2521
Sök

Glasfiberlåda. vad för produkter?

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
Sha!

ska bygga om min hatthylla snyggt med 2 st 6x9or. kommer vara lite vågigt om man säger så och högtalarna ska upp lite från hatthyllan men vara inbyggt.

ska alltså göra detta:

http://www.youtube.com/watch?v=ljHGkF6M … re=related

hur går jag tillväga? fattar så långt att göra ramar och spänna tyget, men vad ska jag ha på tyget sen?

har sett en del som bara penslar något och en del har kolfiber och en del glasfiber. vad är enklast och billigast? kommer ju inte vara något riktigt tryck i det utan mest för att vara snyggt.

efter man spännt tyg, skriv vad man gör steg för steg.

ska inte slipa allt för noga då allt ska kläs in i tyg över detta sen.

MVH

Stil>Funktion

16 197 Inlägg
4 oktober 2012
tänk dock på att 6*9" behöver STOR låda då dom är byggda för att spela utan låda.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

501 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
aa jag har koll på allt det. ska igentligen inte bygga en låda utan bara forma om hatthyllan men skrev låda för att ni skulle få en inblick om hur jag menade wink

Stil>Funktion

16 197 Inlägg
4 oktober 2012
man spänner fleecetyg;penslar på polyester med härdare i,låter de torka,grovslipar sen spacklar man med glasfiberspackel å efter nån form av finare spackel..

tycker man inte att det är hårt nog så tar man polyster och glasfiber väv på insidan.

501 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
TACK! det jag har letat efter smile

så, man penslar på ett lager och låter torka ett dygn eller så och sen slipar lite?

behöver väll inte finspackla då det ska vara tyg över? kommer ju inte känna den grova ytan då. men klart jag slipar det lite jämt först smile

om man tycker att det är lite för tunt så drar man ett lager till. (kommer inte bli bra på insidan)

fattat rätt? smile

Stil>Funktion

16 197 Inlägg
4 oktober 2012
P-K skrev:
TACK! det jag har letat efter smile

så, man penslar på ett lager och låter torka ett dygn eller så och sen slipar lite?

behöver väll inte finspackla då det ska vara tyg över? kommer ju inte känna den grova ytan då. men klart jag slipar det lite jämt först smile

om man tycker att det är lite för tunt så drar man ett lager till. (kommer inte bli bra på insidan)

fattat rätt? smile

jo ett dygn brukar bli bra.

anledning till att man plasta på insidan om man vill ha de styvare är för att då slipper man MASSOR med slipjobb.

slipa fleecetyg med polyester på samt spackel är mycke lättare än att slipa glasfiberväv.

501 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
ja smile

men min hatthylla är "slim-fit" så har jag på insidan kommer det inte passa riktigt.

men jag ska ha fogskum och balkar som håller i hyllan så att ha den starkaste behövs nog inte smile

Stil>Funktion

16 197 Inlägg
4 oktober 2012
P-K skrev:
ja smile

men min hatthylla är "slim-fit" så har jag på insidan kommer det inte passa riktigt.

men jag ska ha fogskum och balkar som håller i hyllan så att ha den starkaste behövs nog inte smile

jo men du ska väl inte plasta den på plats i bilen?

fogskummet smälter av polyester bara så att du vet.

501 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
jaså? yikes hur då? ska ha fogskummet som bärande mellan plåten och hyllan tänkte jag.

nej, det är klart att jag inte gör. har redan tagit ut den och ska bygga ramar och fästen imorgon. får se om jag hinner lägga tyg på det.

aja tack för hjälpen! har letat efter detta hela dagen så tack smile

Stil>Funktion

16 197 Inlägg
4 oktober 2012
de finns säkert71242632632302 projekt här på garaget där dom visar hur man gör.

fogskum skulle iaf jag aldrig ha i en bil..

501 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
kanske inte just fogskum men någon typ av expanderingsskum. håller uppe hyllan och hjälper lite med sladdarna och tätning smile

på e36 så sitter det bara en lång balk i mitten av hyllan som stöd. dessa ska jag kapa bort en del av så kommer behöva något som håller lite i det wink kommer varken synas eller märkas att det är där.

Stil>Funktion

16 197 Inlägg
4 oktober 2012
P-K skrev:
kanske inte just fogskum men någon typ av expanderingsskum. håller uppe hyllan och hjälper lite med sladdarna och tätning smile

på e36 så sitter det bara en lång balk i mitten av hyllan som stöd. dessa ska jag kapa bort en del av så kommer behöva något som håller lite i det wink kommer varken synas eller märkas att det är där.

om de år plåt du ska kapa så rekomenderar dig att INTE göra de på en E36.   isf måste du svetsa dit nåt som ersätter den.

501 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
ja jag fixar det wink det är bara så att högtalarna ska få plats lite bättre sen och få bättre ljudflöde men tidigare ägare har med skärt bort en bit så han svetsade en hel balk precis under hatthyllan.

så plåten som hatthyllan ligger på har tappat lite stabilitet men sitter som sagt en extra 5x5 balk precis under det.

Stil>Funktion

RED LIGHT´S
554 Inlägg
11 oktober 2012
lånar tråden lite så slipper jag göra en ny.

tänkte oxå bygga hatthylla..

1. bygga ram i trä?
2. spänna tyg ? funkar det med en gammal t-shirt eller måste de vara fleece ? om de måste vara fleece funka de då med typ en filt?
3. pensla med denna http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Pol … er-36075/?
4. eventuellt förstärka med http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Gla … ta-30508/?
5. spackla å slipa som en tok ?

ska vara i en 240 så ska ja kapa ur botten på hatthyllan? (den som är i mds eller va de är så de är uppet in till bagaget?) i plåten är de redan hål

// Frippe

501 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
bygg en snygg ram som passar perfekt. sen bygger du lite balkar och högtalarfästen om du ska ha det.

sen funkar fleese perfekt. det är ju inte dyrt heller så kosta på dig det wink köpte min bit för 50kr och täcker hela hyllan.

ska förövrigt plasta det imorgon. får se hur det blir smile

Stil>Funktion

RED LIGHT´S
554 Inlägg
11 oktober 2012
vart köpte du de? kika på biltema å jula men dom hade inge... ska  man kosta på sig å köpa en fleece filt från ikea kanske wink

501 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
men... 50 kr i lokala tygaffären liksom...

är 50kr för mycket att lägga ut så kanske du inte ska ge dig på att bygga alls wink

Stil>Funktion

RED LIGHT´S
554 Inlägg
12 oktober 2012
Nä 50 kr ä inte för mkt men vet inte vad de ä för tyg men då kan ja gå till tygafären å köper fleece smile?

501 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Ja vanligt fleesetyg funkar perfekt wink

Det är ju väldigttöjbart med så det är lätt att forma.

Stil>Funktion

RED LIGHT´S
554 Inlägg
12 oktober 2012
Kingeling!

Sök