1899
Sök

Köpråd

6 Inlägg
5 september
Trådstartare
#1
Hej!
Jag planerar att köpa en halvkombi och lutar åt en Toyota Auris hybrid årsmodell runt 2017-2018. Enligt vad jag har förstått ska de vara driftsäkra och bränslesnåla bilar. Nåt som gjort mig lite smått orolig är det jag läst om rost för Auris. Dock har jag inte hittat nåt om just de årsmodellerna. Det är framförallt den rost man inte så lätt ser som oroar mig då jag om jag köper en sån bil räknar med att ha den ett antal år. Är det någon som har erfarenhet av det eller kunskap om det när det kommer till Auris? Är det något jag behöver oroa mig för?

Tack för hjälpen!

Forummoderator
17 879 Inlägg
5 september
#2
Svaret blir kort från mig: Köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
5 september
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Svaret blir kort från mig: Köp.
Tack! Ska jag tolka det som att det är en ickefråga och att jag inte behöver oroa mig för det?

842 Inlägg
5 september
#4
Det är mycket bra bilar som inte kronglar eller går sönder
Ett säkert kort

Diagnostekniker
2 598 Inlägg
5 september
#5
Bara att handla.
Kolla bara så att bilen servats ordentligt.

Hittar du en intressant bil så kan jag kolla upp historiken fr.o.m Måndag förutsatt att det registrerats i den digitala serviceboken.

Up the RA

6 021 Inlägg
5 september
#6
Men att kolla efter rost är klokt för det är Toyotas akilleshäl. Mekaniskt kanske de håller ihop men rostmässigt är de tyvärr inte bättre än andra tillverkare.

842 Inlägg
5 september
#7
Utmarks-Loke skrev:
Men att kolla efter rost är klokt för det är Toyotas akilleshäl. Mekaniskt kanske de håller ihop men rostmässigt är de tyvärr inte bättre än andra tillverkare.
En Corolla drivlina brukar hålla 4 karosser wink
Nya auris rostar inte mycket
Bara broms skivor bak

6 Inlägg
6 september
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Bara att handla.
Kolla bara så att bilen servats ordentligt.

Hittar du en intressant bil så kan jag kolla upp historiken fr.o.m Måndag förutsatt att det registrerats i den digitala serviceboken.
Vad snällt! Det tar jag tacksamt emot.

6 Inlägg
6 september
Trådstartare
#9
Utmarks-Loke skrev:
Men att kolla efter rost är klokt för det är Toyotas akilleshäl. Mekaniskt kanske de håller ihop men rostmässigt är de tyvärr inte bättre än andra tillverkare.
Muskelbil skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Men att kolla efter rost är klokt för det är Toyotas akilleshäl. Mekaniskt kanske de håller ihop men rostmässigt är de tyvärr inte bättre än andra tillverkare.
En Corolla drivlina brukar hålla 4 karosser wink
Nya auris rostar inte mycket
Bara broms skivor bak
Är det så? Jag läste ett rosttest på Auris 2013 (har jag för mig) och det lät inte så positivt. Att det kan rosta under plastkåpor som sitter under bilen tror jag mig ha läst. Men har som sagt inte sett något för de årsmodellerna som jag tittar på nu så jag inte om något har förbättrats sedan dess?

Problemet är ju att det är svårt att se när man tittar på en bil om det skulle kunna finnas antydan till rost undertill. Det jag vet är att jag om jag lägger vad som är mycket pengar för mig på en bil som sen visar sig ha rostproblem inom några år så skulle jag bli väldigt besviken.

842 Inlägg
6 september
#10
elisabeten skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Men att kolla efter rost är klokt för det är Toyotas akilleshäl. Mekaniskt kanske de håller ihop men rostmässigt är de tyvärr inte bättre än andra tillverkare.
Muskelbil skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Men att kolla efter rost är klokt för det är Toyotas akilleshäl. Mekaniskt kanske de håller ihop men rostmässigt är de tyvärr inte bättre än andra tillverkare.
En Corolla drivlina brukar hålla 4 karosser wink
Nya auris rostar inte mycket
Bara broms skivor bak
Är det så? Jag läste ett rosttest på Auris 2013 (har jag för mig) och det lät inte så positivt. Att det kan rosta under plastkåpor som sitter under bilen tror jag mig ha läst. Men har som sagt inte sett något för de årsmodellerna som jag tittar på nu så jag inte om något har förbättrats sedan dess?

Problemet är ju att det är svårt att se när man tittar på en bil om det skulle kunna finnas antydan till rost undertill. Det jag vet är att jag om jag lägger vad som är mycket pengar för mig på en bil som sen visar sig ha rostproblem inom några år så skulle jag bli väldigt besviken.
Inget unikt med plastkåpor under bilen
Vi bilägare har gjort många sådana tester och lovordat vw passat runt 2009
Dom bilarna rostar fortare än en barista gör
Auris har inte några problem med rost

* Voff voff *
10 412 Inlägg
6 september
#11
elisabeten skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Men att kolla efter rost är klokt för det är Toyotas akilleshäl. Mekaniskt kanske de håller ihop men rostmässigt är de tyvärr inte bättre än andra tillverkare.
Muskelbil skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Men att kolla efter rost är klokt för det är Toyotas akilleshäl. Mekaniskt kanske de håller ihop men rostmässigt är de tyvärr inte bättre än andra tillverkare.
En Corolla drivlina brukar hålla 4 karosser wink
Nya auris rostar inte mycket
Bara broms skivor bak
Är det så? Jag läste ett rosttest på Auris 2013 (har jag för mig) och det lät inte så positivt. Att det kan rosta under plastkåpor som sitter under bilen tror jag mig ha läst. Men har som sagt inte sett något för de årsmodellerna som jag tittar på nu så jag inte om något har förbättrats sedan dess?

Problemet är ju att det är svårt att se när man tittar på en bil om det skulle kunna finnas antydan till rost undertill. Det jag vet är att jag om jag lägger vad som är mycket pengar för mig på en bil som sen visar sig ha rostproblem inom några år så skulle jag bli väldigt besviken.
Ska du ha bilen länge och köper den tämligen ny så är ju en rostskyddsbehandling ett sätt att hålla den fin längre.

Och förstås att sköta om bilen! Tex fylla i stenskott, åtgärda skrapmärken om det skulle uppstå, tvätta och behandla lacken och helt enkelt bry dig om bilen. Låter man smutsen sitta på halva vintern och struntar i det mesta har man ganska snabbt en bil som börjar rosta, och det är inte bilens fel då...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
9 september
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
elisabeten skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Men att kolla efter rost är klokt för det är Toyotas akilleshäl. Mekaniskt kanske de håller ihop men rostmässigt är de tyvärr inte bättre än andra tillverkare.
Muskelbil skrev:

En Corolla drivlina brukar hålla 4 karosser wink
Nya auris rostar inte mycket
Bara broms skivor bak
Är det så? Jag läste ett rosttest på Auris 2013 (har jag för mig) och det lät inte så positivt. Att det kan rosta under plastkåpor som sitter under bilen tror jag mig ha läst. Men har som sagt inte sett något för de årsmodellerna som jag tittar på nu så jag inte om något har förbättrats sedan dess?

Problemet är ju att det är svårt att se när man tittar på en bil om det skulle kunna finnas antydan till rost undertill. Det jag vet är att jag om jag lägger vad som är mycket pengar för mig på en bil som sen visar sig ha rostproblem inom några år så skulle jag bli väldigt besviken.
Ska du ha bilen länge och köper den tämligen ny så är ju en rostskyddsbehandling ett sätt att hålla den fin längre.

Och förstås att sköta om bilen! Tex fylla i stenskott, åtgärda skrapmärken om det skulle uppstå, tvätta och behandla lacken och helt enkelt bry dig om bilen. Låter man smutsen sitta på halva vintern och struntar i det mesta har man ganska snabbt en bil som börjar rosta, och det är inte bilens fel då...
Ok, ska läsa lite om rostskyddsbehandling och se om det kan vara ett alternativ. Tack!

Ja, det är sant. smile

1 519 Inlägg
9 september
#13
Vi har haft en Auris TS HSD 2014 som vi var mycket nöjda med och som vi lät underredsbehansdla.
Det är ju faktiskt inte helt ovanligt att folk låter göra det så... Du kanske kan hitta en som redan är behandlad

6 Inlägg
9 september
Trådstartare
#14
KenthIJ skrev:
Vi har haft en Auris TS HSD 2014 som vi var mycket nöjda med och som vi lät underredsbehansdla.
Det är ju faktiskt inte helt ovanligt att folk låter göra det så... Du kanske kan hitta en som redan är behandlad
Ja, det vore perfekt att hitta en som det redan var gjort på. Hur mycket kostade det att göra när ni gjorde det? Gör man det en gång och sen håller det eller måste man göra om det efter ett tag?


Sök