4908
Sök

Går det att köra med en differential upp och ned?

235 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#1
Vad för modifieringar skulle det behövas i en tex. BMW diff eller Corvette c4 diff för att få den att fungera upp och ned? Skulle behöva ändra rotationen i en lättillgänglig diff.
Smörjningen är det enda jag kan komma på, har dock aldrig öppnat en diff men antar att ringar och annat kastar omkring oljan där inne så grejerna smörjs ordentligt. I värsta fall tänkte jag att det kanske kan funka med separat oljesmörjning. Nippel uppe och nere, elektrisk oljepump som pumpar runt oljan via kylare och filter om det så behövs.
Finns det något annat som gör att diffen inte kan köras upp och ned?

12 086 Inlägg
20 september 2012
#2
Det ända jag kan se skulle va problem med en BMW diff är ventilationshålet, det sitter ju logiskt på övre delen av locket. Men pluggar du den och gör ett nytt så borde det funka. Alt inget hål alls, beror på hur mycket du ska belasta diffen? Oljan ligger en bit upp i krondrevet och kastas runt med denna så man får anpassa oljenivån.

235 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#3
Ok,
Visste inte att det fanns ett ventilationshål. Är det ett öppet hål bara eller finns där nån form av ventil som öppnas vid tryck eller dylikt? Men det låter ju simpelt nog att fixa.
Tack för hjälpen!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 september 2012
#4
Diffar brukar vara konstruerade med en kanal i uppkanten som mynnar nere mellan pinjonglagren, kronhjulet slungar in olja där när det snurrar och ser till att pinjonglagren får smörjning. Vänder man på diffen så hamnar kanalen i botten o då är det ganska enkelt att räkna ut vad som händer...

Förutom detta (och avluftningshålet) så har det ingen betydelse hur den monteras.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

235 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#5
Så om jag skulle ordna separat oljesmörjning, som sprutar in uppifrån och ut tex genom avluftningshålet, så skulle det funka? Med ett nytt avluftningshål dvs.

Evildan
20 september 2012
#6
TurboTarzan skrev:
Så om jag skulle ordna separat oljesmörjning, som sprutar in uppifrån och ut tex genom avluftningshålet, så skulle det funka? Med ett nytt avluftningshål dvs.

Jopp, det ska fungera.
Av ren nyfikenhet, vad ska du göra? bakmontera en motor?

235 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#7
Alldeles riktigt gissat. M70 med 3/525ix låda, drivning endast från fördelningslådan, upp o nervänd diff, mittmotor setup som lambosarna har med lådan pekandes framåt. Framtidsprojekt, håller på med annat mittmotorprojekt nu men senare med lite större budget så blir det nog ovanstående.

Någon som är haj på IX lådorna eller som känner någon som kan ordna 100%drivning till fördelningslådan? Om det ens går utan att heta Donald Trump...

Avstängd
195 Inlägg
20 september 2012
#8
Du får köra baklänges då ...... eller uppåner big_smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 september 2012
#9
Beroende på vad det finns för budget i det hela så kan det hända att det finns en annan lösning. Det finns en del diffar som har "high pinjong", alltså att pinjongen sitter ovanför centrum på diffen. Det kanske går att sätta i en sån utväxling i en vanlig diff och därigenom få den att snurra baklänges. Problemet där är väl att det dels kostar en del o att det såvitt jag vet inte finns några diffar för individuell fjädring med sånt, bara stela axlar.

Alternativt kanske en liten växellåda med bara två drev mellan låda o diff som helt enkelt vänder rotationsriktningen.
Senast redigerat av henke_99 (20 september 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

12 086 Inlägg
20 september 2012
#10
Jag har haft isär några BMW diffar och jag kan inte minnas att jag sätt någon kanal till pinjongen i dessa.
Men det behöver ju inte betyda att smörjningen blir tillräcklig för det.
Ventilationshålet är ett litet hål som gör att luften kan expandera när värmen går upp.
Senast redigerat av Germax (20 september 2012)

235 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#11
Oj, det där lät dyrt...
Hittade en "lösning".
http://www.ga1.se/elektrisk-oljepump-fo … c-176.aspx

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 september 2012
#12
Nästa problem som blir om man vänder diffen är ju att eftersom pinjongen inte sitter i centrum på diffen utan en bit under så kommer den istället hamna en bit över centrum om den vänds, kan bli problem med frigång till kardanen då beroende på vad som sitter ivägen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

235 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#13
Germax skrev:
Jag har haft isär några BMW diffar och jag kan inte minnas att jag sätt någon kanal till pinjongen i dessa.
Men det behöver ju inte betyda att smörjningen blir tillräcklig för det.
Ventilationshålet är ett litet hål som gör att luften kan expandera när värmen går upp.

Nu när jag tänker på det så borde jag ju bara köra på magkänslan o testa med en, säg, 540 diff. Rasar den så bygger jag med separat oljesmörjning...

Tack för all hjälp grabbar! Jag är en sån som ligger sömnlös och funderar... och funderar... och funderar...

235 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#14
Menar alltså att jag testar för dom diffarna är så billiga o det ligger väl minst två stycken i varje bmw garage;)

Evildan
20 september 2012
#15
TurboTarzan skrev:
Germax skrev:
Jag har haft isär några BMW diffar och jag kan inte minnas att jag sätt någon kanal till pinjongen i dessa.
Men det behöver ju inte betyda att smörjningen blir tillräcklig för det.
Ventilationshålet är ett litet hål som gör att luften kan expandera när värmen går upp.

Nu när jag tänker på det så borde jag ju bara köra på magkänslan o testa med en, säg, 540 diff. Rasar den så bygger jag med separat oljesmörjning...

Tack för all hjälp grabbar! Jag är en sån som ligger sömnlös och funderar... och funderar... och funderar...

De Nada.
Gå och lägg dig nu då så kanske du somnar i lugn och ro med ett av dina frågetecken uträtat något så när wink

235 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#16
Evildan skrev:
TurboTarzan skrev:
Germax skrev:
Jag har haft isär några BMW diffar och jag kan inte minnas att jag sätt någon kanal till pinjongen i dessa.
Men det behöver ju inte betyda att smörjningen blir tillräcklig för det.
Ventilationshålet är ett litet hål som gör att luften kan expandera när värmen går upp.

Nu när jag tänker på det så borde jag ju bara köra på magkänslan o testa med en, säg, 540 diff. Rasar den så bygger jag med separat oljesmörjning...

Tack för all hjälp grabbar! Jag är en sån som ligger sömnlös och funderar... och funderar... och funderar...

De Nada.
Gå och lägg dig nu då så kanske du somnar i lugn och ro med ett av dina frågetecken uträtat något så när wink

HAHA! Jag ska iväg och göra i ordning baren i discot ombord M/S Galaxy, jobba till 06:00, äta frukost och SEN ska jag gå och lägga mig, men funderandet tar inte slut där;)

Vart alldeles för sugen på V12 istället för v8 i mitt nuvarande mittmotorprojekt:) Fan oxå...

235 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#17
henke_99 skrev:
Nästa problem som blir om man vänder diffen är ju att eftersom pinjongen inte sitter i centrum på diffen utan en bit under så kommer den istället hamna en bit över centrum om den vänds, kan bli problem med frigång till kardanen då beroende på vad som sitter ivägen.

Kardan kommer från fördelningslådan på 525ix lådan och diffen hamnar upp och ned bredvid tråget på v12an. Vänster drivaxel går under tråget(hoppas jag) och höger har fri sikt.
Sista bekymret är att få 100% drivning till fördelningslådan, startade en tråd i jakten på någon kunnig.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 september 2012
#18
Är det jag som missar nåt eller tänker ni lite fel?
Upp o ner vänd diff kommer att driva bakåt....


235 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#19
Grabber skrev:
Är det jag som missar nåt eller tänker ni lite fel?
Upp o ner vänd diff kommer att driva bakåt....

Inte om motorn sitter bak o fram...

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 september 2012
#20
Ok nu fattar jag! Det är väl lägg dags för mig då tongue
Frågan är om det finns nån diff där man kan vända på innehåller ist....?
Senast redigerat av Grabber (20 september 2012)



Sök