2496
Sök

Säkring till bränslepumpen bränner!

23 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#1
Tjenare nu skriver jag om det jag skrev eftersom det var så många som läst och bara EN som kunde svara.

Jag har en Volvo 240 GL med en B230f motor. LH 2.4

När jag var ute och körde så tvärdog bilen, det var när jag körde över ett farthinder (det tog i undertill) och det var då detta hände. Bilen startar inte, kollade säkringen som sitter under huven (den som går till huvudpumpen) och den hade bränt. Bytte till en ny och då gick pumparna men när motorn starta gick säkringen sönder igen?

Jag har bytt bränslepump, ev kopplat bort pumpen för att se om den kortsluter. Relät till bränslepumpen är bytt.

Det jag undrar också är, Går säkringen enbart till huvudpumpen? eller går den till pumpen i tanken också? Efter mycket sökande så har jag förstått att Tändningen hör till detta också?

Tacksam för svar! Mvh / Anders
Senast redigerat av Raggaren-91 (29 september 2012)

490 Inlägg
29 september 2012
#2
ingen skada på kablarna till Bränslepumpen under till? prövat att sätta direkt ström på B-pumpen och kollat om den startar då? kan hända att pluskabeln ligger klämd/avskalad mot kaross (jord)

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

23 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#3
Någon direkt ström har jag inte provat mig på Än, och kablarna under är hela. Jo det är ju det men kollat så långt jag kan se på den pluskabeln och än så länge är den hel... hmm

23 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#4
Bump*

449 Inlägg
29 september 2012
#5
går säkringen är det ju kortslutning nånstans antingen i kablarna till pumpen eller i själva pumpen .. prova att dra en kabel ifrån batteriet till pumpen men sätt en säkring med samma ampere som orginal.. går bilen då är det kabel kortis går säkringen är det kortis i pumpen

Full Fart Spar Tid!!!

23 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#6
Kopplade bort kablarna till pumpen (under bilen) och säkringen gick ändå, men går den säkringen till pumpen i tanken med? för den har jag inte kollat än..

449 Inlägg
29 september 2012
#7
ja kommer inte ihåg om det är en säkring till varje pump..  volvo 740 har ju det men 240 vette fan.. jag tror ju att du klämt kablarna nånstans.. men du kan ju lika gärna klämt kablarna till lamndasonden. du får titta mer under bilen vad som släpat i..

Full Fart Spar Tid!!!

23 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#8
Okej då får jag gå ut å kika och se vad om jag kan se något. smile

449 Inlägg
29 september 2012
#9
bränslepumpsäkringen är väl huvedsäkringen för hela insprutet och ja vet att om man kortsluter kablarna till lamndasond går den säkringen med.. i värsta fall kan du rycka ur lamndasondkabeln och prova annars är det nog nått med plusen till pumpen ingen annan el går under bilen och tar stryk när det tar i..

Full Fart Spar Tid!!!

23 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#10
Såg nu att lambdan var lite tilltryckt (eftersom det går snett nedåt). ska kolla vad som händer om jag kopplar ur den. smile

23 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#11
Tack som fan robert för hjälpen! Det var visst lambdan som var kass smile kopplade ur den å den starta direkt smile

449 Inlägg
1 oktober 2012
#12
gott att det fixa sig.. kul att kunna hjälpa till..

Full Fart Spar Tid!!!


Sök