3926
Sök

Trasig turbo s60t5, värt att byta till större?

279 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#1
tja, var inne och felsökte min bil idag och märkte att turbon håller på att lämna in... sitter en t16 turbo på nu orginal,
nu till frågan:
är det värt att byta upp sig till t19 turbo eller liknande? antar att man måste mappa och lite till? eller måste man det? skulle kosta mellan 11-12k att byta till orginal. roll
vad tror ni?

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

449 Inlägg
21 september 2012
#2
är det gjort nått annat med motorn??typ chipp och dyligt??

Full Fart Spar Tid!!!

279 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#3
robert___j skrev:
är det gjort nått annat med motorn??typ chipp och dyligt??

chippad, 3" downpipe, 3" halvsats, sportluftilter, det är väll vad som är gjort smile

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

449 Inlägg
21 september 2012
#4
men då är ju typ nästa steg en större turbo he he he.. en större turbo kan ju hålla bättre då en mindre turbo är nära sitt max..

Full Fart Spar Tid!!!

279 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#5
jo det var de jag tänkte smile men om jag byter till en större måste jag mappa, byta spridare och sånt?

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

449 Inlägg
21 september 2012
#6
nej inte i första hand bara du laddar lika mycket som du gjorde med den gamla turbon men sen när du vill ha mer effekt kan du mappa byta spridare och skruva upp laddtrycket

Full Fart Spar Tid!!!

766 Inlägg
21 september 2012
#7
karlberg92 skrev:
jo det var de jag tänkte smile men om jag byter till en större måste jag mappa, byta spridare och sånt?

sätter du på 19t så är det väll bara spridare och chip kvar till steg5 eller vad det är på en bit över 300hk:)

766 Inlägg
21 september 2012
#8
robert___j skrev:
nej inte i första hand bara du laddar lika mycket som du gjorde med den gamla turbon men sen när du vill ha mer effekt kan du mappa byta spridare och skruva upp laddtrycket

dom där skruvar man inte upp laddet på dom chipar man upp laddet på...
det är ingen gammal rödblockare man trimmar med tkors och slang...

449 Inlägg
21 september 2012
#9
de vet väl ja med.. men nog fan kan man skruva på wastegaten med.. ja mena de som nästa steg när han vill ha mer effekt

Full Fart Spar Tid!!!

766 Inlägg
21 september 2012
#10
robert___j skrev:
de vet väl ja med.. men nog fan kan man skruva på wastegaten med.. ja mena de som nästa steg när han vill ha mer effekt

eller så chipar man så magnetventil och bränsle stämmer överens som det ska vara

449 Inlägg
21 september 2012
#11
ja men grundladdtrycket är inte samma på 16 och 19 så ska han vänta med mapp och spridare får man ställa ner grundladdet annars stämmer det inte med hans tryck nu..

Full Fart Spar Tid!!!

766 Inlägg
21 september 2012
#12
robert___j skrev:
ja men grundladdtrycket är inte samma på 16 och 19 så ska han vänta med mapp och spridare får man ställa ner grundladdet annars stämmer det inte med hans tryck nu..

han kan sätta över klockan han har så kan det inte bli fel då det är lika klockor men olika tryck istället för att skruva och kladda:)

449 Inlägg
21 september 2012
#13
ett varv är 0,3 hekto hur svårt kan det vara?? och köper man ny turbo vill man väl ha den nya wastegaten med..

Full Fart Spar Tid!!!

766 Inlägg
21 september 2012
#14
robert___j skrev:
ett varv är 0,3 hekto hur svårt kan det vara?? och köper man ny turbo vill man väl ha den nya wastegaten med..

kan man ju sätta när man chipat?

63 Inlägg
21 september 2012
#15
asså du med jonte ..... sad

279 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#16
tack för alla svar smile funderar på att skaffa t19 turbo eller att köpa en ny t16 plus ett steg 3 chip smile får se hur det blir smile

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

279 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#17
Ronnybooi skrev:
asså du med jonte ..... sad

vadå är din turbo med sönder tongue

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

A.Sörman
1 299 Inlägg
21 september 2012
#18
19t är en riktigt rolig turbo kör den i min 855 t5 .Du har spridare som duger till den med så du behöver inte byta så mycket mer än turbon smile den flåsar bra mycket mer än 16t innan det bara laddar varmluft smile


279 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#19
Drunk skrev:
19t är en riktigt rolig turbo kör den i min 855 t5 .Du har spridare som duger till den med så du behöver inte byta så mycket mer än turbon smile den flåsar bra mycket mer än 16t innan det bara laddar varmluft smile

men om vi säger att jag bara byter till t19 turbo och ett steg 3 chip kommer den att gå bra då? utan att mappa och byta andra delar?
tack för bra svar alla smile

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

A.Sörman
1 299 Inlägg
22 september 2012
#20
karlberg92 skrev:
Drunk skrev:
19t är en riktigt rolig turbo kör den i min 855 t5 .Du har spridare som duger till den med så du behöver inte byta så mycket mer än turbon smile den flåsar bra mycket mer än 16t innan det bara laddar varmluft smile

men om vi säger att jag bara byter till t19 turbo och ett steg 3 chip kommer den att gå bra då? utan att mappa och byta andra delar?
tack för bra svar alla smile

Den kommer gå helt okej men du får ju inte ut full effekt från turbon utan en anpassad mapp för 19T smile

Men den kmr ju inte gå dåligt.

Vilka har chipat bilen?



Sök