4103
Sök

Vibrationer vid vissa varvtal tomgång?

12 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
Hej,
Det är så att jag har en Volvo v50 2005 2,4i som vibrerar vid vissa varvtal på tomgång, nu snackar vi kraftiga vibrationer man känner det både i förarstolen samt i passagerarstolen och golvet.
Även utanpå karossen längst bak vid bagage luckan.

Från början så vibrerade den endast mer och mer från 1900 varv till 2100 varv och sedan före och efter dessa varvtal så vibrerar den inget.

Men nu efter att tändstift är bytta och en bekant som bytte mina bakdämpare tyckte att det såg lite otätt ut under vid insuget så han sprutade på lite tätning där.
Så nu vibrerar den vid 1000varv när bilen är kall (detta försvinner efter ett tag) och sen vibrerar den konstant vid 2050 - 2100 varv som ni ser så har varvtalen minskat för vibrationerna, men att det också har tillkommit vid 1000 varv.

Om jag gasar upp bilen och släpper gasen så vibrerar bilen fortfarande när den "varvar" ner just vid dessa varvtal.

Det spelar ingen roll om jag har kopplingen nere eller om den är uppe så vibrerar det lika mycket, detta är vid tomgång.
Bilen hoppar lite när jag kör med men detta kan iofs bero på att däcken är obalanserade samt att det är lågprofilsdäck men som att vibrationerna är vid tomgång när man står still så är det lite mysko.

Någon som vet vad det kan vara? Dom på volvo hade den inne en gång men hittade inget fel, och nu har jag tid igen den 2 november för felsökning dom surrade om att det kunde vara sväghjulet kan det verkligen vara det?

Det konstiga med det hela är att vibrationerna var inte där innan jag lämnade in den på service utom dom uppstod efter den hade varit inne på service + kam remmsbyte, detta kanske bara är ett sammanträffande men vad vet jag.
Detta har jag påpekat för volvo men dom kan inte uttala sig mer än att det är något fel på bilen säger dom.

Dom första jag var till var Gösta samuelsson i sandviken, dom rev ner hela kam remen och kollade fall om den satt fel, detta gjorde den inte enligt dom själva men dom glömde sätta dit kåpan ordentligt för kamremen så man såg hela remmen och allt.
Detta kan man iofs se förbi som att dom bjusade på felsökningen men dom hittade inget heller iofs.
Dom säger att dom har kollat motorkuddarna med och att det inte är dom det är fel på.

FAN OM DET ÄR SVÄNGHJULET vilka mer tester kan man göra för att säkerhetsställa om det är det?
Ingen lust att casha hur mycket som helst på felsökning så har man inte råd att laga skiten.

Oj, blev lite långt men ja, hoppas ni orkar läsa ändå.
Tack på förhand

Fakta om bilen.
Volvo V50 2005 , 2.4i.
Mil: 14650
Alla servicar enligt boken, senaste gjordes för ca 100 mil sedan, även kam remmen byttes för 100 mil sedan.
Tändstift är bytta samt dämpare runt hela bilen.
Senast redigerat av calby (4 oktober 2012)

2 024 Inlägg
4 oktober 2012
Med tomgång antar jag att du menar att du har bilen i friläge? Tomgång är ju motorns standardvarvtal när man inte rör gasen.
Kan mycket väl vara svänghjulet ifall det är dubbelmassesvänghjul på dessa bilar, men samtidigt blir man fundersam på att problemen ökade när ni bytte tändstift. Är ni säkra på att ni valde rätt stift och att kablarna är friska? Kan inte låta bli och undra vad du menar med att ni har sprutat på tätning på ett läckande insug? Läcker nåt så byter man packning, man kladdar inte på nåt utvändigt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 271 Inlägg
4 oktober 2012
Om det är svänghjulet vilket inte är helt otroligt om de är dubbelmasse. Isf så har det med hur man kör å göra fick in ett par sådana där jag jobba förut men var Hyundai å äldre personer som hade. Då om man varvar väldigt lite hela tiden så sliter de gummit i dom. Så fråga på Volvo så borde juh dom veta om se kan vara de

12 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Med tomgång antar jag att du menar att du har bilen i friläge? Tomgång är ju motorns standardvarvtal när man inte rör gasen.
Kan mycket väl vara svänghjulet ifall det är dubbelmassesvänghjul på dessa bilar, men samtidigt blir man fundersam på att problemen ökade när ni bytte tändstift. Är ni säkra på att ni valde rätt stift och att kablarna är friska? Kan inte låta bli och undra vad du menar med att ni har sprutat på tätning på ett läckande insug? Läcker nåt så byter man packning, man kladdar inte på nåt utvändigt.

Ja, jag menar självklart friläget med tomgång.

Problemet ökade men även flyttades i varvtal om man säger så när jag bytte tändstift eller om det var pga. han testade att täta från utsidan det vet jag inte som att han hade gjort bägge.
Ja, det är dubbelmässig hjul på denna.

Kan man testa på något sätt om det är svänghjulet?
Ingen lust att dom felsöker igen för flera tusen och sedan visar det sig att det är det där hjulet som man lär byta för flera tusen igen.
Har ingen lust att lägga ut 20.000kr på bilen faktist.

-stoffe- skrev:
Om det är svänghjulet vilket inte är helt otroligt om de är dubbelmasse. Isf så har det med hur man kör å göra fick in ett par sådana där jag jobba förut men var Hyundai å äldre personer som hade. Då om man varvar väldigt lite hela tiden så sliter de gummit i dom. Så fråga på Volvo så borde juh dom veta om se kan vara de

FAN! Det är en gubbe som har ägt bilen innan mig, den är skit fin och jag har som sagt bytt ut dämpare runt hela bilen, bytt kamrem och gjort allt med den har totalt lagt ut 10.000kr på den för det.
Sedan 10.000kr för spritt nya fälgar + vinterdäck.

Köpte den för 63.000kr och inte tror jag att jag får 83.000kr för denna bil.

För dom på Volvo sa att är det svänghjulet så lär dom byta koppling + låda med och då går det på minst 20.000kr sa dom.
Senast redigerat av calby (4 oktober 2012)

604 Inlägg
4 oktober 2012
Gubbkörning är döden för ett dubbelmassehjul. Dom går att mäta men tyvärr måste lådan ur.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

12 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
Bytte volvon mot en saab 9-5 som självklart har vissat div problem:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3#p3437653

Sök