3130
Sök

Styling av Golf 3 Vr6 -93, var börjar jag? Hur gör ni med bilen under vintern?

12 086 Inlägg
6 september 2012
#21
Audi_powah skrev:
Germax skrev:
Hej nybörjaren, det första du bör göra är att läsa igenom reglerna i detta forum.

Väx upp...

Det står ju klart och tydligt när man registrerar en användare att man ska läsa igenom gällande reglerna.
Att sedan du tycker det är barnsligt och överskattat säger väl mer om dig.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
6 september 2012
#22
Germax skrev:
Audi_powah skrev:
Germax skrev:
Hej nybörjaren, det första du bör göra är att läsa igenom reglerna i detta forum.

Väx upp...

Det står ju klart och tydligt när man registrerar en användare att man ska läsa igenom gällande reglerna.
Att sedan du tycker det är barnsligt och överskattat säger väl mer om dig.

Om man får fråga, var är det du klagar på?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

12 086 Inlägg
6 september 2012
#23
_Performance_ skrev:
Germax skrev:
Audi_powah skrev:
Väx upp...

Det står ju klart och tydligt när man registrerar en användare att man ska läsa igenom gällande reglerna.
Att sedan du tycker det är barnsligt och överskattat säger väl mer om dig.

Om man får fråga, var är det du klagar på?

Klaga? Det är väl en tolkningsfråga. Först uppmanar jag TS att läsa reglerna. Sen förtydligar jag detta i ett annat inlägg och menar att användaren i fråga saknar grund för sin ifrågasättning och antyder att denne brister i sitt omdöme.

Tillfredsställd? smile
Senast redigerat av Germax (6 september 2012)

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
6 september 2012
#24
Germax skrev:
_Performance_ skrev:
Germax skrev:

Det står ju klart och tydligt när man registrerar en användare att man ska läsa igenom gällande reglerna.
Att sedan du tycker det är barnsligt och överskattat säger väl mer om dig.

Om man får fråga, var är det du klagar på?

Klaga? Det är väl en tolkningsfråga. Först uppmanar jag TS att läsa reglerna. Sen förtydligar jag detta i ett annat inlägg och menar att användaren i fråga saknar grund för sin ifrågasättning och antyder att denne brister i sitt omdöme.

Tillfredsställd? smile

Tillfredsställd så det räcker ^^. Men många gör en användare bara för en fråga, så man börjar tappa orken att tjata på dom:D

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

11 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#25
Audi_powah skrev:
http://www.wolfsgruppe.com/vagevent2009/big/slides/IMG_4144.JPG

Välkommen till garaget hehe smile

Eftersom du har en golf så skulle jag satsa på stance utan tvekan, låg, breda fälgar, toe hjulvinklar, nedlacknibg av lister, blinkers osv.

Blir inte alltför dyrt heller. Så Inge kjolpacket eller timm till den bilen säger jag bara! smile. Kika på bilden jag länka till, något i den stilen borde du satsa på, väldigt billigt och snyggt! Då har du en bra bruksbil dessutom smile

Fannie har mitt nummer så messa ifall att du undrar något smile

Tack så mycket!smile Ja jag tror nog också att lagom är bäst. Det blir nog inte speciellt snyggt att vrålstyla bilen. Tack som fan Damir!smile


1 062 Inlägg
7 september 2012
#26
Som ägare av en VR6:a sedan många år, vill jag bara tipsa dig om att se till att allt är ok maskinellt innan du ens börjar tänka på att styla bilen. Finns en massa saker som kommer ge dig utgifter om du inte ligger steget före;

* Kamkedjor/släpor/spännare i motorn
* Termostathus (kylsystemdel)
* Tomgångsmotor
* Tändkablar
* Hjullager


Detta är bara några snabba saker jag kan tipsa dig om.

"You Go, we go!"

11 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#27
CHEEVA skrev:
Välkommen smile

kul bil du köpt ! Det första du bör göra är att byta kamkedja om inte detta är gjort, och eftersom du ska köra den i vinter också så ge den en ordentlig rostskyddsbehandling smile

sen när detta är gjort kan du börja styla osv, jag hade köpt coilovers och snygga fälgar till en början, sen kan man köpa lite lampor blinkers och annat krimskrams efteråt. Vill du trimma så bör du renovera motorn innan du börjar med detta, och glöm chiptrim luftfilter och sportavgasrör... det ger ingen effekt.

Hur mycket effekt vill du ha ut ?

Tack så mycket! Ja den är lite roligare än 745!smile Killen jag köpte bilen av hade kört ca 270 mil med den dom senaste 5 åren, och killen innan honom var en mekaniker som sa att han hade bytt kamkedja själv på bilen. Det står ingenting om kamkedje byte i serviceboken, men han sa att han hade gjort det. Får väl lita på honom.
Dock så måste jag byta vattenpump, olja, och tändstift, på den innan jag börjar med styling.
Ok, men vad är det som ger effekt? Jag vet faktiskt inte hur mycket jag vill ha ut. Egentligen så är jag ganska nöjd som det är så jag kanske inte behöver trimma den.hmm Tack för svaret=)


11 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#28
zemet skrev:
Vad tycker du själv är viktigt? Och vad saknar du på bilen?

Jag personligen gillar inte framhjulsdrivna bilar och speciellt inte små framhjulsdriva bilar, Men det finns en sak som är jävligt tacksamt med dom och det är att bygga ljud i dom! Blir ett jävla dunkande i dom små bilarna så det är nog det jag hade satsat på först:)

Jag hade inte gjort något speciellt med motor utom att ta bort motorhuvs isoleringen och sätta dit sportluftfilter. Detta mest för att det blir goare motor ljud.

Ett sportavgassystem är ju också trevligt för ljudet eller om du bara kör raka rör förbi en dämpare så blir det ju billigare än ett helt avgassystem.

Du får fundera lite på vad din budget är och vad som är värt för dig. Helsats avgassystem kostar väll typ 8K och ger 5-10 hk och trevligt ljud tex. Men för dom pengarna får du en jävla ljudanläggning istället.


Vill du att bilen ska se snygg ut och dra till sig blickar så är ju angeleyes/klargalas strålkastare , via blinkers vingar kiolpaket och stora fälgar något du vill lägga pengar på istället.

Om du istället vill ha en bil som du tycker är rolig att köra så satsa på en fet ljudanläggning och kanske sportavgassystem.

Motorn hade jag inte brytt mig om att trimma, dels för att du är nybörjare och motortrim är lite mera komplicerat än att byta glödlampor i bilen och det är dyrare men framförallt eftersom den redan har ganska bra kraft original och att den är fwd så du spinner bara bort dina extra hästar ändå.

Som sagt så gillar jag inte små fwd bilar men ljud är bra att bygga i dom så jag tycker du ska göra det först:)

Ja jag vet faktiskt inte vad jag saknar just nu, det är väl som du skriver kjolpaket, klarglas, vinge, sånt somm drar till sig blickar. Fast nåt som jag är fruktansvärt missnöjd med är lacken! Tycker att mörk lila ser förjävligt ut! Men det är ju en ganska dyr historia att lacka om en bil, så det får jag nog vänta med.


11 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#29
TLO skrev:
Som ägare av en VR6:a sedan många år, vill jag bara tipsa dig om att se till att allt är ok maskinellt innan du ens börjar tänka på att styla bilen. Finns en massa saker som kommer ge dig utgifter om du inte ligger steget före;

* Kamkedjor/släpor/spännare i motorn
* Termostathus (kylsystemdel)
* Tomgångsmotor
* Tändkablar
* Hjullager


Detta är bara några snabba saker jag kan tipsa dig om.

Jo jag tror nog också att det ska bli steg 1. Jag ska byta vattenpump (då den låter når man drar igång tändningen)
och olje byte för jag misstänker att han har haft i fel olja i bilen eftersom den tickar lite smått i motorn.


1 062 Inlägg
7 september 2012
#30
Kamkedja/spännare/släpor är slut runt 15-19000mil beroende på körsätt. VAG hade 19000 som bytersintervall förr, fast numera har man inte det kvar. Lyssna efter malande missljud utmed motorns vänstersida vid tomgång samt om du gasar till lite. Skrapar det eller "maler" eller rasslar, då är det tid att byta grejorna NYSS!!   Gör du inte detta kan du råka ut för bla ventilras med mera = mer eller mintre totalrenovera. Byta ventiler, styrningar, fjädrar, plana o renovera toppen, nya packningar osv osv.....

Finns ett par killar i Stockholm som gör kamkedjejobb riktigt bra till bra priser. PMa om du vill komma i kontakt med dem, om du ev har frågor.

"You Go, we go!"

1 062 Inlägg
7 september 2012
#31
Om vattenpumpen inte är bytt tjänar du på att göra detta förebyggande. Den gamla pumpen har en impeller av plast som rätt vad det är vittrar sönder, detta sker förr eller senare med haveri som följd, och massa strul.

Den nya pumpen man får numera har en impeller i metall, och skall hålla i många år.

"You Go, we go!"

11 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#32
TLO skrev:
Kamkedja/spännare/släpor är slut runt 15-19000mil beroende på körsätt. VAG hade 19000 som bytersintervall förr, fast numera har man inte det kvar. Lyssna efter malande missljud utmed motorns vänstersida vid tomgång samt om du gasar till lite. Skrapar det eller "maler" eller rasslar, då är det tid att byta grejorna NYSS!!   Gör du inte detta kan du råka ut för bla ventilras med mera = mer eller mintre totalrenovera. Byta ventiler, styrningar, fjädrar, plana o renovera toppen, nya packningar osv osv.....

Finns ett par killar i Stockholm som gör kamkedjejobb riktigt bra till bra priser. PMa om du vill komma i kontakt med dem, om du ev har frågor.

Ok tack så jättemycket!smile Jag hör av mig om det skulle bli brådskande, fast som det är nu så tror jag att det inte är dags att byta. Jag tänkte fråga vad en kamkedje sats kostar om man skulle vilja göra det själv? Det är väl billigare än att lämna in den på verkstad?


1 062 Inlägg
7 september 2012
#33
Att en VR6 tickar en aning direkt efter start är inget onormalt, när oljetrycket stiger försvinner det. En del säger att man enbart skall ha helsyntet, en del säger att halv fungerar utmärkt.
Kör olje + filterbyte för att vara på säkra sidan, sedan gör du byte minst en gång per år.

"You Go, we go!"

1 062 Inlägg
7 september 2012
#34
apotekaren91 skrev:
TLO skrev:
Kamkedja/spännare/släpor är slut runt 15-19000mil beroende på körsätt. VAG hade 19000 som bytersintervall förr, fast numera har man inte det kvar. Lyssna efter malande missljud utmed motorns vänstersida vid tomgång samt om du gasar till lite. Skrapar det eller "maler" eller rasslar, då är det tid att byta grejorna NYSS!!   Gör du inte detta kan du råka ut för bla ventilras med mera = mer eller mintre totalrenovera. Byta ventiler, styrningar, fjädrar, plana o renovera toppen, nya packningar osv osv.....

Finns ett par killar i Stockholm som gör kamkedjejobb riktigt bra till bra priser. PMa om du vill komma i kontakt med dem, om du ev har frågor.

Ok tack så jättemycket!smile Jag hör av mig om det skulle bli brådskande, fast som det är nu så tror jag att det inte är dags att byta. Jag tänkte fråga vad en kamkedje sats kostar om man skulle vilja göra det själv? Det är väl billigare än att lämna in den på verkstad?

Delarna som behövs tippar jag ligger runt 4000 totalt, sedan arbetskostnad på detta.   Din Bil tar runt 25-30000 för hela jobbet, om de ens vill göra det. Därför finns det som sagt andra mekar som gör det för betydligt humanare summor soim stannar på 4 siffrigt.

"You Go, we go!"

11 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#35
TLO skrev:
Att en VR6 tickar en aning direkt efter start är inget onormalt, när oljetrycket stiger försvinner det. En del säger att man enbart skall ha helsyntet, en del säger att halv fungerar utmärkt.
Kör olje + filterbyte för att vara på säkra sidan, sedan gör du byte minst en gång per år.

Ok. Ja det är lite jobbigt när man inte kan så mycket själv om bilar, och när alla kompisar som består till 90% av "keps kalle" som kör volvo och lever loppan säger att det är motorhaveri på g, och det bara är att skrota bilen eftersom den tickar.hmm Men då vet jag att det inte är så farligt, för det är precis som du skriver, det försvinner när oljetrycket stiger. Men vilket är bäst då? Hel eller halvsyntet?


11 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#36
TLO skrev:
apotekaren91 skrev:
TLO skrev:
Kamkedja/spännare/släpor är slut runt 15-19000mil beroende på körsätt. VAG hade 19000 som bytersintervall förr, fast numera har man inte det kvar. Lyssna efter malande missljud utmed motorns vänstersida vid tomgång samt om du gasar till lite. Skrapar det eller "maler" eller rasslar, då är det tid att byta grejorna NYSS!!   Gör du inte detta kan du råka ut för bla ventilras med mera = mer eller mintre totalrenovera. Byta ventiler, styrningar, fjädrar, plana o renovera toppen, nya packningar osv osv.....

Finns ett par killar i Stockholm som gör kamkedjejobb riktigt bra till bra priser. PMa om du vill komma i kontakt med dem, om du ev har frågor.

Ok tack så jättemycket!smile Jag hör av mig om det skulle bli brådskande, fast som det är nu så tror jag att det inte är dags att byta. Jag tänkte fråga vad en kamkedje sats kostar om man skulle vilja göra det själv? Det är väl billigare än att lämna in den på verkstad?

Delarna som behövs tippar jag ligger runt 4000 totalt, sedan arbetskostnad på detta.   Din Bil tar runt 25-30000 för hela jobbet, om de ens vill göra det. Därför finns det som sagt andra mekar som gör det för betydligt humanare summor soim stannar på 4 siffrigt.

Jaha inte mer? Jag trodde det skulle kosta multum. Jo för min styvfarsa är en gammal bilmekaniker och han har lovat att hjälpa mig ifall det skulle behöva bytas.


1 062 Inlägg
7 september 2012
#37
apotekaren91 skrev:
TLO skrev:
Att en VR6 tickar en aning direkt efter start är inget onormalt, när oljetrycket stiger försvinner det. En del säger att man enbart skall ha helsyntet, en del säger att halv fungerar utmärkt.
Kör olje + filterbyte för att vara på säkra sidan, sedan gör du byte minst en gång per år.

Ok. Ja det är lite jobbigt när man inte kan så mycket själv om bilar, och när alla kompisar som består till 90% av "keps kalle" som kör volvo och lever loppan säger att det är motorhaveri på g, och det bara är att skrota bilen eftersom den tickar.hmm Men då vet jag att det inte är så farligt, för det är precis som du skriver, det försvinner när oljetrycket stiger. Men vilket är bäst då? Hel eller halvsyntet?

Hel sägs vara det man "skall" köra, men beroende på hur sliten motorn är och vad tidigare ägare haft i den, kan det vara lite olika. 10w40 är ett ekonomialternativ som funkar utmärkt, fast kör man mycket hårdgasande skall man nog ha lite dyrare helsynteter.

"You Go, we go!"

1 062 Inlägg
7 september 2012
#38
Kan även tipsa dig om www.vr6.nu   forumet för oss med dessa bilar wink Där får du svar på allt du undrar över.

"You Go, we go!"

11 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#39
TLO skrev:
Kan även tipsa dig om www.vr6.nu   forumet för oss med dessa bilar wink Där får du svar på allt du undrar över.

Ja jag har varit inne där mycket innan jag köpte bilen. Har även registrerat mig där nu.


Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
7 september 2012
#40
apotekaren91 skrev:
CHEEVA skrev:
Välkommen smile

kul bil du köpt ! Det första du bör göra är att byta kamkedja om inte detta är gjort, och eftersom du ska köra den i vinter också så ge den en ordentlig rostskyddsbehandling smile

sen när detta är gjort kan du börja styla osv, jag hade köpt coilovers och snygga fälgar till en början, sen kan man köpa lite lampor blinkers och annat krimskrams efteråt. Vill du trimma så bör du renovera motorn innan du börjar med detta, och glöm chiptrim luftfilter och sportavgasrör... det ger ingen effekt.

Hur mycket effekt vill du ha ut ?

Tack så mycket! Ja den är lite roligare än 745!smile Killen jag köpte bilen av hade kört ca 270 mil med den dom senaste 5 åren, och killen innan honom var en mekaniker som sa att han hade bytt kamkedja själv på bilen. Det står ingenting om kamkedje byte i serviceboken, men han sa att han hade gjort det. Får väl lita på honom.
Dock så måste jag byta vattenpump, olja, och tändstift, på den innan jag börjar med styling.
Ok, men vad är det som ger effekt? Jag vet faktiskt inte hur mycket jag vill ha ut. Egentligen så är jag ganska nöjd som det är så jag kanske inte behöver trimma den.hmm Tack för svaret=)

ska du upp över 200hk är de nästan turbo som gäller, hjulhästar då... går att sugtrimma också men det blir ofta dyrt. Någon skrev 5-10 hk med endast avgassystem ... de kan du nog glömma 1-2 hk kanske max, chipen som ska ge 20hk osv ger ofta inte mer än 5-6hästar och luftfilter gör ofta så bilen går sämre än med orginal filter.

Största strypningen sitter i insuget, byt detta till ett foppa/nexen insug eller kanske ett schrick, du kan också ta insuget från 2,9obd1 motorn. Nästa flaskhals är toppen, toppen är ganska dumt konstruerad med dåligt flöde. Sen behöver man så klart andra kammar osv osv osv de tickar pengar väldigt fort !

Med steg 1 turbo kit brukar man landa på runt 300hjulhästar smile

Är du nöjd med effekten är de inte lönt att fundera på trim smile Se bara till att motorn är fräsch ! och gasa inte som en tok innán du fått upp oljetryck+ oljetemp
Senast redigerat av CHEEVA (7 september 2012)



Sök