2397
Sök

Volvo 740 -1989 B230f segstartad nu slocknade den

171 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#1
tjena , min 740 med b230f insprutsmotor har vart segstartad ett tag men blir värre å värre, å nu när jag var å körde så slockna den, se starta den inte nå mer, tände till en gång som att den höll på gå igång men gjorde inte det, har bytit till 4a nya tändstift, 2 blir blöt men inte den på 4ans cylinder å 1a cylindern, vad fan kan det vara? den har gnista på alla stift,

1 450 Inlägg
1 oktober 2012
#2
Låter som du har ett bränsle problem, du kanske har igensatt bränsle filter, eller förpumpen är dålig, vet att ja hade de felet på min en gång att förpumpen va dålig, då blev den seg startad, fast din borde ju ändå starta, du har inte kollat om du fått något fel kod?

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

171 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#3
Råkade skriva fel var visst en 1988 som dem tog ut i slutet av 87 så går nog inte att läsa felkoder, visst sitter filtret i tanken? Som en duk nästan? Har ej kollat där, men om man skulle lägga en flaska  med bensin innan pumpen under förar sätet borde det inte gå då?

1 450 Inlägg
1 oktober 2012
#4
Ja det sitter ett litet filter i tanken, men även ett stort filter under bilen vid bränslepumparna eller i motor rummet, på min 240 sitter filtret i motorrummet, men de går ju koppla förbi filtret för att utesluta att de e det som är felet.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

1 450 Inlägg
1 oktober 2012
#5
Och vet inte vilken årsmodell felsöknings systemet kom men om du har det ska det sitta i motor rummet på vänster fjäderben om ja inte minns fel

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

171 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#6
ok får kolla det tackar!

151 Inlägg
2 oktober 2012
#7
går bensin pumpen då? du hör om de surrar när du vrider nyckeln till 2an


171 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#8
ne jag öppnade luckan som sitter i bagaget så man ser ner till tanken å lyssnade medans tändningen var på hörde inte ett smack men sen läste jag att den bara går i vissa tillfälllen för att den inte behöver gå hela tiden, men jag vet inte hur det ska vara

1 450 Inlägg
2 oktober 2012
#9
Den stora huvudpumpde sitter under bilen den ska dura i typ någon sekund när du vrider på tändningen, du kanske får klicka till på starten för dom ska gå igång

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

151 Inlägg
2 oktober 2012
#10
ska räcka med att man vrider på tändningen bara så ska pumpen surra i typ en sekund


171 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#11
Joojo men läste nån annanstans att det inte ska göre hela tiden?utan att det är bara ibland, hur kopplar man förbi reläet lättast? Är 6 stift tror jag, bara tillfälligt alltså så man kan kolla att Det äre som är felet

1 450 Inlägg
2 oktober 2012
#12
Du kan ju dra direktström från batteriet t pumpen men då går ju pumpen konstant

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

6 738 Inlägg
2 oktober 2012
#13
Du har en tidig 740 och du har du insprutningssystem lh jetronic 2.2 jag har jobbat en hel del med de insprutningssystemet och pumparna ska inte gå när man vrider på tändningen. När du vrider till startläge så motorn går runt så säger hallgivaren till tändningsboxen att motorn går runt och då säger tändboxen till bränsle boxen att starta pumparna. Det är på de senare modellerna av 88 som har lh jetronic 2,4 som pumparna går igång på i några sekunder med tändning på wink Jag tycker du ska börja med att kolla om det pumpar fram bensin till spridar-bryggan medan någon kör på startmotorn.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

171 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#14
joo men tänkte bara att pumpen går konstant så man vet om den funkar ,jaa det va det jag täkte för hör inget alls, hur ska man kolla om det kommer dit ska man öppna nått eller?

6 738 Inlägg
2 oktober 2012
#15
Ej-son skrev:
joo men tänkte bara att pumpen går konstant så man vet om den funkar ,jaa det va det jag täkte för hör inget alls, hur ska man kolla om det kommer dit ska man öppna nått eller?
Tyvärr så är jag jätte dålig på att förklara men jag ska gå ut imon eftermiddag o ta några bilder för o visa dej hur man gör wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

171 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#16
hehe jaa. om du ids så vore det grymt fint!!

6 738 Inlägg
3 oktober 2012
#17
då kommer lite bilder här hur du ska göra wink

Vid den gula ringen kommer bensinen till motorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-aa07e1b897abb8692bdca274cd155e90.jpg

Här e slangen som bensinen ska komma i. På den gröna inringade muttern ska du ha en ringnyckel o hålla emot medans du lossar den blå inringade muttern, sen ska slangen va lös, du kan lägga ner slangen i en flaska o sen om det pumpar bensin när du kör på startmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-91c6305a98bdf30690d35cc5c219cfb4.jpg

så kan de se ut tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-61be61dd1df66ff35f70c4d430e535a9.jpg

Om det kommer bensin där så skruva tillbaka slangen o ta loss denna slang o se om det kommer bensin där smile
den som sitter fast med stjärn skruv på bilden
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-47de46a78f77a79ffc60c0b072c12e28.jpg

hoppas det hjälper wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

171 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#18
Å jävlar fint tackar, då vet jag exakt hur jag ska börja felsöka när jag kommer till bilen nästa gång å det blir nog inte nu i helg men nästa, den där "klockan" som slangen går in i är det btr:en?alltså den med stjärn skruv?

6 738 Inlägg
3 oktober 2012
#19
Ej-son skrev:
Å jävlar fint tackar, då vet jag exakt hur jag ska börja felsöka när jag kommer till bilen nästa gång å det blir nog inte nu i helg men nästa, den där "klockan" som slangen går in i är det btr:en?alltså den med stjärn skruv?
jajjamen det är btr:en om det nu pumpar fram fint med bensin o du tar bort den slangen från btr o de inte kommer nån bensin där så är den förmodligen trasig o då tvingas all bensin som pumpas fram in i motorn o då blir den sur wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

171 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#20
jaa visst tänkte du slangen efter btr:en den utan slangklämma? smile


Sök