tanken och teststarta för att se så att allt fungerar som det ska, men det ska inte vara några problem. Motorn blev ju genomgången i somras, allt jag gjort nu är bara att byta packningen och o-ringen bakom svänghjulet så att jag slipper läckor.
Idag fick buggyn komma ut när det var hela 6 grader varmt och isen framför garaget hade släppt! Saknar fortfarande stänkskydd, växelknopp, centrumkåpor och lite annat, men visst är hon fin!