2 Bar på TOMGÅNG vid driftsvarm motor är BRA oljetryck. 2 Bar vid varvtal över 2000 varv/min vid driftsvarm motor är däremot SÄMRE oljetryck, bör ligga över 2.5 Bar, normalt är väl mellan 3-5 Bar (pratar inte VW specifikt utan rent allmänt!). Min gamla Passat -95/96 hade/har en sekundär oljetrycksgivare som varnar för just lågt oljetryck vid 2000 varv/min (osäker på varvtalet dock) den varnade vid typ 1.7 Bar vid ca 2000 varv/min.
Jag skulle göra följande: 1: Varmköra motorn 2: Mäta trycket IGEN, dels på tomgång, men även vid 2000, 3000, 4000 och 5000 varv/min. Mät trycket under minst 15 sek så du ser att det håller sig konstant.
Fast INNAN du gör detta så kontrollerar du att oljenivån står på "max", nån ynka mm över eller under är OK. Om trycket är bra (dvs över 2 Bar) vid samtliga "förhöjda varvtal" så är det något annat som spökar. Om trycket däremot "fladdrar" så kan det mycket väl vara som så att det är igensatt någonstans, eller att pumpen inte klarar av att leverera tillräckligt med olja, tex pga att den är sliten, eller att du har ett internt "oljetrycksläkage" (mja föga troligt men inte omöjligt). Man kan även köra en "invändig motortvätt" man får ut bra mycket mer skit än vid ett vanligt oljebyte, man bör dock köra 2 snabba byten, dvs häll i medlet i den gamla oljan, varmkör enligt instruktionerna. Töm ur. Häll i NY "offerolja" (Biltemas 179 kr variant duger utmärkt!), NYTT filter. Kör ca 10 mil. Byt oljan igen, fast denna gång till den "riktiga" oljan, och glöm inte NYTT filter IGEN (Biltema Helsyntet tex, vilket är mer än tillräckligt bra till din bil, o det är även "179 kr Biltema-oljan" oxå...), sen får man hålla tummarna att det fixade felet. Oljan du kör på gissar jag på bör ha ett visko område på 10W40 för att passa din bil bra, eller om man vill lyxa till det lite 5W50 (vilket betyder att oljan är mer lättpumpad kall men tjockare varm än en 10W40 olja, i regel!).
Om du vill göra en RIKTIG invändig motortvätt så skippar du dessa "mirakelmedel", man får i regel ut mer skit men långt ifrån lika mycket som med "Bilstein Engine-flush". Kort förklarat så är Bilstein Engine-flush en speciell rengöringsvätska som pumpas runt i motorn via en extern maskin under ett antal minuter, detta sätt är det bästa, motorn (oljekanalerna mm) blir så rena det bara går utan att öppna motorn och plocka isär den för rengörning, för vem gör det:)? Kostnaden för Engine-flush ligger som lägst kring 1000-lappen exklusive oljetbyte.
Senast redigerat av dawwe (28 oktober 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure