2940
Sök

Val av kammar till volvo 16v Turbo

4 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#1
Undrar om någon har några bra tips på kamprofiler till ett 16v turbobygge,har letat och hittat den här profilen,Duration:324° vid körspel,Lyft:10.8mm,Nockvinkel:106°,TDC lyft:3-3.3mm,eller har någon några andra ideer,ska bli en 500+ utan att behöva tokladda,toppen kommer att bli bearbetad av Kent Karlsson så det blir ju ett bra utgångsläge för bra med pållar,tar gärna imot synpunkter på olika val av kammar,för och nackdelar med olika val.
Senast redigerat av 16vturbo (29 september 2012)

4 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#2
Kan ju kompletera med att jag har en HX40 och  Bosch 1600cc spridare och har tänkt att köra på E85,sprutet blir nog ett ms.
Bottendelen är 234 blocket med Hprofilstakar.kolvar?,vet inte ännu,Extremegrenrör från Klr
Senast redigerat av 16vturbo (29 september 2012)

4 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#3
Ingen?Någon som fått ut bra värden borde kunna ha några bra tips,behöver ju inte vara 500+,kan ju lika gärna vara 600+,jag deppar ju inte för det.

Däckspert
298 Inlägg
29 september 2012
#4
Hör med http://folkraceshop.se/ dom vet och är ganska billiga.

Livet börjar vid 6200rpm!!!

486 Inlägg
29 september 2012
#5
Jag använder ett par omslipade originalkammar från Köhler och är mycket nöjd. Han har jättemånga profiler och kan också skräddarsy kamaxlar efter motorspec.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

4 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#6
Tomas_H skrev:
Jag använder ett par omslipade originalkammar från Köhler och är mycket nöjd. Han har jättemånga profiler och kan också skräddarsy kamaxlar efter motorspec.
Har du någon liknande motorspec som jag,isåfall vad har du för data på dina kammar, och vilken effeckt har du
Senast redigerat av 16vturbo (29 september 2012)

486 Inlägg
29 september 2012
#7
Tyvärr, jag kommer inte ihåg exakt värdena på kammarna. Har för mig duration på 280-290° någonstans.

Nä jag har nog inte liknande motorspec som dig. Jag har t.ex inte portad topp och använder ingen lastbilsturbo.
Volvo 16v, 2.3L och E85 är dom likheter jag kan se av det du har skrivit.

Bromsade 440hk/595nm på hjulen för någon månad sedan.

Antar att det är dom värsta KL-kammarna du kollat på. Så vassa kammar behöver man inte för "500+".
Jag menar, det lär inte vara några konstigheter att nå 500hk med originalkammarna. Speciellt inte om toppen är portad.

När jag stoppade i mina kammar, tillsammans med fasta tryckare, så fick jag inte en enda hästkraft mer i bromsbänken.

Däremot blev karaktären på motorn helt grym cool.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

1 507 Inlägg
30 september 2012
#8
Kör man turbo vill man inte ha så mycket duration eller att ventilerna öppnar mycket vid tdc, det innebär att den släpper ut oförbrända gaser i avgaset på låga varv och går bättre på höga varv. De kammarna passar bättre till sugmotorer. Samma sak gäller folkracekammar, de är också sugkammar, då kommer man få ett sent ladd på en turbomaskin.
Satsa hellre på liten öppning vid tdc kanske runt 1 - 1,3mm (eftersom du kör 16v så kan du ställa in detta via nockvinkeln med ställbara kamdrev), inte så hög duration ca 280 grader kanske och ett högt lyft istället. För iom att du har ett övertryck i insuget så behöver inte ventilen vara öppen så länge, luften pressas in iaf, bättre att den öppnar mycket istället smile
Med en sådan kam kommer maskinen gå renare på lägre varv och du får ett tidigare ladd.

Mvh
/T


866 Inlägg
30 september 2012
#9
På m3 E30 motorn används en något högra doration på avgas men vad ska du varva ?? 324 grader !!! då är det dyngnet runt öppet ;-)  . Inte över 280 i duration på en turbo men ett snabbt lyft är inte fel. Vilket varvtal och vilken turbo och om du flödestestar toppen så kan man träffa rätt mycket lättare. Har inte varit på Volvo 16v men har för mig att det sitter samma tryckare som på 8v topparna ?? eller är dom hydrauliska ?? PS man kanske ska läsa hela inlägget tongue  hx40 typ 7000v/min ? eller klarar en volvo mer ?
Senast redigerat av tekniknissen1 (30 september 2012)

866 Inlägg
30 september 2012
#10
Har tittat lite på det lite det ser faktist ut att närmare och 280 grader duration med 110 grader nockvinkel på insug  300 grader duration 115 grader nockvinkel  på avgas  med 11 i lyft så smiskar inte man tryckarna  så hårt;-) Då ska du få ett skapligt vrid och en bra effekt och det blir rätt med hx40 turbon på slödet.  vridet ökar upp till 7000v/min och ligger plant till 8000 v/ min  och effektkurvan ser ut som skinhedd hälsning upp till  9500 v/min sen ser den ut som europa ekonomin i ett diagram ;-))
Nu är detta en lätt beräkning men det är ungefär vad du kan ha utan att det blir rent ät helvete !:-)
Men flödestesta toppen så får du ut vad ventil lyftet påverkar flödet. Flödar den bra på 10mm lyft så kan stå öppen där längre i stället . lyck till

88 Inlägg
1 oktober 2012
#11
Tillräckligt med lyft för effekten du siktar på men det som är intressant är durationen vid 0.050" lyft. Gissar på att dessa kammar har ungefär lika mycket som original, det vill säga 220-230 grader. Detta ger ett bra register, för mycket tidarea punkterar bara medeltryckskurvan. Vad ska du varva? Ett nytt insug är att rekommendera, originalinsuget hänger inte med till mer än 200 sughästar och du plockar mer sugeffekt än det med bra portning. Har du twin-entry turbo? Har du inte twin-entry vill du ha lite mindre överlapp för att minska pulsstörning men om du har twin-entry ska en sugkonfiguration funka. Det enda turbon gör är att öka densiteten på luften genom att öka trycket på den så du får samma kurva som med sug bara att den i alla punkter multipliceras med absoluta laddtrycket. Tempökningen på luften är inte så stor att den behöver tas med i bilden. Kolla alltså hur dessa kammar funkat i en sugmotor. Dom kommer onekligen att funka finfint.


Sök